Bording kirkebog
Fra : Claudius & Forslund

Dato : 04-07-03 15:33

Hej NG

Er der nogen i gruppen der ved hvor langt tilbage Bording kirkebog går. Jeg
mener at jeg har set noget med 1763, er dette rigtigt ??
Da meget af min fars slægt kommer fra Bording sogn er jeg selvfølgelig
meget interesseret at få dette af vide.
Hvilken muligheder vil jeg ellers have for at komme længere tilbage.
Forslag modtages med tak.

Karin Forslund
Elias@post.cybercity.dk

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 04-07-03 15:36

Undskyld jeg skrev forkert e-mailadr.
den rigtige er Eliasbo@post.cybercity.dk

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 04-07-03 15:39

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 04-07-03 16:12

Hej Karin!

Iflg. slægtsforskerens A-Z er det rigtigt med 1763.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-03 16:14

"Claudius & Forslund" <o.k.@vip.cybercity.dk> skrev Fri, 4 Jul 2003
16:32:52 +0200

>Hej NG
>
>Er der nogen i gruppen der ved hvor langt tilbage Bording kirkebog går. Jeg
>mener at jeg har set noget med 1763, er dette rigtigt ??

Ja det er korrekt.

C 511 - Bording:
1. 1763 - 1802
2. 1801 - 1815
osv. op til nr. 8. 1878 - 1891

samt:
14., 16. og 17. for perioden 1842 - 1875 (formentlig særskildt førte
til- og afgangslister).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 04-07-03 18:39

Tak for svarerne.
Nu vil jeg spørge om, har Bording sogn i tidernes morgen været været annex
sogn til Sunds sogn, så har jeg måske mulighed for at finde tidligere
indførsler der.
Hilsen
Karin Forslund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-03 19:34

"Claudius & Forslund" <o.k.@vip.cybercity.dk> skrev Fri, 4 Jul 2003
19:39:23 +0200

>Nu vil jeg spørge om, har Bording sogn i tidernes morgen været været annex
>sogn til Sunds sogn, så har jeg måske mulighed for at finde tidligere
>indførsler der.

Tja Sunds kirkebog begynder kun 5 år før Bordings dvs. i 1758. Og det
var tilbage i 1500 tallet Bording var annex til Sunds.

Bemærk iøvrigt:
At Bording sogn tidligere (indtil 1832) blev regnet til Ginding herred.

At dele af Bording sogn i administrativ henseende (dvs. retsvæsen og
matrikulering) tidligere hørte til Vrads herred.

At Munklinde, der idag er en del af Ilskov sogn, tidligere hørte til
Bording sogn

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 04-07-03 20:13

Tak for svaret Arne. Ja, så kan jeg godt se at jeg ikke har mange muligheder
i Sunds sogn.
Men kan du sige mig hvornår Munklinde kom ind under Ilskov sogn, da jeg ikke
kan finde min tipoldemors død.
Jeg finder hende i FT1860 i skolehuset Stubkær skoledistrikt Munklinde
Karen Knudsdatter 59 år, enke født i Bording, almisselem.
Men det er også det sidste jeg har om hende.
Mvh Karin Forslund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-03 22:35

"Claudius & Forslund" <o.k.@vip.cybercity.dk> skrev Fri, 4 Jul 2003
21:13:24 +0200

>Men kan du sige mig hvornår Munklinde kom ind under Ilskov sogn, da jeg ikke
>kan finde min tipoldemors død.

Jeg mener det var da Ilskov kirke blev bygget i 1898, men jeg er ikke
sikker. Det kan godt være senere, men ihvertfald ikke før.

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 05-07-03 07:10

Tak for hjælpen.
Mvh Karin

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-07-03 00:46

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Fri, 04 Jul 2003 23:35:08
+0200

>Jeg mener det var da Ilskov kirke blev bygget i 1898, men jeg er ikke
>sikker. Det kan godt være senere, men ihvertfald ikke før.

Og så vil jeg da lige tilføje, at Bording idag er en del af Ikast
kommune. Og at det rellevante lokalarkiv derfor er:

Ikast Lokalhistoriske Arkiv
Ikast Bibliotek
Grønnegade 25
7430 Ikast
tlf: 97 15 16 55
fax: 97 15 67 06
e-mail: sm@ikast.bibnet.dk
website: http://www.ikast.bibnet.dk/

Men at der også findes et lokalarkiv i Bording:

Bording Lokalhistoriske Arkiv
Bording Bibliotek, Solsortevej 10
7441 Bording
tlf: 86 86 14 32
å: ma 14-19, on 10-11.30 og 14-17, to 14-19
l: Hans Thomsen, træffes e.a.
tlf: 86 86 10 19

Og sågar også eet i Sunds / Ilskov:

Sunds Lokalhistoriske Arkiv
Rønneallé 2, 7451 Sunds
å: to 19-21
l: Viggo Brusen Nielsen
tlf: 97 14 11 71
e-mail: vbn@hobby.dk
o: Sunds, Simmelkær, Ilskov sogne i Herning Kommune

Fra : Claudius & Forslund

Dato : 07-07-03 17:24

Du skal have tak for oplysningerne. Jeg har også haft stor glæde af at
besøge Bording Lokalarkiv. De andre arkiver har jeg ikke været på endnu, men
det kunne da være, at jeg skulle aflægge dem et besøg, næste gang jeg kommer
til Jylland.