SATA
Fra : Carsten Gall

Dato : 06-07-03 13:02

Jeg har kig på et Abit NF7 bundkort, men er i tvivl om hvilket et jeg
skal tage NF7 eller NF7-s. Det lille s står sor SATA, men hvad pokker er
det egentligt?? Alle nævner det, men ingen skriver hvad det er?? Er
det en form for RAID controller? Kan man bruge almindelige HD på et kort
med SATA, eller kan det slåes fra?

Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-03 13:04

In article <be932i$284s$1@news.cybercity.dk>, Carsten Gall wrote:
> det egentligt?? Alle nævner det, men ingen skriver hvad det er?? Er
> det en form for RAID controller?

Det er en ny standard for hvordan bundkort og disk snakker
sammen. Indbefatter ogsaa et nyt kabel og nye stik.

>Kan man bruge almindelige HD på et kort
> med SATA, eller kan det slåes fra?

Du kan _ikke_ bruge din gamle IDE disk paa en SATA controller, men
maaske har bundkortet ogsaa en alm. IDE controller med alm udtag
til gamle diske.

Thomas, Vanloese

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-07-03 13:46

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan _ikke_ bruge din gamle IDE disk paa en SATA controller, men
> maaske har bundkortet ogsaa en alm. IDE controller med alm udtag

Jo det kan man faktisk godt, Abit har vedlagt en converter fra SATA til
PATA.
Dog skal det være minimum en IDE100 hd.
Der er også en alm. PATA controller.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-03 13:48

In article <3f0819f7$0$76156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Martin Johansson wrote:
> Jo det kan man faktisk godt, Abit har vedlagt en converter fra SATA til
> PATA.

Takker for rettelsen; saa blev jeg saa meget klogere.

Thomas

Fra : CeeJay

Dato : 09-07-03 19:43

> Jo det kan man faktisk godt, Abit har vedlagt en converter fra SATA til
> PATA.
> Dog skal det være minimum en IDE100 hd.
> Der er også en alm. PATA controller.

Der fulgte ikke nogen converter med mit Abit NF7-S 2.0
Der står optional i manualen .. Forhandleren havde sikkert valgt ikke at
føre den med SATA converter.
Gør nu heller ikke så meget .. der er de normale 2 IDE stik for op til 4
CD/DVD drev og/eller harddiske - Og desuden bruger jeg en SATA harddisk.

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-07-03 21:16

"CeeJay" <news2003-4@ceejay.cjb.REMOVE_TO_REPLYnet> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gør nu heller ikke så meget .. der er de normale 2 IDE stik for op til 4
> CD/DVD drev og/eller harddiske - Og desuden bruger jeg en SATA harddisk.

Hmm lyder underligt, jeg har ikke hørt om nogen uden en SATA-PATA converter?
Den hedder nærmere bestemt sådan her: Serillel adaptor.
Det lyder derimod til at du har fået et ekstra alm. ide kabel, normalt
indeholder kassen kun et.
Lidt en skam converteren er mere værd end et alm. kabel.
Har du så heller ikke fået et SATA kabel?

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-03 13:06

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> det egentligt?? Alle nævner det, men ingen skriver hvad det er?? Er
> det en form for RAID controller? Kan man bruge almindelige HD på et kort

Det er en ny harddisk standard, ligesom IDE, men bare hurtigere.... SKulle
jeg mene...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-07-03 15:29

On Sun, 6 Jul 2003 14:01:56 +0200, Carsten Gall wrote:

> [...]
>det egentligt?? Alle nævner det, men ingen skriver hvad det er?? Er
>det en form for RAID controller? Kan man bruge almindelige HD på et kort

Serial ATA er en ny måde at forbinde ATA enheder på end EIDE (PATA).
Standarden giver mulighed for en højere overførselsrate, hvilket dog næppe
vil kunne blive udnyttet. Det eneste plus ved SATA i øjeblikket er nogle nye
kabler og et mindre CPU overhead ved overførsler.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
OS/2: The choice of the next generation.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-07-03 13:49

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:be932i$284s$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> det egentligt?? Alle nævner det, men ingen skriver hvad det er?? Er
> det en form for RAID controller? Kan man bruge almindelige HD på et kort

S står også for SoundStorm, NF7-S har onboard lyd af samme kvalitet som
SBLive 5.1.
Derudover har bundkortet også Firewire.
SATA controlleren er en RAID controller men kan også benyttes med en hd.

