The Real? Matrix - "Hard Core"
Fra : TyrellCorp

Dato : 06-07-03 07:05

Hej

Da jeg så 'The Matrix 1' syntes jeg at det minnede mig
om en bog jeg hade læst, jeg kunne blot ikke huske hvilken,
nu fandt jeg den langt om længe og har lige scannet & ORC'et
et par sider fra den, og lagt den op. For jeg kunne godt
tænke mig at høre jeres vurdering.
Det er specielt i den scene hvor Morpheus fortæller Neo "What the Matrix is"
og han ender med at stå med et batteri i hånden,
at jeg syntes at der er en del paraleller. og jeg er finder det sansynligt at
Wachowski brothers også har læst den eller en tilsvarende.
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/matrix/TheRealMatrix.htm

i The Matrix bliver menesker brugt til at producere, sådan
noget så simpelt som strøm/varme, og man kunne måske
spørge, hvorfor faann de ikke bare bygger et kraftværk
eller lig. i "TheReal?Matrix" er der en del flere aspekter.

Så lad mig lige høre om jeg er alene om at drage de paraleller ?

TyrellCrop.

Fra : Peter Risager

Dato : 06-07-03 12:22

> Så lad mig lige høre om jeg er alene om at drage de paraleller ?

Jeg kender ikke den bog du nævner men det står da helt klart at de har fået
ideen fra William Gibsons "Neuromancer".
Altså ideen om at denne verden bare er kunstig, og det hele bare er
computerskabt.
--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-07-03 17:57

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> writes:
> [...]
> ideen fra William Gibsons "Neuromancer".
> Altså ideen om at denne verden bare er kunstig, og det hele bare er

Du skal da vist læse Neuromancer igen.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Peter Risager

Dato : 06-07-03 23:14

> Du skal da vist læse Neuromancer igen.

heh åbenbart, så kan det jo være et spørgsmål om forveksling, oh well.

Fra : David T. Metz

Dato : 07-07-03 10:31

Lars Balker Rasmussen kalligraferede, i

> Du skal da vist læse Neuromancer igen.

Der er det gran af sandhed i det at begrebet "matrix" som betegnelse for
computervirkeligheden er Gibsons opfindelse. Og at Gibson har været nævnt
som inspiration for filmen(e) adskillige gange - om det så kommer fra
brødrenes egen mund eller hvad, ved jeg dog ikke.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Søren Kongstad

Dato : 08-07-03 14:13

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in message

> [...]
fået
> ideen fra William Gibsons "Neuromancer".
> Altså ideen om at denne verden bare er kunstig, og det hele bare er

Tillad mig at bryde ind med min egen lille kæphest. Mange hylder Neuromacer
som noget fuldstændig nyt indenfor SF. Faktisk så indeholder den ikke noget
nyt i forhold til det der kom før. Blandingen er selvfølgelig unik (specielt
fordi Gibson ikke havde forstand på computere), men den kunstigt skabt
virkelighed var lavet før. F.eks har Stanislaw Lems Femtidskongressen fra
1971 en kunstig skabt virkelighed som er baseret på phamarceutica.

Søren