Skærme
Fijala 3554
Acer AL732 "16 ms: Beware!"
Fra : Fyrsten

Dato : 03-07-03 09:41

Hmmm..... Denne glimrende skærm kan åbenbart kun visse 262,000 farver
samtidigt og det skulle kunne give problemer med afterglow.

http://www4.tomshardware.com/display/20030626/lcd-05.html
"16 ms: Beware!

When we tested the first monitors of this kind, the Iiyama AS4314UTG and
Hitachi CML174SXW, we were surprised to find much less afterglow on the
20-ms monitor than on the 16-ms. We have gone into this matter since then,
and it turns out that the term 16 ms is exaggerated. 16 ms (max.) would be
more accurate. If the manufacturers were really frank about this, they would
indicate that 16-ms panels only display 262,000 colors instead of the usual
16 million. In fact, AU Optronics uses its extra fast response time to
display 16 million colors in the end. With luck, the color your game needs
will be one of the 262,000available to start with and, if so, the response
time actually will be 16 ms.

But if the color is not in the 262,000 table, the panel will display the two
closest shades alternately. Because the display is very fast, your eye will
only detect one shade, the right one. But for you to see an image, the
monitor has to draw two of them. (AU Optronics has confirmed this.) "

Fra : Zulu

Dato : 03-07-03 12:19

> [...]
> only detect one shade, the right one. But for you to see an image, the
> monitor has to draw two of them. (AU Optronics has confirmed this.) "

Så vidt jeg ved viser alle TFT skærme på markedet i dag "kun" 18-bit farver
= 262143 farver, så det er der ikke noget nyt i, og så vidt jeg husker har
det været diskuteret her i gruppen før. Der blev det også diskuteret om man,
på fx en bærbar, kunne se forskel på 16-bit og 18-bit, og det kan man både
teoretisk og i virkeligheden. 65535 farver mod 262143 farver kan man godt se
forskel på.

Zulu

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-07-03 16:07

> Hmmm..... Denne glimrende skærm kan åbenbart kun visse 262,000 farver
> samtidigt og det skulle kunne give problemer med afterglow.

> [...]

Læste også artiklen lige før jeg købte acer 732. Ledte efter skærme med det
20 ms panel halvdelen af skærmene har i testen, men kunne ikke finde nogle
modeller i Danmark.

Derfor købte jeg acer 732, og oplever ikke afterglow.

Hvis du læser artiklen nøje igennem, vil du kunne læse, at skærmen kan vise
24 bit farver, men at den kun kan vise de 262000 med en responstid på 16 ms.

-Michael Kristensen

Fra : Flare

Dato : 03-07-03 20:33

> Hvis du læser artiklen nøje igennem, vil du kunne læse, at skærmen kan
vise
> 24 bit farver, men at den kun kan vise de 262000 med en responstid på 16
ms.

Ja.ok. Men når nu man ikke KAN se dette afterglow. Så er det vel umiddelbart
ligemeget hvad deres Optronic kan vise.

Anders

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-07-03 21:01

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> vise
> ms.
>
> Ja.ok. Men når nu man ikke KAN se dette afterglow. Så er det vel
> [...]

Jeg har selv en Acer AL732 og er grundlæggende tilfreds. En ting jeg ikke
forstår er at mange Acer AL732 brugere fuldstændig benægter at der er
slør/trailing på deres skærm. Hvis man scroller en internetside kan man
sagtens se det. Hvis du flytter Winamp rundt på skærmen man også sagtens se
tydelige spor der bliver trukket efter den boks man flytter. Det er ikke
noget der irriterer mig synderligt under den daglige brug, det var blot lige
for at slå fast at der ER slør på AL 732 (PS: I spil ser jeg ingen slør)

--
Jacob