Bøger om jagt-træning...
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 02-07-03 21:09

Er her nogen der kan anbefale nogen gode bøger om jagt-træning... Helt
specifikt går jeg efter bøger der går i dybten med byttedriften og bøger der
kommer omkring det bredere spektor af jagten samt idéer til indlærring af de
forskellige ting som vildtbehandling, aflevering, dirrigereing... Ja kort
sagt alt...

Jenna og jeg starter på Hvalpemotivation til August, -derefter går vi videre
til brugsprøve-træning og så videre til markpøvetræning, men jeg vil gerne
ha' så meget vidden omkring emnet som muligt inden jeg starter. Jeg mener
det vil kunne give mig større mulighed for at motivere hende helt korrekt
fra starten af og det gør at jeg kan koncentrere mig mere om selve træningen
og hende end, som jeg altid gør, hvorfor tingene skal gøres som de skal
gøres, hvordan det påvirker hunden, hvorfor hunden reagerer som den gør osv.
(Lidt svært at forklare, men det har nok noget at gøre med at jeg vil vide
så meget som muligt om alt hvda jeg foretager mig med hundene... Tingene er
jo aldrig så simple at de kan forklarres detaljeret til træning...)

Søren Voigt, du er jo træner i DRK... Har du noget specifikt du synes jeg
skal gå efter af læsestof eller andet?
Hvordan forbereder jeg hende bedst? Nogen tricks til noget jeg kan starte på
nu? Vi er begyndt på apportering, men er der nogen måder jeg kan tænde hende
endnu mere? -Altså noget der virkelig vækker hendes gejst endnu mere for det
på en positiv måde? Vi leger ta' fat, så jeg vækker hendes byttedrift hver
gang vi laver en apport, hun får _aldrig_ skældud under træningen af det...
Vi begrænser det til 2 max. 3 kast hver gang... Men er der andet?

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Battlefield´s

Dato : 02-07-03 21:37

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> --
> Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)

Hej Rinnie
Hvis du kan finde den, er Egon Chr. Christensens bog : Fri Retriever
Dressur, en rigtig god bog. Jeg startede i sin tid med den, da jeg begyndte
at træne hund i 70´erne.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 02-07-03 23:39

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> Søren Voigt, du er jo træner i DRK... Har du noget specifikt du synes jeg
> skal gå efter af læsestof eller andet?

Mine favoritter er altså: de oldgamle bøger af Richard A. Wolters - især
"Water Dog" fra 1964, men jeg har købt dem allesammen også selvom der er et
vist overlap. De andre er "Gun Dog", "Game Dog" og "Family Dog". Start evt.
med Water Dog - det er klassikeren. Du må gerne låne dem af mig, men jeg
skal lige have dem tilbage fra sidste låner først

Lige nu læser jeg en meget rar engelsk bog der hedder "The Working Labrador"
af David Hudson:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1840372524/ref=br_lf_b_15/202-2202404-1874208

Så vil jeg da også lige anbefale videoen Træning af den unge Labrador"
(selvom jeg godt ved at Jenna er Flatcoat så går det nok). Den er udgivet
af Holland og Holland (på dansk på "Montrose Video Group") og er med Stan
Harvey. Det er ikke verdens mest hårrejsende træning, men det er dejligt at
se en fører der har det så rart med sine hunde. En anden seværdig video er
"Fra hvalp til vinder" også fra "Montrose Video Group" - den er med James
Douglas.. Igen ikke den mest fantastisk nyskabende træning, men det er sådan
en video jeg finder frem på en sort dag. Hyggelig og stedvis direkte smuk og
opmuntrende. Lige til at blive i godt humør af.

Lige så vigtigt som at vide hvilke bøger man godt kan købe kan jeg nævne et
par deciderede faldgruber.

"The Labrador Shooting Dog" af Mike Gould. og "Speed Train Your own
Retriever" af Larry Mueller. Og "Retriever Training - a Back-to-Basics
Approach" af Robert Milner. Dette er langt hen ad vejen de værste
amerikanske træningsmetoder som langt fra harmonerer med den måde vi tænker
på her i vores del af verden. Godt nok advokerer de ikke brugen af
e-halsbånd, og godt nok er de fleste sider i disse bøger ganske læseværdige,
men når jeg kommer til det obligatoriske afsnit om tvangsapportering så får
jeg altså kvalme, og resten af bogen står ulæst tilbage på reolen. Jeg
gætter på at du vil have det på samme måde. Det er kort og godt en afskyelig
og middelalderlig træningsmetode som er baseret på tvang og vold.

> [...]

det...
> Vi begrænser det til 2 max. 3 kast hver gang... Men er der andet?

Jeg har selv en hvalp der er 13 uger nu. En lab tæve ("Chaka Khan"). Jeg har
lært mig at bruge en klikker og det er jo en helt ny oplevelse for mig.. Jeg
har haft glæde af bogen "Clicker Training for Dogs" af Karen Pryor. Den
lille hvalpedummy bliver apporteret perfekt og det er selvfølgelig stadig
rent lystbaseret. Der er sikkert mange små ting som vi kunne lære hinanden.
Problemet er let at det netop er mange små ting som det er lidt
uoverskueligt at sætte i system og kommunikere. Mest fordi at alle hvalpe er
forskellige og skal håndteres på hver sin måde. Jeg forsøger vel basalt set
at overholde to regler: a) Jeg træner for at hygge mig og jeg hader
konflikter med mine hunde. Det betyder, at det skal være sjovt for hunden
for så bliver det også sjovt for mig og b) Jeg fjerner mine egne
ambitioner fra træningen og forsøger at lytte til hunden. Ting tager den tid
det tager og jeg stiller bare ikke op i en konkurrence om, at mine hunde
skal nå dette og hint inden en given alder. Indtil da gælder regel a).

