Skærme
Fijala 3554
21" nybegynder
Fra : Snavox

Dato : 05-07-03 11:59

Hej.

Jeg fik min Philips 21" i går og er vældig godt tilfreds. Billedet står helt
skarpt og farverne er virkelig fine.

Men jeg har et problem med skriftstørrelser i programmer og på hjemmesider.
Jeg synes, at jeg har sat størrelsen op alle de steder, jeg har kunnet
finde, men på nogle hjemmesider er skriften stadig for lille og det samme
gælder forskellige menutekster og meddelser i f.eks. OE og Outlook.

Kan man ikke finde ét sted i Windows (2000) eller evt. et selvstændigt
program, hvor man kan vælge større skrift generelt? Hvis ikke eftersøger jeg
bare godt råd til, hvilke hjørner jeg ellers skal ud i for at ændre
skriftstørrelser.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Holger

Dato : 05-07-03 12:33

I selve Windows kan du bestemme, at den generelle skriftstørrelse skal være
større (fx 125% af normalen). Det sket i egenskaber for skærm, men længere
kan jeg ikke huske i W2000. Denne indstilling påvirker menulinjer,
titellinjer m.v.

I OE og IE kan du vælge blandt fem skriftstørrelser. I IE er der imidlertid
det problem, at mange siders udssende afgøres af style sheets, som du ikke
kan ændre på. Fx er tallene meget svære at se på Nordeas netbank, hvis man
kører i en stor opløsning. En eller anden har nemlig bestemt, at tallene kun
skal være syv pixles høj, og det er ikke meget på en 1600*1200 skærm. Og
Nordea nægter at ændre det eller gøre det valgfrit.

v.h.

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 12:43

Holger skrev:

> En eller anden har nemlig bestemt, at tallene kun skal være syv
> pixles høj, og det er ikke meget på en 1600*1200 skærm. Og Nordea
> nægter at ændre det eller gøre det valgfrit.

Man kan evt. stille IE til at siderne ikke skal bestemme
skriftstørrelsen. Det ser ikke lige kønt ud på alle sider, men det
er bedre end slet ikke at kunne læse skriften fordi at den er for
lille.

Madsen.

Fra : Snavox

Dato : 05-07-03 13:16

Hej.

> [...]
> skriftstørrelsen. Det ser ikke lige kønt ud på alle sider, men det
> er bedre end slet ikke at kunne læse skriften fordi at den er for

Tak for tipsene. Det er efterhånden ved at se helt fornuftigt ud. Nu kan jeg
_også_ bruge skærmen til at arbejde på, selv om det er langt mere fristende
at spille C&C Generals og Colin Mc Rae på sin nye superskærm...

Venlig hilsen

Poul

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 13:42

Snavox skrev:

> Nu kan jeg _også_ bruge skærmen til at arbejde på, selv om det er
> langt mere fristende at spille C&C Generals og Colin Mc Rae på sin
> nye superskærm...

Jeg kan fortælle at jeg har haft lignende problemer med for lille
skrift rundt omkring på hjemmesider og programmer, men det hjælper
gevaldigt at få sat skriftstørrelsen op til 'Large size' som svarer
til 125 % af normal størrelse, som Holger fortalte.

Det eneste problem ved den størrelse er at ikke alle programmer er
skrevet til at fungere sammen med den skriftstørrelse. Heldigvis
så er det sjældent at jeg ramler ind i dem, men det sker.

Du kan se et eksempel her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/morver/stor_skrift.png>
Det er ret så svært at arbejde med programmet når det er så galt
som i ovenstående eksempel.

Photoshop 6 har f.eks. også problemer med det:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/6/stor_skrift.png>
Bemærk hvordan de bageste bogstaver er kappet af. Det ser nærmest
ud som om at der ikke er afsat plads nok i vinduet til teksten.
Photoshop 7 har heldigvis ikke det problem.

Madsen.

Fra : Snavox

Dato : 05-07-03 13:59

Hej igen.

> [...]
> gevaldigt at få sat skriftstørrelsen op til 'Large size' som svarer
> til 125 % af normal størrelse, som Holger fortalte.

Man kan faktisk frit definere zoom-graden, så med lidt god tid kan man
muligvis finde en middelvej mellem 100 og 125, hvor skriften stadig kan
læses, og hvor man undgår overlapninger.

> [...]
> Bemærk hvordan de bageste bogstaver er kappet af. Det ser nærmest
> ud som om at der ikke er afsat plads nok i vinduet til teksten.

Det ser ikke godt ud. Man skulle mene, at der var en standard for, hvordan
ombrydning osv. skulle se ud, når man ændrer skriftstørrelse. Det er der
måske også, men de overholder den bare ikke.

Jeg kæmper stadig lidt med Outlook, fordi man skal ind og ændre utroligt
mange forskellige steder, men det nærmer sig. Og når jeg bliver træt af det,
kan jeg bare hoppe ud og glæde mig over min store skærmflade.

Og nu vil jeg så rode videre og forsøge at få søstrene Williams overtalt til
at optræde på min nye skærm.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 14:16

Snavox skrev:

> Man kan faktisk frit definere zoom-graden, så med lidt god tid kan
> man muligvis finde en middelvej mellem 100 og 125, hvor skriften
> stadig kan læses, og hvor man undgår overlapninger.

Jeg har rodet meget med det på et tispunkt, men kunne ikke ramme
noget der var bedre end de 125 %.

Man kan også vælge at køre med small fonts og så stille de
forskellige skriftstørrelser op i punktstørrelse (ikoner, menuer,
meddelelsesbokse osv), men så er det efter min mening bedre at køre
med large fonts. Small fonts og skrifter med stor punktstørrelse
kan meget nemt resultere i dette:
<http://www.schweisguth.com/images/wierd-menu-text.small.jpg>.
Det ser jo heller ikke just smart ud.

Madsen.

Fra : Kurt&Birgit

Dato : 06-07-03 19:20

Hej Snavox

Kontrolpanel-skærm-indstillinger-avanceret. På fanebladet generelt kan du
ændre DPI-indstillinger til stor eller selv definere størrelsen, genstart.
Det er lidt nemmere at stille det hele et sted.
mvh
Kurt

Fra : Flemming

Dato : 06-07-03 19:31

Kurt&Birgit <kurt_birgit@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan du ændre DPI-indstillinger til stor eller selv definere
> størrelsen, genstart. Det er lidt nemmere at stille det hele et sted.

Bare ærgerligt at flere programmer og http sider ser ud af H-til..

--
Mvh. Flemming
Lejlighed til salg (2V, Herlev)

Fra : Madsen

Dato : 06-07-03 21:45

Kurt&Birgit skrev:

> Kontrolpanel-skærm-indstillinger-avanceret. På fanebladet generelt
> kan du ændre DPI-indstillinger til stor eller selv definere
> størrelsen, genstart.

Det er jo sådan set også det Holger foreslår i:

Madsen.