Valid XHTML i IE6 Standard Compliant Mode
Fra : Bo Christensen

Dato : 05-07-03 00:52

Hej NG.

Hvis spørgsmålet har været her før, så henvis mig venligst til tråden - jeg
har søgt med Google.

Jeg har som en udfordring til mig selv, og fordi jeg kan lide det stramme
regelsæt, fremstillet et site i XHTML1.0 Strict.

Jeg har selvfølgelig adskilt indholdselementerne fra layoutegenskaberne
under anvendelse af CSS.

Desuden har jeg søgt kun at anvende tabeller til tabulere opstillinger.

Dette giver selvfølgelig en (ganske kort) kode med nogle <div>'er.

Det meste går godt (selv om jeg fraviger fra absolut positionering), på
grund af et trods alt overskueligt brug af indlejrede <div>'er.

MEN

Jeg har en vandret menu, formateret med CSS så den fremstår som knapper. Her
er det naturligvis nødvendig at bruge Border for at illudere en hævet
effekt, jeg mener også jeg har brugt padding - og så har vi balladen.

IE regner fejlagtigt border og padding indenfor boksen (knappen), alle andre
browsere regner korrekt disse udenfor boksen. Ergo: menulinjen får en
forskellig bredde (eller tæthed) alt efter hvilken browser du bruger.

Her ville jeg så gerne bruge den bekendte "box fix hack" - den med
"voice-famaly: "\"}\"";" o.s.v.

Denne virker imidlertid ikke med IE6 i Quirks-mode. Nuvel, hvorfor skifter
jeg så ikke tilstand til "Standart Compliant Mode" (ville også være at
foretrække uden ovennævnte behov) v.h.a. doctype-konstanten? Det gør jeg
også, men IE6 forstår ikke dette med mindre doctype er angivet i første
linje, og her skal jo xml-erklæringen stå.

Så hvad gør jeg?

Jeg vil på den ene side have IE6 til at fortolke min kode i SCM og på den
anden side skulle koden efter alle mine bestræbelser gerne være valid XHTML?

Jeg håber at problemstillingen er klart formuleret
- og at der findes en løsning.
Ellers skal I på mine vegne være velkomne til igen at dizze MS.

Mvh.

Bo.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-07-03 01:27

"Bo Christensen" <xmail@fjerndette.post.cybercity.dk> skrev :

> Det gør jeg
>også, men IE6 forstår ikke dette med mindre doctype er angivet i første
>linje, og her skal jo xml-erklæringen stå.

Behøver den ikke, for at det er valid xhtml strict, du kan
sagtens undlade den og så skrive doctype/tegnsæt med alm.
metatags i <head>.

Men problemet vil stadig være der i tidl. versioner af IE.
--
Knud

Fra : Bo Christensen

Dato : 05-07-03 11:43

Hej Knud.

Du har ret - tak for det.

Bo.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-07-03 10:10

Hej Bo

Bo Christensen wrote:
> IE regner fejlagtigt border og padding indenfor boksen (knappen), alle andre
> browsere regner korrekt disse udenfor boksen. Ergo: menulinjen får en
> forskellig bredde (eller tæthed) alt efter hvilken browser du bruger.

IE6 skulle opføre sig efter standarden og som de andre browsere hvis du
bruger en !doctype som sætter browseren i standard compliant mode.
Bemærk at du *ikke* må bruge "XML prolog", for så går IE6 desværre også
i quirks mode og opfører sig som du beskriver.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-07-03 23:32

Bo Christensen wrote:

> [...]
> også, men IE6 forstår ikke dette med mindre doctype er angivet i første
> linje, og her skal jo xml-erklæringen stå.

Måske dette link angående "Activating the Right Layout Mode Using the
Doctype Declaration" kan hjælpe dig.

http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html

Hintzmann c",)