Harder præstefamilie
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 04-07-03 17:52

Hej alle,

Jeg har fattet interesse for Harder-præsterne i Store Magleby sogn,
Sokkelund herred. For snart nogen tid siden fandt jeg Henrik Bruuns
hjemmeside på http://www.net.dialog.dk/~henrik_bruun og her stod der en
masse information på anerne for disse præster. Desværre har jeg aldrig fået
svar af Henrik på min forespørgsel om hvorfra hans informationer stammer og
hans hjemmeside er nu lukket.

Er der nogen der kender denne præstefamilie og kilder hvori deres aner er
beskrevet? Det ville være meget rart at få (forhåbentligt) bekræftet
informationerne fra Henrik Bruuns hjemmeside andetsteds fra. Jeg har fundet
lignende data i den såkaldte "store GEDCOM-fil", men data heri har jeg
aldrig set nævnt som andet end "et udgangspunkt" og der er desværre heller
ikke kilder heri.

Enhver hjælp og kildehenvisning her på gruppen modtages med tak.

Jesper Holgersen
http://home1.stofanet.dk/jeho (sidst opdateret 29/6-03)

Fra : Varla

Dato : 04-07-03 18:18

"Jesper Holgersen" skrev d. 04-07-03 17:52 dette indlæg :
> [...]

informationerne fra Henrik Bruuns hjemmeside andetsteds fra.

> Enhver hjælp og kildehenvisning her på gruppen modtages med tak.

Prøv at kikke i Wibergs Præstehistorie bind 2 pagina 360, sogn nr 766
(Store Magleby Sogn), præst nr. 5 og 6, samt
pagina 571, sogn nr 896 (Radsted Sogn), præst nr. 13.

Se endvidere i Otto Fr. Arends "Gejstligheden i Slesvig og Holsten",
bind 1 pagina 322-323.

Wiberg nævner:
Jørgen Harder og søn Thomas Jørgensen Harder, Johan Harder.

Otto Fr. Arends nævner:
Hans Harder, Hinrich Harder, Hermann Jacob Harder, Joh. Harder. Med Joh.
Harder menes formentligt Johan Harder.
se endvidere pagina 347 Bernhard Herder (Harder).

Jeg håber du finder noget du kan bruge.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 05-07-03 19:51

Hej Ejvind

Tusind tak for alle de fine henvisninger, jeg må i gang med at kigge det
hele igennem. Nu er der ihvertfald noget at gå i gang med når sommerregnen
stille siler ned (for det kommer den jo nok til)...

Med venlig hilsen
- Jesper

Fra : Varla

Dato : 04-07-03 18:52

I fortsættelse har jeg nu fundet noget mere i Elvius: Danmarks
Præstehistorie.

Side 27, Sogn 15, Aalsø og Hoed sogn, præst nr 17

Carl Vilhelm Prytz gift med Christine Sabine Risbrecht Harder.

Side 322, sogn 591, Landet (paa Taasinge) sogn, præst nr 14

Peter Sølling Schousboe g. 2. m. Cecilie Caroline Ring datter af Carl
Vilh. Ring og Rasm. Poul. Kirstine Harder
Der er også en henvisning til hustrus søstre.

Side 475-476, sogn nr. 896 Spentrup og Gassum sogne, præst nr. 14

Jacob Vallentin g.m. Frederikke Lovise Harder, datter af Poul Harder
(Farver), og Regina Beyer

side 550-551, sogn nr. 1050 Ulsted sogn, præst nr. 17

Ludvig Theodor Emil Rønne gift med Nicoline Ring, datter af Carl Vilh.
Ring (Købmand og Møller), g.m. Rasm. Poul. Kirst. Harder

side 568-569, sogn nr 1087 Vejle og Hornstrup sogne, præst nr. 24

Carl Christian Wittrup gift 2. med Lovise Elisabeth Ring, datter af Carl
Vilh. Ring (Købmand og Møller), g.m. Rasm. Poul. Kirst. Harder

Den i indekset anførte: Harder, F. L. ... .896.13 synes at være identisk
med Frederikke Lovise Harder paa side 476 (sogn nr. 896), men embedet
fejlnummereret - derfor også fejlnummereret ovenfor. Skal ændres til
præst nr. 13.

mvh.
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 04-07-03 19:03

Grohshennig nævner i bind 1, på side 407 Kaldskapellan - 1. Kst. l.
Januar 1907. Victor Robert Harder (13.
Januar 1909 Sognepræst Tæbring-0., se der).

og på side 516 Frederik Friis Berg gift med Helga Cecilie Elisabeth
Henckel, f. der 8. Februar 1875, Datter af Tobaksfabrikant Jul. Henckel
og Prima Theodora Elisab. Marie Harder (Datter af Cand.
theol. Chr. Frydenreich Harder).

jeg har ikke fundet nogen Harder nævnt i bind 2, men kan ligesom ved
Wiberg, og Elvius have overset nogen.

mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/