Måske OT: Våbenskjold
Fra : KubikH

Dato : 04-07-03 16:03

Hejsa
Undskyld mig, hvis ovenstående er OT, men kan ikke lige finde en mere
passende gruppe.
Sagen er den at min familie, skulle have ret til at bruge Bugge slægtens
våbenskjold.
Hvor verificerer man det henne??
Hvis det ikke holder vand, kan man så "registrere" sit eget våbenskjold, og
igen, hvordan.
På forhånd tak
Niels Bo Kallehauge

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-07-03 17:30

Du kan blot tegne et våbenskjold - og bruge det, som du vil.

Du kan også registrere det som varemærke.

Det er vel Bugge "af Hald" med vildsvinet, hvis våbenskjold, du gerne
vil overtage.

Slægten skulle være røget ud af adelen allerede for omkring 500-600 år
siden, og hvis du er en agnatisk efterkommer, er der næppe nogen, der
vil have det fjerneste imod, at du begynder at føre Buggernes vildsvin
som våbenmærke.

Det var dog mere naturligt at bruge Buggernes våben, hvis du hed Bugge.

Og det giver dig ikke plads i DAA, måske snarere i ATS, at bruge et
våben, der ikke harmonerer med dit navn.

Det var mere passende, hvis du - som jeg og i tusindvis af andre
danskere - stammede fra den uddøde slægt "Kalf", hvis våben viser en
kalv med et blad i munden, se DAA 1899, side 227.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : KubikH

Dato : 04-07-03 18:33

"Erling Vester Jacobsen" <erling@public3.bta.net.cn> skrev i en meddelelse
> [...]
> danskere - stammede fra den uddøde slægt "Kalf", hvis våben viser en
> kalv med et blad i munden, se DAA 1899, side 227.

Tusind tak for et hurtigt svar
Jeg er efterkommer af Bugge "af Hald".
Men jeg har tænkt meget på at designe mit eget mærke, netop pga. det med
navnet!
Niels Bo Kallehauge

Fra : dannebrog

Dato : 05-07-03 10:50

I Danmark har adelen altid kun fået ret til at føre navn og skjold, ikke
eneret.

Men, som Erling skriver, våben forbeholdes i almindelighed kun mandligt
afkom i de mandlige liner (agnatiske linier).

Jeg vil derfor også enbefale, at du får dit eget våben. Men Bugge af Halds
våben kunne jo indgå. F.eks. kunne dette indsættes i 1. og 3. felt og 2. og
4. felt kunne være ensfarvede? Dog er det værd at huske, at jo enklere et
våben er, jo bedre virker det, og jo smukkere og mere heraldisk korrekt
anses det som regel for at være.

Borgerlige og adelige må ikke bruge våbenkappe i Danmark, og krone over
våbenet er utilgiveligt, hvis man ikke bærer titel. - Em skam, det ser
ellers så flot ud.

Man kan lade sit våben anmelde hos Heraldisk Selskab, hvis gamle våebrulle
nu findes på Rigsarkivet. Men man kan ikke få eneret på et våben, medmindre
man lader det registrere som varemærke.

Da våben og navn som regel hænger sammen, mener jeg ikke, din meddelelse var
OT.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Ulrich Alster Klug