Rugbrød ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-07-03 17:04

Var der noget med at hunde ikke kan fordøje rugbrød ? hvis det er
tilfældet , er der så ikke forskel på lyst/mørkt med kerner ?
solsikkekerner ?

Kom bare lige til at tænke på at før i tiden var der da mange hunde
der levede næsten udelukkende af leverpostejsmadder på rugbrød og de
levede da fint nok ? de blev måske ikke lige så gamle det kan jo godt
være.

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-07-03 17:37

> Var der noget med at hunde ikke kan fordøje rugbrød ? hvis det er
> tilfældet , er der så ikke forskel på lyst/mørkt med kerner ?
> solsikkekerner ?

Så vidt jeg er orienteret, er rugbrød absolut ikke det bedste foder for din
hund....
Men, det er dog ikke noget den tager skade af. Den kan sagtens optage
rugbrød i systemet,
men rent ernæringsmæssigt, får den ikke ret meget ud af det.
Det samme gælder i øvrigt for kartofler.
Hvis du vil se hvordan det ser ud når hunden har spist noget den ikke kan
optage i systemet, kan du prøve at blande gulerodsstykker eller majs i
foderet,
det er helt uskadeligt, men de kommer stort set hele ud igen !
Det vil sikkert også ske med de kerner du nævner.

Så der er nok ingen tvivl om at hunde der lever af rugbrødsmadder med
leverpostej
og kartofler med brun sovs, ernæringsmæssigt burde have en kortere levetid
end
hunde som lever af et godt og fornuftigt sammensat foder, som eksempelvis
fuldfoder.

--
Venlig hilsen Heidi (Benny`s kæreste og hundeejer gennem ca. 14 år)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 04-07-03 09:29

Så længe det ikke tar' overhånd med rugbrød, så kan jeg ikke se det skulle
skade. Hvis man holder øje med hundens generelle velbefinden... Er pelsen i
orden, er den i tilpas fodderform, er afførringen fin, er hunden glad og
ernergisk... Altså det hele sammenlagt.

Her i huset består hovedmåltiderne (2x dgl. for de store, 3x dgl. for Jenna)
af hundemad og måske en lille klat leverpostej, torskerogn, tun eller
whatever... (Samt lakseolie og ølgær tabletter). Imellem måltiderne falder
der så små hygge-godbidder af i form af et lille stykke rugbrød med pålæg,
noget ost eller hvad jeg nu lige står og sysler med!

Rinnie

Fra : Jernladyen

Dato : 04-07-03 10:33

"Benny Nissen" skrev d. 03-07-03 17:37 dette indlæg :

> [...]
eksempelvis
> fuldfoder.
>
> Min mor og far har haft to store hunde. De levede begge af rugbrød med
leverpostej om morgenen og alm. middagsmad om aftenen. Begge blev 15 år,
hvilket er en ret pæn alder på en stor hund.
Vores den gamle fik tørfoder fra dyrlægen. Hun blev 8 år.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifel

Dato : 04-07-03 14:15

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote in message news:<3f054a65$1$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> leverpostej om morgenen og alm. middagsmad om aftenen. Begge blev 15 år,
> hvilket er en ret pæn alder på en stor hund.
> Vores den gamle fik tørfoder fra dyrlægen. Hun blev 8 år.
> Hilsen Jette

Hej Heidi......

Spørgsmålet (mit forrige) var egentlig mest til dig.

Mener du, at det vil være det bedste at gå over til rugbrug med kerner
(solsikke, indeholder sunde olier) samt madrester ?

Jeg mener - hvis dét kan få hudnen til at leve dobbelt så længe - så
var det vel afgjort værd at gøre forsøget !

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-07-03 17:57

Mine hunde har alle fået tynd mave af rugbrød.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-07-03 19:49

> [...]

> der levede næsten udelukkende af leverpostejsmadder på rugbrød og de
> levede da fint nok ? de blev måske ikke lige så gamle det kan jo godt

Alle de hunde min mormor og morfar har haft, har som du skriver næsten levet
af leverpostejmadder med rugbrød, og har de ikke fået det, har de fået
rester fra middagsbordet, og alle de hunde de har haft ( 6-7 stykker gennem
årene ), er blevet temmelig gamle 13-14 år, og det er da en temmelig høj
alder vil jeg mene, og især for store hunde. Så jeg tror bestemt ikke de
tager nogen skade af det.
Min egen hund får også rugbrødsmadder af og til, med bestemt ikke hver dag,
og han virker bestemt ikke som om han ikke kan fordøje det.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : x Vuf x

Dato : 03-07-03 22:38

Thu, 3 Jul 2003 20:48:37 +0200, Bolette Nielsen wrote:

> [...]
>Min egen hund får også rugbrødsmadder af og til, med bestemt ikke hver dag,
>og han virker bestemt ikke som om han ikke kan fordøje det.

