Hvad er en?
Fra : Bent Johannisson

Dato : 05-07-03 08:26

Lysmatros eller Bysmatros

og en Bysskipper eller lysskipper
set i ft 1787 fra Emmerlev Sogn Tønder amt.
med venlig hilsen
Bent Johannisson

Fra : Woody

Dato : 07-07-03 12:29

On Sat, 5 Jul 2003 09:26:02 +0200, "Bent Johannisson"
<johannisson@post3.tele.dk> wrote:

>Lysmatros eller Bysmatros
>
>og en Bysskipper eller lysskipper
>set i ft 1787 fra Emmerlev Sogn Tønder amt.
>med venlig hilsen
>Bent Johannisson

Ja når andre ikke vil, så vover jeg et halvt øje.

En Bysse er sikkert afledt fra de tyske og hollandske "Büsser" som er
en skibstype kendt fra Middelalderen og frem. Jeg TROR at de var i
stil med Kuffer, Tjalke, Everter og andre meget grundflydende både der
kunne flyde ind til øer og havne i Vadehavet helt fra Danmark til
Holland.

Besætningen kunne sikkert kaldes Bysskipper og Bysmatros????

Jeg er meget villig til at høre andre meninger. Jeg har selv sejlet
med småskibe og stenfiskere i 40 år, og jeg tror jeg har hørt det i
mit job.

Med venlig hilsen Jens Gibe