Hjælp til bekæmpelse af råd/fugt
Fra : Jock Iuel

Dato : 05-07-03 22:20

Jeg har lige konstateret fugt - og råd? - i gaskassen. Det er åbenbart i
en ledningsgenneføring til possitionslampen i højre side hvor fugten er
trængt ind. Jeg har fjernet det vinyl som bunden i gaskassen er beklædt
med og har fundet et område på ca. 1 cigarkasses flademål der er
fugtigt. Værst er det helt ude i kanten hvor pladen er helt blød.
Nu er jeg jo så lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre.... Bunden i
gaskassen er "bare" brædder såvidt jeg kan se og er meget tyndere end
resten af bunden. Kan de skiftes ud eller skal de bare tørres og
derefter "forsegles"?????
Jeg har en ide om, at jeg på undersiden - rundt om, hvor fugten trænger
ind - lægger en "pølse" af silikone og derefter trykker en plade på for
at lukke for videre indtrængen af fugt. Til sidst vil jeg give det hele
en gang gummihud for sådan ligesom at forsegle det.

Indvendig vil jeg fjerne beklædning, limrester og lign. som dækker
pladen, således at fugten kan fordampe. Når pladen så er tør vil jeg
lægge en tynd krydsfinér-plade ovenpå og derefer vinyl og silikone for
at tætne det igen...

Hvis nogen har kommentarer, forslag m.v. hører jeg MEGET gerne

HJÆLP!!!!

Jock Iuel - Helsinge

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-07-03 23:59

"Jock Iuel" <jislet@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at tætne det igen...
>
> Hvis nogen har kommentarer, forslag m.v. hører jeg MEGET gerne

Hej Jock
Har lige skiftet CC , Knaus Azur, her i foråret. Det viste sig at, da
forhandleren fik vognen ind på værkstedet, var bunden i gaskassen rådden og
måtte skiftes. Der blev brugt den slags plade, som anvendes i bunden af
trailere.
Efter forhandlerens udsagn er det en meget almindelig "fejl" i Knaus vogne
som bare er få år gamle, vores var fra 1992. Men hvis det er så almindeligt,
og skyldes konstruktionen af gaskassen, det var hvad vi fik at vide, kan det
jo være at bundpladen kan fås som reservedel, og hvis ikke var det måske en
ide at unskifte pladen med noget mere uforgængeligt, f.eks. alu. dørkplade
???.
Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Jock Iuel

Dato : 23-07-03 23:09

Per Rasmussen wrote:

> [...]
> Efter forhandlerens udsagn er det en meget almindelig "fejl" i Knaus vogne
> som bare er få år gamle, vores var fra 1992.

Hej Per,

Er lige kommet hjem efter en kanon tur i det svenske - derfor det sene
respons!
Nå, men jeg lavede den dersens plade og monterede den på undersiden som
jeg beskrev. Lavede en krydsfinér-plade og en "bakke" af vinyl men ca.
10. cm høje kanter.
Da vi kom hjem tømte jeg gaskassen og så at det hele bare var blevet
værre - selv den nye krydsfinér var angrebet!! Min teori er nu, at
vandet enten kommer ind via markeringslygten eller på grung af at
tætningslisten ved lugen er utæt.....
Men det kan da være, at jeg skal kontakte Københavns Camping Center for
at få at vide hvad det koster at få skiftet bunden?

Jock Iuel - Helsinge

Fra : Per Rasmussen

Dato : 28-07-03 20:31

> [...]
> Men det kan da være, at jeg skal kontakte Københavns Camping Center for
> at få at vide hvad det koster at få skiftet bunden?

Hej Jock
Det jeg fik oplyst af forhandleren, var at, det skyldes ikke at der kommer
vand ind i gaskassen, men at Knaus'en har en kant ,som går ned foran bunden
i gaskassen og at skidt og fugt kan samle sig her og ødelægge træbunden.
Derfor min overvejelse om ikke det kunne lade sig gøre at finde et mere
bestandigt materiale at lave den af.
Forhandleren mente der var arbejde i 6-8 timer for at skift bunden i
gaskassen. Umiddelbart ville jeg sige at det ser ud som om at en habil "gør
det selv" mand vil kunne skifte bunden på samme tid.
Fortsat held med dit projekt!
Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 28-07-03 20:31

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-07-03 21:00

Skifter Knaus ikke det pr kondulance ? Gratis ?

