Tjek en variabel for "ulovlige" tegn??
Fra : Jesper Holm

Dato : 04-07-03 19:48

Er der nogen der kender en kode i php som kan tjekke om en
variabel indeholder bestemte tegn (som man selv skal kunne
definere)??.

Den skal være i stil med:

<?php
if($minvariabel .....){
echo "Det indtastede indeholder ulovlige tegn!";
} else {
}
?>

Variablen må fx IKKE indeholde [ ] (mellemrumstegn) og [-]
(bindestreg) osv. (der skal tilføjes flere tegn!)

Er der et klogt hoved (det må der næsten være i denne NG, der kan
hjælpe mig. Dit forslag SKAL tage udgangspunkt i mit eksempel!

På forhånd rigtig mange tak!

/ Jesper Holm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 20:24

Jesper Holm wrote:

> [...]
>
> Er der et klogt hoved (det må der næsten være i denne NG, der kan
> hjælpe mig. Dit forslag SKAL tage udgangspunkt i mit eksempel!

Jeg skal nu nok selv bestemme hvad mit forslag tager udgangspunkt i
nemlig manualen:
http://www.dk.php.net/manual/en/function.eregi.php
kig på den... den burde klare din opgave...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-07-03 10:54

"Peter Sepstrup" skrev i en meddelelse
> Jeg skal nu nok selv bestemme hvad mit forslag tager udgangspunkt i
> nemlig manualen:
> http://www.dk.php.net/manual/en/function.eregi.php
> kig på den... den burde klare din opgave...

Dette kan gøres i PHP hvis det er det du ønsker. Dog hvis det f.eks. er
noget med at oprette en bruger på en side er det ret så irriterende hvis at
man skal tjekke det serverside og derfor kan regex selvfølgelig også bruges
i JavaScript.

PHP:
if (ereg("/.*[a]/", $streng)){?>Der blev fundet a i din streng!<?}

JavaScript:
if (/.*[a]/.test(det_du_vil_teste_for)){alert("Der blev fundet a i din
streng!);}

Jeg tester i begge eksempler for om der findes a i en streng...
Det skal lige siges at jeg IKKE har testet de ting jeg har skrevet men mener
dog at de burde virke...

Hvis du gerne vil vide mere om regex så kig forbi:
http://www.linuxbog.dk/unix/bog/regexp.html

----
Mvh
Kasper Johansen