Ordet Carl Th. Dreyer
Fra : Michael

Dato : 04-07-03 21:05

Jeg kan kun finde den i en NTSC udgave,
findes den i en PAL udgave helst kode 2 ?
Kan jeg se den i NTSC hvis jeg bruger et
RGB kabel ?

Michael

Fra : Jesper

Dato : 04-07-03 22:27

Michael <dont_spam_me@kk.dk> wrote:

> Jeg kan kun finde den i en NTSC udgave,
> findes den i en PAL udgave helst kode 2 ?
> Kan jeg se den i NTSC hvis jeg bruger et
> RGB kabel ?
>
> Michael

Du kan uden problemer afspille NTSC på din DVD afspiller, afspilleren
omkoder NTSC til PAL. Naturligvis skal den være kodefri så du kan
afspille Region 1 (og andre gode regioner).
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Michael

Dato : 04-07-03 22:57

Jesper wrote:

> Du kan uden problemer afspille NTSC på din DVD afspiller, afspilleren
> omkoder NTSC til PAL. Naturligvis skal den være kodefri så du kan
> afspille Region 1 (og andre gode regioner).

Jeg takker for svaret.

Michael

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-07-03 23:04

"Jesper" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> afspille Region 1 (og andre gode regioner).
> --
> The trouble with the global village are all the

Det er ikke helt rigtigt. Dit tv skal kunne vise noget der hedder PAL 60,
hvis jeg
husker rigtigt. Da jeg i sin tid købte dvd afspiller måtte jeg ihvertfald
købe nyt tv.
Og ja, den pågældende dvd afspiller havde en pal/ntsc skifter bag på. :)

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-07-03 23:11

"Jesper" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Du kan uden problemer afspille NTSC på din DVD afspiller, afspilleren
> omkoder NTSC til PAL.

Der konverteres normalt ikke til PAL, men til PAL60, så man skal
stadigvæk være sikker på, at ens fjernsyn kan forstå dette eller et rent
NTSC-signal. For de fleste nyere tv er det ikke noget problem, men der
findes undtagelser. Tjek med manualen.

>Naturligvis skal den være kodefri så du kan
> afspille Region 1 (og andre gode regioner).

Det er til gengæld rigtigt.

MVH
Jens

Fra : Michael

Dato : 04-07-03 23:09

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> stadigvæk være sikker på, at ens fjernsyn kan forstå dette eller et rent
> NTSC-signal. For de fleste nyere tv er det ikke noget problem, men der

Jeg tjekker lige manualen, fjernsynet er kun 1.5 år gl.

Michael

Fra : Jesper

Dato : 04-07-03 23:53

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> wrote:

> [...]
> stadigvæk være sikker på, at ens fjernsyn kan forstå dette eller et rent
> NTSC-signal. For de fleste nyere tv er det ikke noget problem, men der

Ja det er kun farverne der omkodes, men alle fjernsyn der sælges idag
understøtter PAL 60.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-07-03 07:46

> Ja det er kun farverne der omkodes, men alle fjernsyn der sælges idag
> understøtter PAL 60.

Jeg er ikke så sikker. Der har før været klager fra folk i teknikgruppen
over, at deres nyere lavbudgetsfjernsyn netop ikke gjorde.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-07-03 23:17

"Michael" <dont_spam_me@kk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun finde den i en NTSC udgave,
> findes den i en PAL udgave helst kode 2 ?

Desværre ikke. Det eneste af Dreyer, der er udgivet på dvd i region 2,
er den rekonstruerede stumfilm "Der var engang", som Det Danske
Filminstitut udsendte tidligere i år. "Ordet" og resten af hans mest
kendte spillefilm kan pt. kun købes i region 1.

> Kan jeg se den i NTSC hvis jeg bruger et
> RGB kabel ?

Et RGB-kabel giver bedre billedkvalitet, men har ikke betydning for, om
du kan se NTSC eller ej, medmindre du da har en PS2 eller en Xbox som
afspiller? Det væsentlige er, at den afspiller kan læse region 1, og at
dit fjensyn kan klare enten rent NTSC eller PAL60 (hvis afspilleren kan
konvertere videosignalet). Tjek med din manual.

MVH
Jens

Fra : Michael

Dato : 05-07-03 00:46

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> dit fjensyn kan klare enten rent NTSC eller PAL60 (hvis afspilleren kan
> konvertere videosignalet). Tjek med din manual.

Jeg bruger PS2 som dvd, jeg skal bruge en region-x cd, så kan jeg se
alle regioner Jeg troede man kun kunne bruge scart ingangen hvis man
ville se NTSC men jeg kan åbenbart bruge mit nuværende s-vhs kabel.
Jeg synes det er kritisabelt at alle Dreyers film ikke er udkommet
region 2, hvad er årsagen ?

Tak for svarene!
Michael

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-07-03 08:11

> [...]
man
> ville se NTSC men jeg kan åbenbart bruge mit nuværende s-vhs kabel.

Uha. Så skal du måske have fat i et RGB-kabel alligevel. Jeg mener, at
PS2 er lidt speciel på det område (modsat en dedikeret afspiller). Men
spørg for en sikkerhed i news:dk.spil.computer.konsol. De kan give dig
et mere sikkert svar.

> Jeg synes det er kritisabelt at alle Dreyers film ikke er udkommet
> region 2, hvad er årsagen ?

Jeg vil tro, at den manglende interesse fra distributørerne enten bunder
i en vurdering om, at der simpelthen ikke er kunder nok til, at det kan
betale sig, eller også i at de mangler en god master. Sandsynligvis en
kombination, altså at kunderunderlaget ikke nok til at få nogen til at
betale for en overførsel til PAL.

Det danske Filminstitut turnerer faktisk verden rundt i disse dage med
et program af Dreyers kort- og spillefilm, de fleste i nye, restaurerede
kopier, og da de allerede har udgivet en af hans stumfilm og en
dokumentar om Dreyer på dvd, så er det nok ikke så urealistisk længere,
at vi kommer til at se mere. Slet ikke eftersom de tydeligvis har lagt
en del energi og penge i at nusse om filmene og gøre dem i præsentabel
stand.

MVH
Jens