Vi mennesker vil også gerne ha' flødeskumskager eller slik,
men har vi godt af det?

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
de ikke deler med andre.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 09:16

On Thu, 3 Jul 2003 20:48:37 +0200, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrotd:

> [...]
>Min egen hund får også rugbrødsmadder af og til, med bestemt ikke hver dag,
>og han virker bestemt ikke som om han ikke kan fordøje det.

,,,Ja måske er det mere videnskaben der siger at rugbrød ikke er godt,
og ikke hundene ? min får også franskbrødsmadder med leverpostej
en gang imellem, men de sidste par gange var der ikke mere så han fik
rugbrød istedet og han guffede det i sig på rekordtid så smagen
fejlede da intet og afføringen var meget normal. Men måske der
også er forskel på hvilken form for rugbrød de får ?

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 12:13

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 04-07-03 09:16 dette indlæg :

> [...]
> fejlede da intet og afføringen var meget normal. Men måske der
> også er forskel på hvilken form for rugbrød de får ?

Hej Punish !

Jeg kan læse, at dette er et emne du ved en del om. Så derfor vil jeg
gerne spørge dig:

jeg har fået at vide, at man skal holde sig fra Speltbrød med
vindrueskerner - angiveligt fordi afføringen skulle blive mere brun end
den er normalt. Kan det være rigtigt ?

Jeg vil være taknemmelig for dit gode råd.

Munter og ikke mindst - venlig hilsen fra

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 03-07-03 21:55

> [...]
>der levede næsten udelukkende af leverpostejsmadder på rugbrød og de
>levede da fint nok ? de blev måske ikke lige så gamle det kan jo godt

I min barndom i 60'erne havde vores nabo en dejlig stor schæfer som
stort set levede af leverpostejmadder. Den blev 15 år.

Mvh
Søren

Fra : x Vuf x

Dato : 03-07-03 22:42

Thu, 03 Jul 2003 20:54:57 GMT, Søren Lausten-Hansen wrote:

>I min barndom i 60'erne havde vores nabo en dejlig stor schæfer som
>stort set levede af leverpostejmadder. Den blev 15 år.

Tidligere skulle feberpatienter pakkes ind i uldtæpper og dyner.
Mange overlevede...I dag ved man, at det var forkert!

Drag selv sammenligningen.

Fra : Frederiksen

Dato : 04-07-03 00:51

> Tidligere skulle feberpatienter pakkes ind i uldtæpper og dyner.
> Mange overlevede...I dag ved man, at det var forkert!
>
> Drag selv sammenligningen.

Kunne vi ikke lige få en lidt mere - seriøs? - forklaring på hvorfor rugbrød
ikke er god mad til hunde? Det er jo fremragende til mennesker pga det lave
glykemiske index. At majs ryger lige igennem en hund er faktisk et rigtigt
dårligt argument, når det handler om rugbrød (som jo altså ikke er majs).

Mvh Maria

Fra : Rikke Andersen

Dato : 04-07-03 07:32

At majs ryger lige igennem en hund er faktisk et rigtigt
> dårligt argument, når det handler om rugbrød (som jo altså ikke er majs).
>
> Mvh Maria

Tak Maria!!!!

Hilsen
Rikke Andersen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 09:16

On Fri, 4 Jul 2003 01:50:33 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrotd:

> [...]
>dårligt argument, når det handler om rugbrød (som jo altså ikke er majs).

,,,kan vi så også få en forklaring på hvad glykemiske index er for
noget ?

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-07-03 15:07

> ,,,kan vi så også få en forklaring på hvad glykemiske index er for
> noget ?

Det glykæmiske index (GI) rangerer fødevarer efter hvor hurtigt de får
blodsukkeret til at stige hos os mennesker. GI på 100 er glykose.

Teorien er, at hvis man indtager en fødevare med et højt GI vil den udløse
meget kraftige og pludselige blodsukkerstigninger, hvilket har en række
sundhedsskadelige effekter. Derfor tilrådes det at man generelt kun spiser
høj-GI fødevarer hvis de af anden grund er gode for een (f.eks. pasta,
kartofler og hvidt brød), og da kun sammen med lav-GI produkter (typisk
grøntsager).

GI-værdien af en fødevare kan ikke måles i fødevaren som sådan, men det kan
kun måles ved at fødevaren indtages af en forsøgsgruppe hvorefter man måler
blodsukkerstigningen. Af denne grund kan det humane GI for rugbrød heller
ikke uden videre overføres til at gælde for en hund, da hundens kemi omkring
fordøjelse af fødevaren er en helt anden.

Iøvrigt er GI for forskellige slags rubrød (og forskellige slags leverpostej
for den sags skyld) også vidt forskellig.

Det er lidt af en jungle .....

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 17:55

>Det glykæmiske index (GI) rangerer fødevarer efter hvor hurtigt de får
>blodsukkeret til at stige hos os mennesker. GI på 100 er glykose.

,,,,,,så jo mere frugtsukker der er i en vare jo højere (GI) ?

>Teorien er, at hvis man indtager en fødevare med et højt GI vil den udløse
>meget kraftige og pludselige blodsukkerstigninger,

,,,,,som faxe kondi ?

hvilket har en række
>sundhedsskadelige effekter.

,,,,,hvilke ? er det ikke kun hvis man er gammel ?

> [...]
>
>Iøvrigt er GI for forskellige slags rubrød (og forskellige slags leverpostej
>for den sags skyld) også vidt forskellig.

,,,ja så bliver det vist helt videnskabeligt

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 12:43

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 04-07-03 17:55 dette indlæg :

> ,,,ja så bliver det vist helt videnskabeligt

Punish !

SÅ dur det nok ikke du bruger mere tid i denne NG. Vil det ikke være
spild af tid for dig ?

Endnu mere munter hilsen fra din nye ven

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 12:48

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-03 19:55

Fri, 4 Jul 2003 01:50:33 +0200, Frederiksen wrote:

> [...]
>dårligt argument, når det handler om rugbrød (som jo altså ikke er majs).

Hunde er ikke mennesker! De fleste hunde kan slet ikke tåle rugbrød.
Jeg har ikke ytret noget som helst om majs! De kogte majskerner skal
blot knuses, så kan hundene godt fordøje dem. Det samme gælder ærter!
Jeg har lagt mærke til, at alle, der ikke fodrer med et godt fuldfoder,
gi'r hundene lakseolie eller andet tilskud, for at holde pels o.s.v.
i orden. Det kan ikke være billigt med alle de tilskud. Så vidt jeg kan
se, er det langt billigere på lang sigt at fodre med et fuldfoder beregnet
lige nøjagtigt til hundens type og størrelse. Så var I også fri for alle
tilskudsvarerne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 21:16

De fleste hunde kan slet ikke tåle rugbrød.

,,,,,,,hvorfor ikke ?

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-03 21:49

Fri, 04 Jul 2003 22:15:53 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:

>De fleste hunde kan slet ikke tåle rugbrød.

>,,,,,,,hvorfor ikke ?

Jeg har ikke nogen videnskabelig forklaring; kun erfaring at øse af.
Friskt rugbrød især gi'r hos de fleste tynd mave. Måske er det for
stærkt?... Hunde er jo ådselsædere, og ådsler er ikke lige det
friskeste, der findes...
Ihvertfald kan de godt tåle nogle hundekiks bagt af rugmel,
hvedemel og leverpostej. (Nej jeg husker desværre ikke opskriften)

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 04-07-03 23:07

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
> De fleste hunde kan slet ikke tåle rugbrød.

> ,,,,,,,hvorfor ikke ?

Egentlig et interessant emne.

Fra min barndom hos min farmor og farfar husker jeg tydeligt min farmor stå
i køkkenet skære det ene rugbrød efter et andet i skiver. Bagefter var det
leverpostejens tur. Mindes ikke deres hunde nogensinde levede af ret meget
andet - jo, kyllingetæer.

De havde en større kennel på Bornholm, hvor de havde opdræt af Korthåret
Hønsehund. Hundene blev alle hver og en brugt til jagt.

Selv husker jeg kun hundene som sunde, friske og fulde af energi. Flere af
hundene opnåede høje præmieringer. I gamle optegnelser om netop Korthåret
Hønsehund, vil man flere steder støde på navnet Kennel Gerding.

Om rugbrød/leverpostej er sundt eller ej, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Nu kom jeg bare i tanke om ovenstående. Selv har jeg altid brugt at fodre
med tørfoder, hvor rugbrød/leverpostej kun har været brugt som godbidder.

--
Lise-Lotte Gerding / Lotte-mor
http://coco.gerding.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-07-03 10:47

On Sat, 5 Jul 2003 00:06:30 +0200, "Lise-Lotte Gerding"
<lotte-mor@fyldepennen.dk> wrotd:

> [...]
>med tørfoder, hvor rugbrød/leverpostej kun har været brugt som godbidder.

,,,ja jeg bruger det også kun som godbidder eller afveksling en gang
om ugen eller ligende, men jeg husker da også min barndomshund
sanktbernhardhund som voksede sig kæmpe kæmpe stor, han åd næsten et
helt af de store, men derfor er det jo også meget intersant at høre
hvad folk har at sige om rugbrød i dag. lange rugbrød om dagen med
leverpostej og spiste kun lidt tørfodder som altid stod i skålen, så
de kan da sagtens udnytte/optage rugbrødet det er da helt sikkert

Fra : Kr Kristensen

Dato : 07-07-03 04:26

Problemet er ikke rugbrød.
Nej problemet er hvor det er købt.
Min hund får kun rugbrød nede fra bageren for det er altid frisk og så er
det dyrere end hos netto så derfor tror jeg at det er bedre end NUtro
mvh
Kr

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 16:01

"Lise-Lotte Gerding" skrev d. 04-07-03 23:07 dette indlæg :

> [...]
fodre
> med tørfoder, hvor rugbrød/leverpostej kun har været brugt som

Hej Lise-Lotte !

Sød hund - pæn hjemmeside - rigtig pæn faktisk ! Pøj pøj med træningen
!

F.s.v. angår dine minder. Må jeg have lov at spørge, hvor gammel du er ?
Jeg spørger fordi, hvis jeg nu antager at du er 40 år, så vil dine
barndomserindringer vel ligge små 30 år tilbage, ´ik ? Hvis det er bare
nogenlunde korrekt, så kunne årsagen til at din farmor og farfar fodrede
med rugbrød måske være, at fuldkostfoder ikke var opfundet på daværende
tidspunkt ? For bare 20 år siden var det "fuldkostfoder" jeg selv
brugte, noget rigtigt "skrammel" - ja faktisk var det ikke værd at
hælde i hundene. Så hvis du altså eksempelvis er 40 år, tror du så ikke
hundene blev fodret med brød var fordi, der stort set ikke var ret mange
andre optioner end brød - og kyllingetæer ? Det tror jeg.

Hvis alle - eller de fleste - hunde på daværende tidspunkt blev fodret
med brød - ja så er det vel meget naturligt, at dine slægtninges hunde
kunne opnå pæne præmieringer. Hvis man kunne genoplive de hunde du
snakker om, og så stille dem ved siden af nutidens hunde af samme race
som dem der blev fodret med rugbrød, så er jeg ikke så sikker på, at de
"genoplivede" hunde ville kunne gøre sig.

Dejligt at læse om din træning - du skriver godt og muntert..........

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : bjergskoven

Dato : 04-07-03 21:05

Hej Maria
..
> [...]
> dårligt argument, når det handler om rugbrød (som jo altså ikke er majs).

Rugbrød er jo lavet af korn. Korn består af kulhydrater og kulhydraterne i
korn er de såkaldt komplekse kulhydrater, bestående af fiber og
stivelse.Alle kulhydrater bliver i kroppen nedbrudt til simple former for
glucose og brugt som energi.
Hunde har svært ved at nedbryde stivelsen som findes i korn, da de feks.
mangler et enzym i deres spyt som nedbryder stivelse.Det er et enzym fra
bygspytkirtlen der bruges til nedbrydelsen af stivelsen og får hunden mange
kornprodukter,lægger det et stort pres på bugspytkirtlens funktion.
Din hund tager ikke skade af et stykke rugbrød, men det bør ikke udgøre en
større del af dens føde.
Mange allergi tilfælde hos hunde skyldes iøvrigt at de får for mange
kornprodukter i deres (tør) foder.
En stor del af indholdet i tørfoder består af kornprodukter,da det er en
billigere energikilde end fedt eller protein.

Hilsen

Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 21:51

On Fri, 4 Jul 2003 22:05:23 +0200, "bjergskoven" <info@bjergskoven.dk>
wrotd:

> [...]
>En stor del af indholdet i tørfoder består af kornprodukter,da det er en
>billigere energikilde end fedt eller protein.

,,men hvad mener du så om forskellen på franskbrød og rugbrød til
hunde ?

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 12:59

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 04-07-03 21:51 dette indlæg :

> ,,men hvad mener du så om forskellen på franskbrød og rugbrød til
> hunde ?

Hej Punish !

Min erfaring siger mig ikke så meget om rugbrød. Men EEN ting ved jeg
med sikkerhed. Hvis du giver hunden franskbrød, så skal det helst være
et formbrød uden birkes.

Med venlig hilsen fra din nye ven

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 21:53

> [...]

>En stor del af indholdet i tørfoder består af kornprodukter,da det er en
>billigere energikilde end fedt eller protein.

,,,,,franskbrød og rugbrød hvad giver mest energi til en hund og hvad
er bedst at optage, og er der overhovedet en forskel ?

Fra : bjergskoven

Dato : 05-07-03 20:55

Hej Punish

> ,,,,,franskbrød og rugbrød hvad giver mest energi til en hund og hvad
> er bedst at optage, og er der overhovedet en forskel ?

Der er en smule mere energi i franskbød og lidt flere kulhydrater i
franskbrød end i rugbrød.

Brød og dermed kornprodukter udgør kun en forsvindende lille del af den
vilde hund/ ulvens føde.
Det korn de får, kommer fra den mængde korn som deres byttedyr måtte have
spist og så er det delvist fordøjet.
Du kan godt give din hund brød, men det er ikke en dækkende kost for et
rovdyr.

Hilsen
Merete

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 12:54

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 03-07-03 21:55 dette indlæg :

> I min barndom i 60'erne havde vores nabo en dejlig stor schæfer som
> stort set levede af leverpostejmadder. Den blev 15 år.
>
> Mvh
> Søren

Hej !

Jeg kendte engang en mand som fodrede sin Rottweiler, udelukkende med
OTA Solgryn. Den blev bomstærk og levede vildt længe.

Munter hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-07-03 18:50

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kendte engang en mand som fodrede sin Rottweiler, udelukkende med
> OTA Solgryn. Den blev bomstærk og levede vildt længe.

Det var fordi den kunne læse, " Spis Solgryn og bliv stærk "
Var det ikke sådan der stod i gamle dage... Hunde tager mig bekendt ikke
spor skade af rugbrød, og efter 3 Stk Sct. Bernharder har slidt min købmands
rugbrødshylder op, så er det blevet til et par rugbrødder. Dem jeg har nu,
holder også meget af rugbrød, og de spiser det, hvis de ellers kan komme
afsted med det. Jeg har endnu ikke opdaget, at det skulle give hunden
ubehag. Faktisk var jeg sikker på, at surdejsbrød var godt for dem, og
rugbrød er jo lavet af surdej.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jynis

Dato : 04-07-03 06:19

> [...]
> der levede næsten udelukkende af leverpostejsmadder på rugbrød og de
> levede da fint nok ? de blev måske ikke lige så gamle det kan jo godt

1000 vis af hunde har gennem tiden levet af rugbrød med fedt eller
leverposteg og rester fra middagsbordet. Når alt kommer til alt er det vel
stadig "rester" hunde og katte lever af, det er bare forarbejdet først . Der
er også korn produkter i de fleste madvarer til hunde i dag.
Hvis hunden skulle leve i naturen som vildhund, ville den også suplere sin
kost med bær og frø. Jeg tror ikke det kan skade hunden, at spise en
leverpostegmad i ny og næ. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 09:16

On Fri, 4 Jul 2003 07:19:27 +0200, "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk>
> [...]
>stadig "rester" hunde og katte lever af, det er bare forarbejdet først . Der
>er også korn produkter i de fleste madvarer til hunde i dag.

,,,ja og spørgsmålet er jo så om de kornprodukter der er i brødet
måske ikke har en højere kvalitet end dem der er i tørfoderet ?

Fra : Eifel

Dato : 04-07-03 13:58

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<kqdagvc9qttnppdqiauqj0hcpgnl1s4p7t@4ax.com>...
> On Fri, 4 Jul 2003 07:19:27 +0200, "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk>
>

> ,,,ja og spørgsmålet er jo så om de kornprodukter der er i brødet
> måske ikke har en højere kvalitet end dem der er i tørfoderet ?

