Netværk Win98 & XP Pro
Fra : Morten Christiansen

Dato : 06-07-03 16:46

Håber I kan hjælpe mig med et problem. Stationær m. Win98 og Bærbar med XP
Pro forbundet med et krydset kabel.

Win98: IP 192.168.1.1, Undernetmaske 255.255.255.0, Gateway 192.168.1.2,
TCP/IP + IPX/SPX installeret, netbios aktiveret
XP Pro IP 192.168.1.2, Undernetmaske 255.255.255.0, Gateway 192.168.1.1,
TCP/IP + IPX/SPX installeret, netbios aktiveret

Har delt drev på begge, på XP er gæstekontoen aktiveret, Win98 kan se sig
selv, XP kan se sig selv og Win98, men kan ikke oprette forbindelse.

Jeg har gennemlæst alle indlæggene, uden der er noget der hjælper. Jeg har
også prøvet at fjerne alt og geninstallere netkort, drivere og protokoller,
men det hjælper heller ikke.

SKAL der overhovedet angives en gateway?

Er der noget jeg har overset?

Jeg er ved at være desparat, nu har det snart varet 3 uger siden jeg
startede på dette projekt, og jeg kan stadig ikke få det til at virke.

Please Help

på forhånd tak

Morten Christiansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 17:22

"Morten Christiansen" <mskc@mail.dk> wrote in message
> [...]
> TCP/IP + IPX/SPX installeret, netbios aktiveret

> SKAL der overhovedet angives en gateway?

Nej, skulle lige til at skrive det.... Du har jo ingen gateway.... Nok
derfor det ikke virker... Du skal kun sætte IP og netmaske... Hvad med
computernavn, hvad har du kaldt maskinerne? Hvilken arbejdsgruppe?

Hvis de ikke er i samme arbejdsgruppe, kan du umildbart ikke "se" den anden
maskine

Fra : jens

Dato : 06-07-03 23:01

"Morten Christiansen" <mskc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at være desparat, nu har det snart varet 3 uger siden jeg
> startede på dette projekt, og jeg kan stadig ikke få det til at virke.

Fjern ipx og netbeui fra begge.
Xp vil køre ipnet, men w98 har sikkert fået fildeling bundet til ipx eller
netbeui.

Kør rent ip, det er langt nemmere, aktiver gæste kontoen, samme
arbejdsgruppe på begge, og del mapper.

(W98 på windowslogon, og deling i share mode.)

Det er det hele.

Gatewayen er ligegyldig, den skal ikke bruges til noget jo.

Mvh Jens

Fra : Morten Christiansen

Dato : 06-07-03 23:13

Begge maskiner har samme arbejdsgruppe: Hjemme
Navne: Comp1 & Comp2

D.v.s. fjerner jeg gateway, ipx & netbui, skulle det virke?

mvh
Morten Christiansen

Fra : jens

Dato : 06-07-03 23:20

"Morten Christiansen" <mskc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Begge maskiner har samme arbejdsgruppe: Hjemme
> Navne: Comp1 & Comp2
>
> D.v.s. fjerner jeg gateway, ipx & netbui, skulle det virke?

Hvis du har aktiveret "gæstekonto"èn, og ikke har en alt for alternativ xp
opsætning med manglende passwords, så ja.

Kontroller lige i w98 at andre har adgang til filer.....
Skift eventuelt Xp til avanceret fildeling, så er det noget letter at se
hvad der sker.
(skiftes i "dennecomputer"-funktioner-mappeindstillinger-vis/ fjern øverste
"v".)

Mvh jens

Fra : Morten Christiansen

Dato : 06-07-03 23:32

XP er opsat som standard med 1 brugerkonto. Prøver lige avanceret fildeling
også.

Jeg takker for jeres besvarelser, men vender frygteligt tilbage hvis det mod
forventning ikke skulle virke

mvh
Morten Christiansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-07-03 23:44

Morten Christiansen wrote:

> Begge maskiner har samme arbejdsgruppe: Hjemme
> Navne: Comp1 & Comp2

Hvis du har ladet begge maskiner køre TCP/IP og har samme subnet
mask ("undernetmaske" på dk?) så burde de to maskiner kunne se
hinanden.

Start evt. med at åbne en kommando prompt og skriv ping
192.168.1.1 og ping 192.168.1.2 (var det ikke de ipnumre du har
brugt?).

Herefter kan du åbne en browser på den ene maskine (fx.
192.168.1.1) og taste \\192.168.1.2 i feltet for oven. På den måde
undgår du den der lommelygte der skal lede efter computere i
nærheden og alt det lir og ryger direkte "i mål"..

--
Hygge..
Thomas