ctrl + scroll
Fra : Rasmus Madsen

Dato : 05-07-03 01:48

Hej Grppe

Kan man disable ctrl + scroll i sine hjemmeside, og isåfald - hvordan???

Mange glade hilsner fra Rasmus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-03 02:39

"Rasmus Madsen" <dieeckerasmus@hotmail.com> writes:

> Kan man disable ctrl + scroll i sine hjemmeside, og isåfald - hvordan???

Der sker ikke noget specielt i min browser når jeg trykker ctrl og
klikker på scrollbaren. Jeg antager at det er noget andet du mener.
Men jeg gætter på at svaret generelt er nej. Det er browserens
interface, og ikke noget siden bør kunne pille ved.

/L

Fra : Liselotte Mathiasen

Dato : 05-07-03 08:20

Rasmus Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Grppe
>
> Kan man disable ctrl + scroll i sine hjemmeside, og i så fald -
hvordan???

> Mange glade hilsner fra Rasmus

Hej Rasmus
CTRL+scroll er en genvej for tekststørrelse i MSIE. En hjemmeside kodet med
font-tag osv. reagerer på denn genvej.
Er man lidt mere fremme i skoene og anvender stylesheet (CSS) forhindrer
man faktisk denne genvej kan bruges. Teksten forbliver den størrelse du har
valgt via din css. Man kan så spørge sig selv om det er en fordel eller
ikke for brugere med svage øjne. Derfor skal målgruppen nøje overvejes.

MvH
Liselotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rasmus Madsen

Dato : 05-07-03 08:26

Tusind tak, det ser ud til at virke.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-07-03 08:58

Liselotte Mathiasen wrote:

> [...]

> font-tag osv. reagerer på denn genvej.
> Er man lidt mere fremme i skoene og anvender stylesheet (CSS) forhindrer

Det er ikke helt rigtigt. Det kun når man bruger px til at definere
fontstørrelser at man forhindrer størrelsesændringen.

Diskussionen om om det er en fordel eller ulæmpe osv har vi taget
temmeligt uddybende her i gruppen, så hvis man vil have flere argumenter
så søg på groups.google, nok på noget i retning af "font px explorer
scroll-knap"

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-07-03 15:33

Jesper Brunholm wrote:
> Det kun når man bruger px til at definere
> fontstørrelser at man forhindrer størrelsesændringen.

Jeg mener du tager fejl, prøv fx at ændre størrelsen
på min side www.mikael-noerrelund.dk. Alle størrelser
er angivet i px.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-07-03 17:23

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Jeg mener du tager fejl, prøv fx at ændre størrelsen
> på min side www.mikael-noerrelund.dk. Alle størrelser
> er angivet i px.

Et bedre eksempel kan ses her:
www.mikael-noerrelund.dk/pingvinlogen/ny

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-07-03 18:03

Mikael Nørrelund Andersen <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev :

>Et bedre eksempel kan ses her:
>www.mikael-noerrelund.dk/pingvinlogen/ny

Her kan man ikke ændre fontstørrelsen i IE.

På <h1> har du sat en font-size i px og den kan du ikke ændre.

Der, hvor der står indhold har du ikke defineret nogen font-size
og derfor kan man ændre størrelsen der.

Man kan *ikke* ændre fontstørrelsen i IE, når der bruges px.
--
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-07-03 18:53

Med mindre man specificerer sit eget stylesheet.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-07-03 23:09

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Der, hvor der står indhold har du ikke defineret nogen font-size
> og derfor kan man ændre størrelsen der.

Aha, det er naturligvis derfor, hvad skal man så bruge?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-07-03 23:55

Mikael Nørrelund Andersen <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev :

>Aha, det er naturligvis derfor, hvad skal man så bruge?

Enten ikke nogen, for så vil det blive vist med den størrelse,
som browseren er opsat til.

Eller også em, hvor 1em svarer til normal.
--
Knud

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-07-03 08:57

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Enten ikke nogen, for så vil det blive vist med den størrelse,
> som browseren er opsat til.
>
> Eller også em, hvor 1em svarer til normal.

Okay, mange tak.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen