neontetra + guppy
Fra : /

Dato : 06-07-03 01:02

Har hatt problemer med neontetra og neonsyke, ser ut til at 8 stk klarer seg
men jeg vil ikke sette disse over i hoved akvariet enda. Kan de derimot gå
sammen med guppy i et mindre 54l akvarie eller vil guppy + neon være en
uheldig miks. Har aldri likt å blande arter fra forskjellige biotoper så jeg
har aldri testet denne miksen tidligere, noen som har erfaring ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-07-03 10:56

/ <lordoven@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f07676a$1@news.broadpark.no...
> [...]
så jeg
> har aldri testet denne miksen tidligere, noen som har erfaring ?

Nu er biotoperne for gyppi og neonfisk ikke så forskellig som du
tror, de findes begge to i floder og åer/bække i sydamerika.
Og da der findes gyppier i store dele af sydamerikas regnskove, er
chancen for at de også findes samme sted, da bestemt mulig.

Carsten

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-07-03 11:27

Det væsentlige er ikke om de går sammen i naturen . . . jeg ved godt at der
er en del her der nænver det som vigtigt, men det er noget pjat og nok mere
akvaristens tanke om "den perfekte" natur end det har med fiskne at gøre.
Der findes biotoper i Afrika, Asien og Sydamerika, som har samme vandværdier
og ligner hinnanden til forveksling. Fisk fra disse biotoper kan
udemærket sammensættes, hvis bare man tager hensyn til de de almendelige
regler for sammensætning af fisk.

Vær opmærksom på at neon er en rolig fisk og gubbyerne jo hele tiden farer
rundt i det evige kurmageri, hvilket kan generer neon flokken.

Neon og Gubby kan godt gå sammen men der kan jo ikke være ret mange fisk i
et 54 L akvarie

Fra : /

Dato : 06-07-03 13:08

Det som bekymrer meg mest er
1) Neontetraene har hatt (mest trolig) neonsyke, er dette overførbart til
andre arter ?
2) mtp guppy som hele tiden får nytt kull, vil neontetra se på disse små som
mat og spise dem ?

At guppy virrer litt rundt i akvariet er levelig, det gjør nå disse
neontetra også Ellers i 54L bor det 3 stk amano shrimp og 3 pyttesmå
ancistrus(barn av avlspar jeg har). 54L er nå ikke store akvariet men tror
ikke størrelsen teller mest her , god filtrering ,-)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-07-03 15:24

/ wrote:
> Det som bekymrer meg mest er
> 1) Neontetraene har hatt (mest trolig) neonsyke, er dette overførbart
> til andre arter ?

Mig bekendt ikke til guppyer ihvertfald

> 2) mtp guppy som hele tiden får nytt kull, vil neontetra se på disse
> små som mat og spise dem ?

Ja - men det vil guppyerne jo også selv, men der vil altid være nogle,
der overlever, hvis de har et sted at gemme sig f.x. mellem planterne.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk