Hastighed på trådløst netværk?
Fra : Hans

Dato : 03-07-03 17:38

Hej,

Jeg har købt og installeret et trådløst netværk fra Linksys med en TEORETISK
hastighed på 11 Mbps.

På begge mine computere står forbindelsen markeret med "Excellent" (til
tider "Very good" på min bærebare). I status står hastigheden til 11 Mbps.

På trods alt dette kan jeg ikke opnå hastigheder på over 2 Mbps, hvilket et
noget mindre end forventet.

Jeg bruger 64 bit krybtering, og har inden selve netværket en ADSL router
efterfulgt af en DLink 804 (bruges til VPN opkobling) efterfulgt af Linksys
Access Point.

Kan jeg gøre noget for at øge hastigheden?

Mvh.
Hans

Fra : Holger

Dato : 03-07-03 19:55

På mit trådløse (Netgear) nedsættes den effektive hastighed med ca. 35%, når
jeg kører med 64 bits-kryptering. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget der
tabes, hvis krypteringen ændres til 128 bit.

MEN, hvor hurtig disken i den bærbare? Det er mit indtryk at i private
netværk er det ofte langsomme diske snarere end "dårligt" netværk, der
sætter grænsen.

v.h.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-07-03 21:45

On Thu, 3 Jul 2003 18:37:45 +0200, "Hans" <sdsad.wew@wdsd.us>
wrote:

> På trods alt dette kan jeg ikke opnå hastigheder på over 2 Mbps, hvilket et
> noget mindre end forventet.

Hvad havde du forventet?

4-5 Mbps er ca. hvad man kan forvente i praksis.

> Jeg bruger 64 bit krybtering

På noget (billigt og/eller dårligt) udstyr falder performance
radikalt, når man slår kryptering til. Har du prøvet at slå det
fra, blot for at se, om det gør forskellen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans

Dato : 03-07-03 22:09

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> On Thu, 3 Jul 2003 18:37:45 +0200, "Hans" <sdsad.wew@wdsd.us>
> wrote:
>
> Hvad havde du forventet?
>
> 4-5 Mbps er ca. hvad man kan forvente i praksis.

Jeg vil være lykkelig for bare at opnå 4 Mbps.

> På noget (billigt og/eller dårligt) udstyr falder performance
> radikalt, når man slår kryptering til. Har du prøvet at slå det
> fra, blot for at se, om det gør forskellen.

Ja, det har jeg... og til min store overraskelse faldt performance til sølle
1 Mbps???

Hans

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-07-03 00:09

Hans wrote:
> [...]
> Access Point.
>
> Kan jeg gøre noget for at øge hastigheden?

Hvordan måler du?

MVH
Mads

Fra : Hans

Dato : 04-07-03 07:10

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message
> Hans wrote:

> Hvordan måler du?

Ved at overflytte en fil på 700 MB - det tager minimum 45 min.

Hans

Fra : Holger

Dato : 04-07-03 08:10

Du har vel ikke en USB1.1 port inde et sted? USB-netkort?

Fra : Hans

Dato : 04-07-03 16:26

"Holger" <Holger@d.y> wrote in message
> Du har vel ikke en USB1.1 port inde et sted? USB-netkort?

Jo, det kan da faktisk godt ske. Mit motherboard er et Soltek 75KAV og det
er da temmelig sikkert kun udstyret med USB 1.1.

Jeg troede faktisk at USB 1.1 hurtig nok til netværksbrug.

/Hans

Fra : pepsimax

Dato : 04-07-03 16:41

Det er det da også
du oplever kun problemet
når du skal downloade
mvh
pepsimax

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-07-03 20:19

"Hans" <sdsad.wew@wdsd.us> wrote in message
> [...]
> er da temmelig sikkert kun udstyret med USB 1.1.
>
> Jeg troede faktisk at USB 1.1 hurtig nok til netværksbrug.

USB 1.1 har en teiretisk hastighed på 11Mbit ligesom wireless.... Men som
altid er USB noget skod... Det er i hvertfald ret langsomt. især hvis du
også har koblet andre ting til med USB.. Så sætte styresystemet båndbredde
af til hver ting... Den kommer ikke og brokker sig over "USB båndbredde
nået" eller noget i den retning?