Små hvide pletter på sort molly ?
Fra : GiWeo

Dato : 03-07-03 09:44

Hejsa

Hvad er det, og hvad skal jeg gøre ??

Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 03-07-03 10:21

forkølesspletter eller fiskedræber
køb noget faunamor hos din lokale fiskehandler

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 03-07-03 12:15

"Ibber Rene Cairo" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> forkølesspletter eller fiskedræber
> køb noget faunamor hos din lokale fiskehandler

Og hvad så om 3 uger når de kommer igen ? Rende ned og købe mere kemi til
akvariet ? Nej, nej og atter nej !!

> "GiWeo" <giweo@hotmail.com> wrote in message

Det er et tegn på at der (formentlig) er noget galt med dit akvarie ! Kan du
ikke lige beskrive hvad du har ? (størrelse, fisk, planter, lys, pumper,
vandskifte).

Så er det meget nemmere at hjælpe dig

/Ole

Fra : GiWeo

Dato : 03-07-03 12:18

Hejsa

> [...]
>ikke lige beskrive hvad du har ? (størrelse, fisk, planter, lys, pumper,

Mon ikke det bare er de håbløse mollyer som jeg købte for 14 dage
siden - nu mangler jeg bare at fange dem, så kommer der aldrig mollyer
i mit akvarie mere !

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 08:35

Hej Ole

Et godt og billigt trick er at give dem et saltvands bad.

1-2 % w/v salt ( fransk middelhavssalt da der ikke er jod i ) der skal
fiskene gå i 1-2 timer hvor efter de kommer tilbage i akvariet. Søger evt.
for at vaske sten og rødder osv. grundigt af også gerne i en salt opløsning.
evt. dobbelt koncentration. Du kan skylle akvariet og pumpe og grus også
hvis du gider. men det er selvfølgelig et stort arbejde. Ingen grim kemi og
det virker.

MvH

Kenneth

Fra : Madsen

Dato : 03-07-03 12:24

Ole Vandborg Rasmussen skrev:

> Og hvad så om 3 uger når de kommer igen ? Rende ned og købe mere
> kemi til akvariet ? Nej, nej og atter nej !!

Forkølelsespletter og fiskedræber er parasitter. Hvordan vil du ellers
behandle det? Købe et større filter?
Jeg kan gå med til at forkølelsespletter kan opstå hvis der er store
temperatursvingninger i vandet, hvilket ofte kan afhjælpes med et
større varmelegeme, men er det fiskedræber så mener jeg klart at den
bedste kur er medicinering. Det hjælper ikke en døjt at skifte vandet
ud med noget frisk, eller noget i den stil for det dør parasitterne
ikke af.

Madsen.

Fra : johny møller

Dato : 04-07-03 17:09

hejsa.
jeg har selv haft samme problem med mine moly'er.
vi har 16 unger som er ved at være store og problemet har vi ikke mere, men
begge foreldre er desværre døde, de havde også de hvide pletter.
jeg har hørt at en skefuld salt er godt til molly'er.

vi brugte også faunemor men syndtes ikke det virkede.
hilsen johny møller.