Den lille prisforskel på NF7 og NF7-S gør at jeg til enhver tid vil vælge
NF7-S.
Husk at det skal være en revision 2.0, det er den nyeste.

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-07-03 15:45

Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f081abf$0$76071$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
vælge
> NF7-S.
> Husk at det skal være en revision 2.0, det er den nyeste.

Så blev jeg så meget klogere! på en RAID controller, skal diskene
være af samme størrelse, er det
også tilfældet med SATA??

Carsten

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-07-03 18:30

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:be9cjp$2que$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> hd.

> vælge
>

> Så blev jeg så meget klogere! på en RAID controller, skal diskene

Ja hvis du vil køre RAID.
Jeg har ihvertfald ikke hørt andet.

Se endvidere denne anmeldelse af et vildt SATA RAID setup.
http://www.envynews.com/review.php?ID=417

Fra : CeeJay

Dato : 09-07-03 19:58

> Så blev jeg så meget klogere! på en RAID controller, skal diskene
> være af samme størrelse, er det også tilfældet med SATA??

Nej - SATA står for Serial ATA.
Det er blot en ny forbedret måde at kable ATA diske på.
Den gamle form for ATA benævnes også nu som PATA .. Parallel ATA.

Ellers er det nogenlunde det samme som den gamle salgs som du kender med
et par fordele.

Kabler er tyndere og meget nemmere at arbejde med.
Kablerne kan være meget længere uden at der sker overførselsfejl.
Færre overførselsfejl generelt.
Hotpluggable .. dvs du kan forbinde og fjerne en SATA disk mens
computeren kører uden at der sker noget skidt. (Det kunne være fedt at
have en harddiskskuffe til en SATA disk :) )
Højere max hastighed på overførslerne (stadigt begrænset af den fysiske
hastighed på de harddiske var har i dag .. men det er nødvendigt med
mere hastighed til de harddiske der kommer om nogle år)

Men controlleren der sidder på et NF7-S er en SATA - RAID controller
...dvs den kan køre SATA diske i raid.
Jeg aner faktisk ikke om den også kan køre de andre ATA diske i RAID ..
jeg bruger det ikke på mit og jeg har ikke kigget efter.

Iøvrigt SKAL harddiskene ikke nødvendigtvis være ens til brug i RAID 0..
det er bare anbefalelsesværdigt da størrelsen vil være 2 x den mindste
størrelse af de harddiske du bruger.
Ligeledes vil en langsommmere disk også begrænse hastigheden på omtrent
samme måde.

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-07-03 21:21

> [...]
> computeren kører uden at der sker noget skidt. (Det kunne være fedt at
> have en harddiskskuffe til en SATA disk :) )

Ja det er smart med en hotplug disk, mener bare ikke at windows understøtter
det endnu.
Der sker ret sjove ting hvis man piller en disk af mens det kører.
Men en skide god idé.

> [...]
> Jeg aner faktisk ikke om den også kan køre de andre ATA diske i RAID ..
> jeg bruger det ikke på mit og jeg har ikke kigget efter.

Det skulle det kunne, hvis man har to PATA-SATA convertere.
Har ikke prøvet, men har vidst set det i en anmeldelse.

> [...]
> størrelse af de harddiske du bruger.
> Ligeledes vil en langsommmere disk også begrænse hastigheden på omtrent

Hmm vidste ikke at man kunne bruge diske med forskellig størrelse.
Men det virker så heller ikke særligt smart at gøre det.