Foranlediget af forudgående indlæg hér, har jeg lige gået min hund
særdeles hårdt på klingen. Dette medførte, at min hund for få minutter
siden erkendte overfor mig, at han ikke er planteæder ! ?

Hvad er gået galt for ham ?

Han har hidtil fået fuldkostfoder. Skal jeg droppe det og gå over til
rugbrød med solsikkekerner ? Jeg vil jo gerne have han får et sundt og
langt liv.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 04-07-03 19:13

Vi bruger kun rugbrød til Sisse, når vi skal lave godbidder til hendes
træning en gang i mellem. Vi lægger det i ovnen og rister det... Hun træner
vældigt godt på det, men for det meste er det nu ost eller skinke hun får.

Når vi giver hende leverpostej, er det som regel kun som en måde at pakke
piller ind... *ggg*

Men jeg kan klart anbefale, at man eks. bruger solsikkeolie i hundens mad en
gang i mellem, hvis man ønsker at udnytte de gunstige stoffer i solsikker
eksempelvis.

mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-07-03 19:21

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f05c422$0$24692$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
en
> gang i mellem, hvis man ønsker at udnytte de gunstige stoffer i solsikker

Hej Zemma Luise,

Hvad er det for stoffer som er gode for hunden i solksikkeolie? Er du sikker
på at de ikke kun er gode for mennesker?

mvh
Søren Voigt

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 04-07-03 19:58

Med hensyn til om solsikkekerner er specielt sundt for menneskers ernæring i
den videnskabelige verden, kan jeg henvise til
http://www.fi.dk/test/mad/rugbroed/testrapport

Desuden har forbrugerstyrelsen også lavet en test af fedtindhold i
kernerugbrød.

Da solsikkekerner indeholder store mængder e-vitamin, som ikke optages i
organismen, med mindre de fordøjes, har vi altså valgt at bruge olie, når
Sisse trænger får solsikketilskud. E-vitaminer er et antioxidant, som
bevirker at fedtet ikke bliver harsk og stivner inde i vores cellemembraner,
men da hverken vi eller hunde kan optage eller udnytte kernerne fuldt ud,
vil jeg som sagt anbefale at bruge olie.

Da hunde jo har cellemembraner ligesom os mennesker, har vi valgt at give
Sisse lidt olie en gang i mellem... Og hun virker ikke som om, at hun har
taget skade, og vores dyrlæge har selv anbefalet at give lidt olie i maden
engang i mellem...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 21:46

On Fri, 4 Jul 2003 20:58:17 +0200, "Zemma Luise Zimling Westh"
<zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrotd:

>Med hensyn til om solsikkekerner er specielt sundt for menneskers ernæring i
>den videnskabelige verden, kan jeg henvise til
>http://www.fi.dk/test/mad/rugbroed/testrapport

,,,nå men så har jeg vist nok svar omkring rugbrød hvis hunde
altså fungerer nogenlunde på samme måde som vi gør. I øvrigt meget
intersant læsning.

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 16:31

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 04-07-03 19:58 dette indlæg :
> [...]
har
> taget skade, og vores dyrlæge har selv anbefalet at give lidt olie i

Hej Zemma !

Hvordan afgør du, hvornår Sisse trænger til et solsikketilskud ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-07-03 21:22

On Fri, 4 Jul 2003 20:13:05 +0200, "Zemma Luise Zimling Westh"
> [...]

>gang i mellem, hvis man ønsker at udnytte de gunstige stoffer i solsikker

Men rugbrød med solsikkekerner burde vel give det samme som
solsikkeolie ikke ? for solsikkekerner kan vel ikke være svære at
nedbryde ligesom majskerner ? ikke fordi jeg vil lade min hund leve af
rugbrød, mere for at give ham det sundeste rugbrød når han engang
imellem får det.

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 16:11

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 04-07-03 19:13 dette indlæg :
> [...]
mad en
> gang i mellem, hvis man ønsker at udnytte de gunstige stoffer i

Hej Zemma.

Prøv også med små pølsestykker - det er de fleste vuffere ret vilde med
(specielt hvis de f.eks. er sultne til træning).

Eifel har nogle gange været på penisilin, på grund af nogle bidesår (som
han har påført sig selv i forbindelse med hot-spots). Han ved altså godt
eterhånden, at når far tager leverpostej frem, ja så er der altså piller
i vente. Og så lusker han lige så stille af. Så hvis du skal give piller
og hunden ikke skal komme til at hade leverpostej, - så prøv at variere
det du kommer pillen i, f.eks. en halv frikadelle den ene gang, en halv
pølse næste gang, o.s.v.

Hvis du skal have nogle piller i hunden der smager virkeligt grimt for
hunden (og du måske hved at den med stor sikkerhed vil spytte ud) så
prøv med frikadellen. De fleste hunde er så "grådige", at de vil tage
hele frikadellen (eller rettere en halv frikadelle) i munden på en gang
og sluge den i et stykke, hvis de kan komme af sted med det. Det kan man
så udnytte, ved medicin der smager grimt.
Det virker specielt godt, hvis der oven i købet også er en anden hund i
nærheden.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 06-07-03 17:46

Hej Eifel.

Vi er faktisk begyndt at træne med legetøj som beløning i stedet for
godbidder. Dette er gjort efter inspiration set både til vores egen træning
men også fra programmenerne om Qato. Dette er gjort fordi Sisse underligt
nok er stået helt af godbidder... Det være sig cocktailpølser, rugbrød, ost
eller lign... Istedet er hun glad for sin aflange tennisbold, så det bruger
vi pt.

Vi er så heldige med Sisse, at hun faktisk gerne vil spise piller hele...
Det er faktisk kun hendes mor, som syntes, at det er synd for hende, hvis
hun ikke får leverpostej uden om... Eller syntes, at hun skal have en skive
ost, hvis jeg smører en ostemad til mig selv... Skør mor hun har!!! *ggg*

Med hensyn til, hvordan vi vurderer om Sisse har brug for et tilskud af
solsikkeolie, solhat, hvidløg, kamille eller belladonna som vi også bruger
til hende (vi er trofaste brugere af naturmedicin), så kigger vi bare på
hende... Nogle naturtilskud får hun jævnligt, hvidløg for eksempel, mens
andre bliver givet efter behov.

Hvis du syntes, at det lyder interessant, så kan jeg anbefale Dr. Vogels bog
om naturmedicin.

mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Eifelvuf

Dato : 06-07-03 20:31

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 06-07-03 17:46 dette indlæg :
> [...]
>
> Vi er faktisk begyndt at træne med legetøj som beløning i stedet for
> godbidder. Dette er gjort efter inspiration set både til vores egen

Det har jeg godt nok ikke hørt før - jeg mener ; hvis Sisse vil spise
piller hele og kun "nøjes" med en bold som belønning, så er det ret godt
gået. Eifel´s verden roterer naturligvis om mig (du ved, far er den
bedste i verden, og jeg vil blæse alle jer andre et stykke - i kan kæle
mig og gøre ved - men jeg hele tiden et øje for hvad far laver, o.s.v.)
men som nr. 2 i Eifel´s verden kommer hans u-l-t-i-m-a-t-i-v-e belønning
: bolden ! Når han har bolden, er han omtrent ude for pædagogisk
rækkevidde. Han er så stolt at han næsten går på neglene - puster sig op
- halen i vejret og "se hvad jeg lige fik af min far : B O L D E N ! ! !

Men om han fik nok så mange bolde : nix - ingen piller som bytte for
bolden. Når jeg piller pakkerne ud af pakningen, så knaser foliet som
pillerne ligger i, og eftersom har går op og ned ad mig "24 timer i
døgnet" - ja så kommer han hen lidt nedbøjet - ikke vildt meget - men
lidt nedbøjet - sætter sig på plads og venter på, at jeg skal tage blidt
fat i hans mund. Så løfter jeg hans kæber blidt fra hinanden, og
"stopper" pillerne ned i halsen på ham. Lukker hans kæber igen, holder
hans hoved opad, og stryger ham på halsen. I den stilling er han på et
tidspunkt tvunget til at synke - og det gør han så. Bagefter får han en
godbid.
Når foliet knaser, hved han helt nøjagtigt hvad der skal ske. Det lyder
måske lidt "råt" - men det er nu engang den måde vi har fundet ud af,
fungerer bedst.

Leverpostejen lurer han vildt på, forsøger at x-ray den for at se efter
piller, slikker lidt på postejen, nipser lidt af med de yderste
fortænder, nipser lidt mere. Sådan bliver vi ved, indtil han har fået
den. Så vi gik væk fra postejen - og bruger nu ovenstående fremgangsmåde
uden leverpostej.

>Dette er gjort fordi Sisse underligt nok er stået helt af godbidder...
Det være sig cocktailpølser, rugbrød, ost
> eller lign.

