Tænder og negle!
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 05-07-03 22:28

Hejsa.

Vores kære "lille" Tessa (nu 17 uger gammel og vejer ca. 15 kg.) har nu
formået at knække spidsen af de 2 "hugtænder" i overmunden. Den første blev
helt grå og måtte fjernes. Den anden er det kun lige det yderste af spidsen
som er knækket af og den holder vi så øje med.
Hun blev selvfølgelig undersøgt da vi var hos dyrelægen for at få fjernet
den første tand og dyrelægen fandt intet unormalt.
Dog har jeg efterfølgende snakket med dyrelægen som alligevel synes det var
lidt mærkeligt at hun også har knækket spidsen af den anden. Det kunne tyde
på svage mælketænder sagde han. Dog mente han ikke at der var nogen grund
til at undersøge hende på nuværende tidspunkt, da hun ikke viser nogen tegn
på ubehag og tanden ser normal ud, bortset fra at spidsen er knækket af.
Jeg har prøvet at undersøge hvorvidt der var noget man kunne gøre/give for
at styrke tænderne men umiddelbart anbefales det generelt at man ikke giver
en hvalp yderligere kosttilskud. Foderet burde indeholde det nødvendige.
Vi fodre hende med Oliver's til Adult og Large Breed.
Er der mon nogen her som kan give os et godt råd med på vejen?

En anden ting er valg af negleklipper!
Vi har klippet hendes negle når vi har været hjemme hos en bekendt, som også
har hund. Dog synes jeg ikke den er så god og vi vil også gerne have vores
egen.

Jeg har kigget på 2 forskellige, men ved sgu ikke helt hvilken en som er
bedst.

http://butik.netdyredoktor.dk/Produktdetalje.asp?VareID=141&ItemStart=1&MenuID=89&Level=3

http://butik.netdyredoktor.dk/Produktdetalje.asp?VareID=150&ItemStart=1&MenuID=89&Level=3

Hvilken en vil du/i anbefale?

Jeg glæder mig til at læse jeres svar.

Mvh.

Kenneth (Tessas far)

Fra : pba72

Dato : 05-07-03 23:05

Det med tænder kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men jeg har en stor Lab
og bruger den kaftige negletang og er ok tilfreds. Det er bare med at
komme igang med at bruge/lege med den. klip dem ofte og istarten så lad
som i klipper dem ( bare markere på neglen). Hvordan det ellers skal
gøres står i mange hundebøger og hvis du er usikker kan du jo altid få
din dyrlæge til at vise dig hvordan, når den alligevel skal
derned/derhen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 06-07-03 09:36

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com>
skrev i en meddelelse
> Jeg har kigget på 2 forskellige, men ved sgu ikke helt hvilken en som
er
> bedst.

Så absolut denne - den anden kan nemt flække neglene.

http://butik.netdyredoktor.dk/Produktdetalje.asp?VareID=150&ItemStart=1&MenuID=89&Level=3

Tricket er, at den bevægelige del holdes med fingerspidserne
og den anden del ligger i håndfladen.
Tag hundens hoven "under armen og bøj poten bagud.
Nu lægges fingerspidser på trædepuden, tryk på tåen, så
neglen presses lidt frem - og lad så klipperen
klipper neglen fra bagside mod forside. Voila

Det giver et pænt lige snit - som ikke flosser.
Og I kan holde øje med "kernen" i neglen - den forandrer sig,
når I er ved at nå nerven.

Mht. mælketænderne - så kan disse tænder knække, når
I nærmer jer tandfældning. Ingen panik - og der kan ikke gives tilskud,
som ændrer på det.
Kender ikke Oliver's - men er du selv sikker på, at det er et
kvalitetsfoder, så må det jo være godt nok.

/Mari

Fra : Mari

Dato : 06-07-03 09:40

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse
> Så absolut denne - den anden kan nemt flække neglene.

Glemte lige at sige - at der er flere udgaver af denne klipper.
Den med "plast/gummi" belægning er bedre end den der
er vist på billedet. Det skyldes at den uden belægning nemt
glider i hånden - for vi sveder jo, når vi ikke er rutinerede
negleklippere )

Kan du kun få denne - så kan du vikle noget om skafterne,
så du løser problemet på den måde.

/Mari

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 06-07-03 10:06

> [...]
> er vist på billedet. Det skyldes at den uden belægning nemt
> glider i hånden - for vi sveder jo, når vi ikke er rutinerede

Ahh ja. Hvor kan man lige få den med belægning? Vi har besøgt samtlige
forretninger i området som forhandler dyreartikler uden at se en.

> Kan du kun få denne - så kan du vikle noget om skafterne,
> så du løser problemet på den måde.

Nu prøver jeg at finde den anden, ellers må man jo selv finde ud af noget.

> /Mari

Kenneth

Fra : Mari

Dato : 06-07-03 23:09

skrev i en meddelelse
> Ahh ja. Hvor kan man lige få den med belægning? Vi har besøgt
samtlige
> forretninger i området som forhandler dyreartikler uden at se en.

I stativerne fra Crisco......... jeg så en i Metro igår.
Men SuperBest, Brugsen o-lign. har dem også.

Jeg har købt min på en udstilling i Sverige.

/Mari

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 06-07-03 10:05

> [...]
> neglen presses lidt frem - og lad så klipperen
> klipper neglen fra bagside mod forside. Voila

Kanon forklaring. Tak c",)

> Det giver et pænt lige snit - som ikke flosser.
> Og I kan holde øje med "kernen" i neglen - den forandrer sig,
> når I er ved at nå nerven.

Fint fint.

> Mht. mælketænderne - så kan disse tænder knække, når
> I nærmer jer tandfældning. Ingen panik - og der kan ikke gives tilskud,
> som ændrer på det.

Okay, det er lidt beroligende at høre.

> Kender ikke Oliver's - men er du selv sikker på, at det er et
> kvalitetsfoder, så må det jo være godt nok.

Det var herinde jeg blev anbefalet Oliver's. Du kan evt. selv læse mere om
det her: http://www.olivers.dk/

> /Mari

Kenneth

Fra : Susanne Hansen

Dato : 06-07-03 22:59

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3f0742db$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
vores
> egen.
>
> Jeg har kigget på 2 forskellige, men ved sgu ikke helt hvilken en som er

Hej Kenneth

Jeg vil absolut anbefale Resco negleklipperen. Når du klipper med Resco, kan
du bruge "salami-metoden", dvs. klippe en tynd skive af ad gangen, hvis du
er bange for at klippe for meget af neglen. Jeg har bestilt min hjem fra
England og købte samtidig nogle gummihætter at sætte på håndtagene, men en
(gummi)handske kan også bruges.

Venlig hilsen
Sus

Fra : Herman Persson

Dato : 06-09-03 11:33

> [...]

vores
> egen.
>
> Jeg har kigget på 2 forskellige, men ved sgu ikke helt hvilken en som er

Jeg spurgte dyrlægen, hvad hans hed og købte den samme.
Den var temmelig dyr, men har nu holdt i mange år.

Herman.