Switch - anbefaling ønskes
Fra : O. Skjold

Dato : 06-07-03 16:10

Hej!

Jeg er blevet overtalt til at stille udstyr (og hus!) til rådighed for
knægtens lille gaming-LAN-party og derfor overvejer jeg at
købe en switch. Jeg har i forvejen en router m. en 4-ports switch.

I den forbindelse vil jeg gerne have en anbefaling. Jeg er ude efter en
8-16 ports, helst med intern strømforsyning og i metalkasse, pris op
til kr. 1.000,- Switchen skal bagefter kunne bruges til senere
udbygning af mit eget LAN.

Jeg har bla. set på flg. modeller:
- Allied Telesyn AT-FS708
- Corega FSW-16
- eTen XW-308R

Er en af disse anbefalelsesværdige? Eller er der andre forslag?

Jeg kan se, at enkelte switche understøtter "priority queuing", er dette
en teknologi der vil være fornuftig at satse på for private?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh.
O. Skjold / Odense
@usenet: oskjold@sol.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 17:16

"O. Skjold" <oskjold@sol.dk> wrote in message

> Jeg har bla. set på flg. modeller:
> - Allied Telesyn AT-FS708
> - Corega FSW-16
> - eTen XW-308R
>
> Er en af disse anbefalelsesværdige? Eller er der andre forslag?

Jeg ville da klart købe en Allied Telesyn AT-FS716 når du nu alligevel er
oppe og snakke 16 ports... Den koster det billigstede sted ifl. EDbpriser
til 945,-.. men sælges flere steder til over 2000....(fx hos
http://www.amercator.dk/shop/ til knap 3K)

Allied telesyn er da i hvertfald kendt for kvalitet, og benyttes i den
proffessionelle brache i hvertfald...

> Jeg kan se, at enkelte switche understøtter "priority queuing", er dette
> en teknologi der vil være fornuftig at satse på for private?

ved jeg ikke hvad er for noget

Fra : O. Skjold

Dato : 06-07-03 20:41

Hej Bjarke.

<klip>
> [...]
> oppe og snakke 16 ports... Den koster det billigstede sted ifl. EDbpriser
> til 945,-.. men sælges flere steder til over 2000....(fx hos

Umiddelbart er jeg også mest hooked på en Allied men da nogle påstår,
at alle switche under kr. 1.000,- stort set er lige gode, får man måske
mere for pengene med et andet mærke?

> ved jeg ikke hvad er for noget

Det ved jeg faktisk heller ikke, derfor spørgsmålet

Det er vist noget at Cisco (?) har opfundet med at porttrafikken
prioriteres så den kan benyttes til mere krævende services. Fx. en 3Com
OfficeConnect Dual Speed 8 ports til ca. kr. 600,- skulle ha' denne
evne.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 20:56

> [...]

> Umiddelbart er jeg også mest hooked på en Allied men da nogle påstår,
> at alle switche under kr. 1.000,- stort set er lige gode, får man måske

Det vil jeg nu ikke tro.. Måske dem under 500... for alt har jo indbygget
switche idag.. selv på billige routere til 400,-

grænsen er nok rykket til switche under 500....

Jeg tror nu heller ikke på at de billige switche rykker data særligt stærk.
jeg har i hvertfald en mistankte til at data ryger så hurtigt igennem
switchen på den indbyggede switch i min Linksys router.

Selv i Tyskland kan jeg ikke finde den Allied Telesyn billigere i Danmark..
og der er samme prisforskel.. nogen steder koster switchen 130 euro, andre
steder 299 Euro... Så de har nok sænkes salgsprisen..

Nu den pris jeg snakkede om på 945,- var vist med extern strømforsygning,
den med indbygget koster vist så 100,- mere

> [...]
> prioriteres så den kan benyttes til mere krævende services. Fx. en 3Com
> OfficeConnect Dual Speed 8 ports til ca. kr. 600,- skulle ha' denne

Mon ikke det er en feature på hubs? Således at hub´en priotere traffiken fra
en bestemt port (måske upload porten?), i forhold til de andre?

Hvis man skal op i noget priotering.. skal man jo have en managed switch for
at priotere noget som helst.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-07-03 17:51

O. Skjold wrote:
> [...]
> 8-16 ports, helst med intern strømforsyning og i metalkasse, pris op
> til kr. 1.000,- Switchen skal bagefter kunne bruges til senere

Intern strømforsyning betyder ofte at den også indeholder en blæser. Jeg
ville lige undersøge den pågældende switch for dette hvis jeg skulle
have det stående i mit hjem.

MVH
Mads

Fra : O. Skjold

Dato : 06-07-03 20:25

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>

> Intern strømforsyning betyder ofte at den også indeholder en blæser. Jeg
> ville lige undersøge den pågældende switch for dette hvis jeg skulle
> have det stående i mit hjem.

Tak for tippet, det havde jeg faktisk ikke tænkt på og du har da helt ret.

Umiddelbart ser det ud til, at dem jeg har kig på ikke har indb. ventilator.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-03 21:04

"O. Skjold" <oskjold@sol.dk> wrote:

>Jeg har bla. set på flg. modeller:
>- Allied Telesyn AT-FS708
>- Corega FSW-16
>- eTen XW-308R

Min erfaring med eten og til dels andre i absolut low-end er mildest
talt elendige. Hvis jeg var dig ville jeg bruge lidt flere penge og
købe en HP Procurve.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : O. Skjold

Dato : 08-07-03 22:25

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Min erfaring med eten og til dels andre i absolut low-end er mildest
> talt elendige. Hvis jeg var dig ville jeg bruge lidt flere penge og
> købe en HP Procurve.

Tak for tippet, med dine ord her i erindring har jeg besluttet mig
for at droppe tanken om en discount-model, og i stedet satse
på enten Allied, Intel eller den HP du nævner.

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : jens

Dato : 06-07-03 23:09

"O. Skjold" <oskjold@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har bla. set på flg. modeller:
> - Allied Telesyn AT-FS708
> - Corega FSW-16
> - eTen XW-308R

Se efter størelsen på cache ram, og mac tabelram......., de billigste er
ofte udstyret med en meget lille størrelse af begge.

Mvh Jens som har en Rubytech 8ports med 1mB cache ram

Fra : O. Skjold

Dato : 08-07-03 22:27

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Se efter størelsen på cache ram, og mac tabelram......., de billigste er
> ofte udstyret med en meget lille størrelse af begge.

Tjaa, jeg ved ikke hvad praktisk betydning fx RAM'en har.
De billige modeller af mærkevarerne har netop ikke meget RAM, men
på den anden side er der ingen fabrikanter der sådan set fremhæver
meget RAM som noget specielt...

Ellers tak for dit input.

Fra : jens

Dato : 08-07-03 22:38

> [...]

> De billige modeller af mærkevarerne har netop ikke meget RAM, men
> på den anden side er der ingen fabrikanter der sådan set fremhæver

Jeg ved det heller ikke præcist, men da det er et lidt større end hjemmenet,
kan jeg forestille mig at MAC tabellen bliver af en størrelse, som ikke kan
håndteres af de helt billige.

Der er jo nok en årsag til at netop rammene i de billige er sparret væk,
måske fordi der ikke er brug for det med 2-4 maskiner på et net.
Det er nok lidt anderledes med en fyldt 16ports.

> Ellers tak for dit input.

N.P.

Mvh Jens