Hvis Eifel skal vælge mellem den lækreste godbid og en bold -ja så
bliver det bolden, ubetinget og hver gang.
Vi oplever tæt fænomenet med, at en hund pludselig vil blæse godbidderne
et stykke. Jeg mener, at det sker, fordi vi nok er for ensidige i vores
belønningsform. Belønningernes form skal skifte regelmæssigt (oftere end
man tror) og på alle stadier under f.eks. en øvelse. Eksempelvis fri ved
fod (hunden går på førerens venstre side og skal følge føreren). Der er
der mange der afventer med at belønne, til øvelsen er slut. Det mener
jeg er forkert i f.eks. denne øvelse, og belønningen for denne
indstilling har jeg jo set på Eifel. Han går en meget flot lydighed. Vi
bliver aldrig trukket i point på fri ved fod øvelserne. Jeg belønner ham
som sagt på a-l-l-e mulige forskellige tidspunkter under øvelsen. Nogen
gange lige ved opstart, andre gange efter 10 sekunder, andre gange efter
20 sekunder, andre gange efter 30 sekunder, o.s.v., o.s.v. Dét gør, at
han a-l-d-r-i-g ved hvornår belønningen kommer - og når han ikke ved
det, ja "så må jeg hellere være h-e-l-t på dupperne h-e-l-e tiden, for
far kan finde på at belønne mig med bolden, når som helst. Du kan tro
det har givet resultater !

> [...]
bruger
> til hende (vi er trofaste brugere af naturmedicin), så kigger vi bare

Du kigger - og danner dig herefter et helhedsbillede af hendes tilstand
(pels, glans i øjne, holdning, o.s.v.). Er det korrekt forstået ? For så
ved jeg hvad du mener med det at "vi kigger bare på hende".

> Hvis du syntes, at det lyder interessant, så kan jeg anbefale Dr.
Vogels bog
> om naturmedicin.

Jeg vil da lure på den, for Eifel får penicillin ca. hvert halve år,
p.g.a. nogle hudproblemer, som dyrlæge m.v. har svært ved at finde ud af
hvad er (muligvis støvallergi siger doktoren) og det irriterer mig at
han skal stoppes med penicillin så tit. Han får også nogle gange
kløestillende sprøjter - og jeg synes ikke det er ret fedt.
Men IKKE at give ham noget, er dog endnu mere synd, for han bider sig
selv til blods når han har sine "kløperioder". Og det er altså heller
ikke til at holde ud at se på.

Så ja - jeg vil da lige lure på den.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 06-07-03 20:46

Hej Eifel.

Du har helt ret... Vi kigger på Sisse, pels, øjne, humør etc... Og så
vurderer vi, hvad hun har brug for. For eksempel har hun nogle gange virket
lidt "snottet", og så får hun nogle dråber solhat i sit vand, hvilket plejer
at tage det.

I øvrigt kan jeg også anbefale "Den naturlige hund" eller sådan noget fra
Politikens forlag. Jeg kan ikke lige huske den nøjagtige titel lige nu, og
jeg er ærligt talt for træt til at rejse mig... *ggg* Men den er i hvertfald
også god.

Jeg mener bestemt ikke, at man skal erstatte alle dyrlæge besøg med
alternativ behandling, men det er da værd at prøve eller bruge som
supplement...

Med hensyn til afveksling omkring beløningssituation ved træning, har vi
også gjort som du beskriver, og vi har ikke to gange haft det samme i posen,
ligesom vi har haft min. 3 forskellige slags godbidder med ad gangen... Men
som sagt så virker hendes aflange tennisbold lige nu. Jeg er nu spændt på at
se, hvor længe det varer... Hun er lidt tricky en gang i mellem... *s*

Mvh,
Zemma Luise Zimling Westh

Eifelvuf <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f0879ac$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : x Vuf x

Dato : 04-07-03 19:58

4 Jul 2003 05:57:49 -0700, Eifel wrote:

> [...]

>Han har hidtil fået fuldkostfoder. Skal jeg droppe det og gå over til
>rugbrød med solsikkekerner ? Jeg vil jo gerne have han får et sundt og

<Fniiis>...Superb ironi.

Fra : Eifelvuf

Dato : 05-07-03 08:28

"x Vuf x" skrev d. 04-07-03 19:58 dette indlæg :

> <Fniiis>...Superb ironi.
>

> --
> Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk
>
> En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
> de ikke deler med andre.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/