Det er da for ringe, at I skal leve med noget der så tydeligt er en
konstruktionsfejl. Havde de regnet med at vognene aldrig kommer ud i
regnvejr ?? det nytter jo ikke engang at lave det på samme måde igen.
Fabrikken må da ændre konstruktionen på de vogne der får problemer. - på
samme måde som Audi A4 ejere får nye bagplader på bremserne

Hvor gammel er vognen ?

/Bjarke

Fra : Carsten Stage

Dato : 28-07-03 21:13

Bjarke Christensen wrote:

> Skifter Knaus ikke det pr kondulance ? Gratis ?

Det må afhænge af vognens alder.

> Det er da for ringe, at I skal leve med noget der så tydeligt er en
> konstruktionsfejl. Havde de regnet med at vognene aldrig kommer ud i
> regnvejr ??

Hvis det så tydeligt havde været en konstruktionsfejl så var det nok rettet
allerede. Min bil ruster trods antirustbehandling - det kan vel næppe
skyldes en konstruktinsfejl.

Hvis man palcerer noget så det udsættes for vejr og vind så må man forvente
at det forgår - noget hurtigere end andet.

> Hvor gammel er vognen ?

Et relevant spørgsmål! Hvis den er under 5 år vil det være rimeligt hvis
Knaus holder ejeren helt eller delvist skadesfri. Hvis ældre så vil det
højest kunne forventes at Knaus går ind i det med forventning om at det
giver positiv omtale.

Se i øvrigt min signatur...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : sogs

Dato : 29-07-03 00:03

Carsten Stage wrote:

> Hvis man palcerer noget så det udsættes for vejr og vind så må man
> forvente at det forgår - noget hurtigere end andet.

Uanset årsagerne og ansvar ville det måske være nyttigt med lidt
gori - hårdtræsolie, eller hvad der nu kan gøre gavn.
Vedligeholdelsen fremgår måske af vejledningen til vognen, eller
burde.... ?

Især hvis der ikke er tradition lige for den detalje.

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-07-03 07:29

sogs wrote:

> [...]
> gori - hårdtræsolie, eller hvad der nu kan gøre gavn.
> Vedligeholdelsen fremgår måske af vejledningen til vognen, eller

Igen har du fuldstændig ret. På min gamle LMC fra '86 er der ligeledes
træbund i gaskassen - lavet af samme krydsfiner som der bruges til opbygning
af lad og sider på lastvogne og vist også Combi-Camps vogne(?) - og det har
indtil nu overlevet. Jeg kender ikke vognens tidligste historie men de
sidste 8 år har den været udendørs altid.

> Især hvis der ikke er tradition lige for den detalje.

Måske det har med at gøre, at den belægning der er på pladen ikke er åben
for optagelse af træbeskyttelse? Men så kunne maling hjælpe til en længere
holdbarhed.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : sogs

Dato : 29-07-03 11:30

Carsten Stage wrote:

> [...]
>
> Måske det har med at gøre, at den belægning der er på pladen ikke er
> åben for optagelse af træbeskyttelse? Men så kunne maling hjælpe til

Måske en dårlig serie plader - jeg troede, at den type alle var
vandfaste og nærmest er uforgængelige. men man må ha købt forkert ind,
så de ikke er vandfaste, eller også kan det være, at man har glemt at
kantforsegle, altså bare savet stykkerne ud af en større plade.

Trælasten lokalt fører en type der hedder FinForm, og man mener at de
er gennemsyret med den olielak der ligger på overfladen, men vil ikke
afvise at de i et savsnit kan suge lidt fugt, på samme måde som andet
vandfast finer er sårbart. Har dog aldrig hørt om problemer. (?
skal man sige, ikke..
Men man har altså ikke hørt om nogle der maler dem, eller, at det er
nødvendigt, tvivlede endda på at der var noget der vil hænge fast på
overfladen. Deres maler mumler noget om hæftegrunder, der hænger fast
selv på plastik, men tvivler også på resultatet.

Jeg har fra CC s udenlandske periode hørt om vogne med bulet gulv,
men aldrig om nogle der rådnede væk. Tja - jeg har selvfølgelig set
30 40 årige åbne vrag hvor det hele var væk, men ikke hørt om råd i
vogne der var i brug.

CC s plader er vandfast birkekrydsfiner med en næsten folieagtig tyk
hård overfladebehandling. Stykkerne kommer hjem fra leverandøren i
færdige mål og er kantforseglet når de leveres. Mener man kan
reparere slidskader med et eller andet, men har aldrig hørt om nogen
der har gjort det, eller, at det har været nødvendigt.
Men der findes plader i utrolig mange kvaliteter - pris - contra
formål.

