CSS: Hjemmelavede rammer...
Fra : Søren Haagerup

Dato : 05-07-03 11:05

Hejsa!

Jeg læste en artikel på HTML.dk om at Tabeller er forældede til
opsætning af layout - jeg er fuldstændig enig, men jeg har
problemer med at konvertere www.gawis.dk til kun at bruge CSS.
Hvordan laver jeg disse rammer - med de runde hjørner - i CSS:
Altså bruger mine egne billedefiler til at lave en form for
kanter..

Jeg havde håbet at der allerede var en CSS-style der tilbød at
lave de runde kanter for mig - men det er der åbenbart ikke..

Mvh
Søren Haagerup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Søren Haagerup

Dato : 05-07-03 12:33

Hej igen!

Har nu været rundt på nettet og kigge endnu engang, og har fundet
en måde at løse mit første problem. Nu har jeg bare et andet
problem: Hvordan indstiller jeg det, så boksen får en fast højde,
ligesom at den har en fast bredde?

Se mit eksempel: http://www.gawis.dk/corners.html

Mvh
Søren

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-03 12:44

Søren Haagerup <shaagerup@hotmail.com> writes:

> [...]
> en måde at løse mit første problem. Nu har jeg bare et andet
> problem: Hvordan indstiller jeg det, så boksen får en fast højde,

Sæt højden (-30px pga. padding) på div.innercontent.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-03 12:41

> [...]

> Jeg havde håbet at der allerede var en CSS-style der tilbød at
> lave de runde kanter for mig - men det er der åbenbart ikke..

Ikke endnu. Den er på tegnebordet til CSS3, så der er nok ingen chance
for at IE nogensinde får den med (den fatter jo dårligt nok CSS 2).

Der er en prøve-version i Mozilla ved navn "-moz-border-radius".

Ellers kan du bruge metoden far
<URL:http://www.sovavsiti.cz/css/corners.html>
Det er det pæneste du kan gøre med CSS. Alternativt, men mindre kønt,
kan du placere billederne til hjørnerne selv. Jeg har lavet en
eksempelside:
<URL:http://www.infimum.dk/privat/roundborder.html>
I disse eksempler, hvis du vil have en fast højde, så skal den sættes på
..content.

/L

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-07-03 13:03

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ikke endnu. Den er på tegnebordet til CSS3, så der er nok ingen
> chance for at IE nogensinde får den med (den fatter jo dårligt nok
> CSS 2).

Der bliver endvidere langt større frihed mht borders:

http://www.w3.org/TR/css3-border/#the-border-image

Hvis det da nogensinde bliver ordentligt understøttet, vil vi være over
alt det tabel-fnidder og div-soup for at opnå de ønskede "ramme-
effekter".

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Søren Haagerup

Dato : 05-07-03 22:36

> Ellers kan du bruge metoden far
> <URL:http://www.sovavsiti.cz/css/corners.html>

Det er netop den metode jeg brugte, til at lave den eksempel-side jeg
viste i et senere indlæg (og det kom da også til at virke - det med
højden).

Jeg har dog rimelig mange problemer med at justere boksene i forhold til
hinanden m.m. - jeg er helt grøn til det med CSS. Hvis det ikke er til
for stort et besvær, vil jeg blive meget taknemmelig, hvis nogen kunne
kigge på http://www.gawis.dk og så at sige lave en kopi af boksenes
placeringer, ved brug af CSS (også gerne lidt forklaring af koden ).

Mvh
Søren