Fil- og dirhåndtering under safemode
Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 04-07-03 18:41

I forbindelse med udvikling af et script, der skal kunne oprette directories
(og under dirs) samt uploade filer til disse dirs, er jeg stødt på et
problem med safemode.
Mit script, som uploades via ftp, har UID/GID sat til aaa/bbb, mens de
directories scriptet opretter får sat ccc/ddd som UID og GID. Idet
directoriet har en forskellig UID fra scriptet, kan jeg således ikke skrive
i det oprettede directory.

En umiddelbare løsning på problemet kunne være, at oprette et temporært php
upload script, til upload af andre php filer, således min scripts får
UID/GID ccc/ddd.

Jeg ville dog lige høre om der ikke findes smartere løsninger på denne
problematik?

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : tburn

Dato : 05-07-03 12:40

chmod(mappe, 666);

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-07-03 13:56

tburn wrote:
> chmod(mappe, 666);

Hjælper ikke meget, da dir og script stadig har forskellig UID, hvorved
tilgang til diret forhindres pga. safemode.

Jeg fandt en løsning på problemet, ved at uploade en fil
fil_der_skal_tilgå_dir_bootstrap.php, lade denne fil kopiere sig selv og
derefter slette sig selv - derved får scriptet samme UID/GID som de dirs
det opretter.

fil_der_skal_tilgå_dir_bootstrap.php:
<?php
copy("fil_der_skal_tilgå_dir_bootstrap.php","fil_der_skal_tilgå_dir.php");
unlink("fil_der_skal_tilgå_dir_bootstrap.php";

?>

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-07-03 20:11

Jakob Kirkegaard wrote:

> Hjælper ikke meget, da dir og script stadig har forskellig UID, hvorved
> tilgang til diret forhindres pga. safemode.

Det har vi hørt før, og det ER ikke det endegyldige svar på det problem.
Prøv engang at se tråden her igennem
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=bdaaqo%248gb%241%40dknews.tiscali.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3DFil%2Bbliver%2Bikke%2Buploadet!%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Dbdaaqo%25248gb%25241%2540dknews.tiscali.dk%26rnum%3D1>

- der kommer en løsning til på filupload under safemode undervejs.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-07-03 23:08

Jesper Brunholm wrote:

> Det har vi hørt før, og det ER ikke det endegyldige svar på det problem.
> Prøv engang at se tråden her igennem

Problemet ligger ikke i håndtering af upload - dette virker fint nok.
Derimod består problemet i at tilgå directories, som er oprettet via
scriptet. Scriptet har uid som en ftpbruger, mens diret får webbrugerens
uid.

--
mvh Jakob Kirkegaard