Runde hjørner på tabeller med CSS?
Fra : Torben Jensen

Dato : 03-07-03 11:22

Hej NG!

Jubii's nye design benytter "runde" hjørner på alle tabeller.

Hvaordan klarer man det, det lader sig mig bekndt ikke gøre i html. Kan man
klare det med CSS eller ligger det i selve grafikelementet?

Et eksempel eller henvisning vil være super.

Tak for hjælpen.
M.v.h.
Torben Jensen

Fra : jopa

Dato : 03-07-03 11:27

Davs du

http://www.sovavsiti.cz/css/corners.html

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-07-03 11:37

"Torben Jensen" <torbenje@tiscali.dk> writes:

> Jubii's nye design benytter "runde" hjørner på alle tabeller.
>
> Hvaordan klarer man det, det lader sig mig bekndt ikke gøre i html. Kan man
> klare det med CSS eller ligger det i selve grafikelementet?

Det er ren grafik. Hvis du ser siden i Opera, så kan du slå billeder
fra, og så forsvinder alt det runde.

De bruger så CSS til at placere baggrundsgrafikken. Du kan se det
i <URL:http://d.jubii.dk/rd/css/base09052003.css>. Kig fx på reglen
.cbar h3 {...}
På forsiden er "Sponsor" sådan en H3.

/L

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-07-03 12:25

Hej Torben

Torben Jensen wrote:
> Jubii's nye design benytter "runde" hjørner på alle tabeller.
> Hvaordan klarer man det, det lader sig mig bekndt ikke gøre i html. Kan man
> klare det med CSS eller ligger det i selve grafikelementet?

Det er grafik. Iøvrigt bruger Jubii ikke tabeller til at opbygge deres
nye design. Det er på moderne vis opbygget vha. CSS.

Den kommende CSS3-standard ser iøvrigt ud til at gøre det muligt at
definere runde hjørner (border-radius), men den endelige udgave af CSS3
er ikke vedtaget endnu. I Mozilla-baserede browsere (incl. Netscape) kan
man lege med muligheden vha. -moz-border-radius (jeg bruger det f.eks.
www.rockland.dk), men der er mig bekendt endnu ikke andre browsere
der understøtter det. Så det er næppe såå interessant.

Skulle du alligevel blive nysgerrig og kigge i mit stylesheet på
rockland, så bemærk at -moz-border-radius faktisk *ikke* angives deri
(border-radius angives i tilfælde af at der skulle være browsere der
understøtter det allerede, men det tror jeg ikke der er).
-moz-border-radius skrives derimod via JavaScript i rockland.js, og kun
hvis det er en gecko (mozilla) baseret browser. Det er fordi jeg har
erfaret at den gamle Netscape 4.x står helt af når den ser en CSS
property der starter med bindestreg.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-07-03 12:38

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> writes:

> [...]
> kun hvis det er en gecko (mozilla) baseret browser. Det er fordi jeg
> har erfaret at den gamle Netscape 4.x står helt af når den ser en CSS

Netscape 4 står af på rigtigt mange ting.
En detaljer er at det ikke er korrekt CSS at skrive
-moz-border-radius: ...
Altså ikke bare fordi egenskaben er ukendt, men det er en syntaktisk
fejl. Egenskabernes navne må ikke begynde med et minus. Det der *er* lovligt
er at skrive
\-moz-border-radius: ...
Altså "escape" den ulovlige karakter.

Det redder næppe Netscape 4, dog.
/L

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-07-03 12:49

Hej Lasse

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> En detaljer er at det ikke er korrekt CSS at skrive
> -moz-border-radius: ...
> Altså ikke bare fordi egenskaben er ukendt, men det er en syntaktisk
> fejl. Egenskabernes navne må ikke begynde med et minus.

Skægt når nu W3C anbefaler producenter at bruge et "-xxx-" prefix på
evt. udvidelser til CSS-standarderne de måtte implementere.

> Det der *er* lovligt
> er at skrive
> \-moz-border-radius: ...
> Altså "escape" den ulovlige karakter.

I CSS-filer? Har aldrig hørt om det før, men det behøver jo ikke betyde
at du ikke har ret!

> Det redder næppe Netscape 4, dog.

Når jeg nu tænker nærmere over det, så tror jeg egentlig også grunden
til at jeg flyttede det til JavaScript var for at "snyde" min CSS til at
validere korrekt. At det også hjælper på Netscape 4.x er bare en dårlig
undskyldning (Hvem gider at bekymre sig så meget om Netscape 4.x?).

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-07-03 15:14

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Netscape 4 står af på rigtigt mange ting.

Herre Jemini! Bekymrer folk sig stadig over gamle Netscape 4.x?!
Importer CSS'en, så er der så meget mindre at bekymre sig om.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-07-03 12:27

Torben Jensen wrote:

> Hvaordan klarer man det, det lader sig mig bekndt ikke gøre i html. Kan man
> klare det med CSS eller ligger det i selve grafikelementet?
>
> Et eksempel eller henvisning vil være super.

Prøv med noget CSS og lidt grafik.

<http://albin.net/css/roundedCorners/>

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."