Danmark-Polen
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-07-03 22:23

Jeg skal med Polensfærgen i næste uge.

Hvad kan jeg gøre for helt at vide når jeg krydser denne grænse?

Jeg ejer en Garmin II.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-03 23:38

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal med Polensfærgen i næste uge.
> Hvad kan jeg gøre for helt at vide når jeg krydser denne grænse?
> Jeg ejer en Garmin II.

Finde et søkort og udtage nogle positioner, der hvor dansk nationalfarvand
ophører. Men da du næppe kender færgens sejlplan, må du udstikke nogle
meridianer, du kan holde øje med..

Claus

Fra : TunFisker

Dato : 04-07-03 05:48

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men da du næppe kender færgens sejlplan, må du udstikke nogle
> meridianer, du kan holde øje med..
>
> Claus

Hvad er det nu lige en meridian er ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-03 10:06

"TunFisker" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det nu lige en meridian er ??

En linje der går fra nord til syd.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-03 14:27

> En linje der går fra nord til syd.
>
> Claus
>
>Tak for svaret.
>Er det så nok til at afgøre om man er i Polsk område?

Nej, ikke med mindre, du ved præcist hvornår og hvor du krydser meridianen.
Grænserne er jo ikke snorlige. Du skal have fat i et søkort og se, hvor
internationt farvand bliver til polsk nationalfarvand.

Hvis du ikke kan navigere, så er det nok en umulig opgave du har givet dig
selv, navnlig når man tager i betragtning, at du ikke kender færgens beholdne
og udstukne kurs.

Claus

From: "TunFisker" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk>
To: "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com>
Subject: Re: Danmark-Polen
Date: Sat, 5 Jul 2003 15:01:26 +0200

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-03 08:05

Jesper Nielsen wrote:
> Jeg skal med Polensfærgen i næste uge.
>
> Hvad kan jeg gøre for helt at vide når jeg krydser denne grænse?
>
> Jeg ejer en Garmin II.
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en polensfærge, eller hvad det er for
en grænse (territorial / økonomisk / fiskeri grænse og ved hvilket land) ,
men ellers er svaret at du udsætter din position med jævne mellemrum i et
relevant kort. På kortet kan du så se territorial grænse markeret med
grøn -+-+-+-+ linie ( hvis det er dansk søkort).

Danmark har faktisk ikke nogen grænse til Polen idet Dansk territorie
stopper 12 Sømil fra basislinien, herefter er det internationalt farvand
indtil du komer ind i Polsk territorialfarvand. afstand fra Bornholm -
Kolobrzg er ca 51 sm.

<sarkasme> det kaldes navigering</sarkasme> ( Sorry, jeg ku ikke la' vær'
)

Carsten Holck

Et er GPS at eje, et andet navigation at forstå