Hvor varm må en motor være?
Fra : Jacob Møller

Dato : 02-07-03 23:05

Hejsa,

Jeg har en Volvo Penta 3.0 GS i min speedbåd og har undret mig lidt over at
temperaturmåleren ligger på omkring de 85 grader celcius efter knap 10
minutters sejlads ved marchhastighed (omkring 25 knob). Er det normalt ?
Hvor varm må motoren være ?

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-03 12:11

"Jacob Møller" <jacob@kiloo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> temperaturmåleren ligger på omkring de 85 grader celcius efter knap 10
> minutters sejlads ved marchhastighed (omkring 25 knob). Er det normalt ?

85 gr. er fint. En F/K motor må i princippet blive så varm, at vandet er
umiddelbart før kogegrænsen. Men under 95 er fint. Bli'r den varmere, så er der
nok noget, der bør kigges efter.

Er den derimod for kold, så bli'r forbrændingen også dårligere.

Claus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-07-03 22:52

Hej Jakob

Ja 85 grader er aldeles perfekt normalt vil en temperatur mellem 70 - 90
grader være passende, for størrere skibsmotorer er det simpelthen nødvendigt
med denne høje temperatur for at cylindervæg temperaturen under
ekspansionsslaget ikke skal komme under den i brændolien værende svovlsyres
dugpunkt. Denne nedbryder nemlig oliefilmen på væggen og medfører både mere
slid og korrosion.

--
Hilsen
Thomas

thomas-pedersen@mail.tele.dk

Fra : Jacob Møller

Dato : 04-07-03 08:59

"Thomas Pedersen" <thomas-pedersen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
svovlsyres
> dugpunkt. Denne nedbryder nemlig oliefilmen på væggen og medfører både

Super! Mange tak for hjælpen til Jer begge. Vi var jo lidt bekymrede for
vores motors ve & vel

Mvh,
Jacob