Måske nogen i gr. der har frisket deres CC op ?

Ud fra ovenstående begynder der at tegne sig et eller andet. Man skal
ha en kvalitet plade der virkelig er vandfast, og må ikke save eller
bore i den uden at gi snittene "et eller andet".

Hvis det bare er et par savsnit der skal gøres fuktsikre må lidt anti
svampe træolie kunne gøre det, man kan jo tørre det overskydende væk.
Og så ville jeg tilpasse størrelsen af pladen så der er luft og dræn
i samlingerne, sådan at fugt kan tørre væk. - værre hvis det lukkes
inde

Men Trælasten og maleren havde spontant ikke et middel på hylden, men
mon ikke pladefabrikanten og leverandøren har et par forslag hvis man
spør rette sted

Skal forhandlere skifte bunden ville jeg glo lidt på stykket inden de
satte det i, og sikre mig et eller andet om materialet og levetid

Jock Iuel wrote:
[...]

Lyder som om de skal UD og du må begynde forfra.

Mvh sten

Fra : sogs

Dato : 29-07-03 12:42

sogs wrote:

> [...]
de
> er gennemsyret med den olielak der ligger på overfladen,

Glemte at sige at de rigtige plader også bruges til støbeforskalling,
forme når man støber beton i byggerier, hvilket siger noget om
robustheden - men der er som sagt flere kvaliteter.
mvh sten

Fra : Jock Iuel

Dato : 28-07-03 21:14

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> Fabrikken må da ændre konstruktionen på de vogne der får problemer. - på
> samme måde som Audi A4 ejere får nye bagplader på bremserne

Min er fra '98 og vi har købt den brugt...... mente at jeg havde tjekket
det hele, men jeg havde ikke haft hovedet helt inde i gaskassen ....
surt
Så det med at få den skiftet nu tror jeg ikke at de vil gøre....

Jock Iuel - Helsinge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-07-03 23:12

98 ?? Så ville jeg sku' gå i flæsket på Knaus, det kan da ikke være
rigtigt! Det er helt OK at ejere at campigvogne og alt muligt andet
"forbrugerisenkram" må få nogle udfordringer når tingene bliver gamle og
slidte, men en 5 år gammel vogn skal være i orden. Det er min klare mening
om det. Og det er uanset om vognene er Yugo, skoda, Toyota eller mercedes
kvalitet.

Hvis ikke ikke de vil æde den, så synes jeg ikke man skal købe Adria. Der er
jo ingen der har råd til at at en campingvogn kun holder i 5 år.

/Bjarke

LMC fra 87, helt uden problemer
Toyota fra 94, helt uden problemer
x-Audi ejer: Fy for satan det var dyrt og dejligt

Fra : Per Rasmussen

Dato : 29-07-03 19:45

> [...]

> surt
> Så det med at få den skiftet nu tror jeg ikke at de vil gøre....

Om din vogn er fra 98, betyder vel ikke så meget i den sammenhæng. Det som
betyder noget er hvornår den er købt (købelovens garantibestemmelser). så
hvis du har mod på det, synes jeg at du skal henvende dig der hvor du har
købt vognen, og reklamere over fejlen. det værste der kan ske er vel at de
ikke vil dække noget.
CV som vi skiftede var fra 92, og det havde ikke hjulpet at stikke hovedet
ind i gaskassen, for her så bunden god og frisk ud, den var måske blevet
holdt mere tør fordi centralfyret var monteret i den ene side af gaskassen,
men nedefra; Uha da da. Det blev opdaget ved at en interesseret køber kendte
til fejlen, og fik forhandleren (Lunderskov Camping) til at skifte bunde
inden de handlede.
E anden ting: Så vidt jeg husker, var bunden i gaskassen ikke lavet af den
slags plader, som bruges til trailere, men af alm. vandfast krydsfiner. Men
det må der jo være nogen med en Knaus vogn, der kan be- eller afkræfte.
Under alle omstændigheder vil det nok være klogt at de der special-plader
når du får den repareret.
Per

Fra : Per Rasmussen

Dato : 29-07-03 02:47

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bg3vcs$20uk$1@news.cybercity.dk...
> Skifter Knaus ikke det pr kondulance ? Gratis ?

Ja nu er vognen vel ikke "død" endnu :D

Men måske kan man få dem til at udskifte det pr. kulance, hvis de vil
indrømme at det er en konstruktionsfejl.
Per

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 18:45

<smile> jeg syn's sku' nok der var noget der så forkert ud da jeg skrev det