Mvh
Søren Voigt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-03 07:05

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> det tager og jeg stiller bare ikke op i en konkurrence om, at mine hunde
> skal nå dette og hint inden en given alder. Indtil da gælder regel a).

Jeg synes det lyder spændende med klikkertræning i forbindelse med træning
af retrievere.

Klikkertræning og træner i DRK....det lyder naturstridigt Der er mange
af trænerne i DRK der nok er for konservative til at ville benytte sig af
sådanne hjælpemidler.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 03-07-03 07:41

> [...]
> med Water Dog - det er klassikeren. Du må gerne låne dem af mig, men jeg
> skal lige have dem tilbage fra sidste låner først

<snip en masse godt>

Hej Søren

1000 tak for et super godt indlæg. Jeg vil _meget_ gerne låne hvad jeg kan
låne ved dig!
Det giver temmelig sikkert læsning til de triste sommerdage, efteråret og
hele vinteren når jeg skal igennem hele stakken af anbefalede bøger!...og
ja, om det er en Lab. eller en Flat er underordnet!

Ambitionerne lige nu er bare at komme igang _selv_ så jeg er bedst muligt
rustet til at træne Jenna. En af barriererne er bla.a. at kunne røre ved
dødt vildt uden at få det dårligt! -En anden er at bevise for mig selv at
jeg altså godt kan det der med jagt og markprøve... Og så selvfølgelig læse
alt godt på emnet. Balto er som sagt enormt go' har potentiale), men jeg har
endnu ikke haft nerverne til at gå på en prøve. Der håber jeg på og regner
med at træningen hjælper! Er da kommet sålangt mht. dødt vildt at jeg nu
kan røre ved det hvis jeg har en plasticpose på hånden og jeg kan studere
det fra ende til anden... Et lille skridt på vej til Åben klasse! Haha...
Balto vil dog ikke komme på nogen prøver, da jeg har besluttet han ikke skal
benyttes i avl, så det bliver Jenna, min "udstillingslinie" der følger mig
igennem det nye eventyr.

Jeg skal i øvrigt til Sydsjælland den 2.8. (BonBon-land) og til skue i
Ringsted den 3.8. så er da ovre på de kanter i næste mdr. Kommer du på det
skue? Det bliver Jenna's 2. tur i ringen! Spændende!

Tak for et godt indlæg
Rinnie

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 10:23

Hej Rinnie

Apropos klikker - så prøv at læse artikelen "Klaps dur ikke" på
www.dinhund.dk Gå ind under Viden om/og klik på billedet, hvor der står
Helle Poulsen under )))

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 10:25

JEg skal lige sige, at mailen til Poul Valdemar Nielsen, som han referer i
sin artikel, kom fra mig - og ikke fra Helle. Det er mig, som aldrig kan
holde min mund, men skal blande mig i al ting. )) Men dette førte
heldigvis en masse positivt med sig.
--
KH
Søs

Fra : Søren Voigt

Dato : 03-07-03 10:53

> [...]

skal
> benyttes i avl, så det bliver Jenna, min "udstillingslinie" der følger mig

Ja det sker da at en ekvipage dømmes ned på førerens dårlige vildtbehandling

Men helt alvorligt - du skal tænke over hvordan du holder på vildtet, for
hunden vil lynhurtigt aflæse det. Af samme grund kaster jeg aldrig dummier
til en unghund ved at holde i "stroppen". Hunden vil efter min erfaring være
langt mere tilbøjelig til at tage dummien der hvor du holder den. Det
inviterer til at hunden dernæst leger med dummien da den jo dingler rundt om
hovedet på den. Det kan være ret træls at slås med. Så af med stropperne
(sæt evt. en elastik på langs så "flappen" ikke stikker ud) og hold så midt
på dummien når du kaster den. Hvis du ikke synes at du kan kaste langt nok,
så lær hunden at blive siddende mens du går ud i terrænnet og kaster dummien
bare et par meter væk fra dig (som så måske er 40 meter væk fra hunden). Så
går du tilbage til hunden og sender den. Det er en god ro på post øvelse.

Det samme gælder vildtet. Hunden fornemmer hurtigt at du har en vis modvilje
mod at holde vildtet, og du bør arbejde denne modvilje helt ud af kroppen
inden du begynder at træne på vildt.

Jeg tror de fleste af os har haft det sådan som du beskriver dit forhold til
vildt. Men tro mig - det går over når man har håndteret tilpas meget.
Iøvrigt er vildtet som har været oppe og nede i fryseren et par gange og
tilsvarende det vildt som bliver brugt på prøver slet ikke at sammenligne
med det vildt man møder på en jagt. Til gengæld skal du frem mod deltagelse
i A-prøve overvinde en anden lille hurdle, nemlig at du skal kunne gøre
fangst på (altså aflive) en anskudt fugl.

Du kunne overveje at melde dig som kaster eller udlægger til en markprøve.
Så vil du få rørt ved vildt!

Du spurgte om der var nogle fif og jeg svarede noget generelt med at du
skulle sørge for at det var sjovt for hunden og dermed dig selv. Det er en
god spiral. Det er jo nemt sagt, men jeg har lyst til at uddybe dette med et
eksempel på en øvelse som jeg selv har haft megen glæde af. Problemet er jo
at det er meget sjovt at kaste en dummy til hunden og se den hente den, men
hvor længe er det sjovt for hunden at løbe i en lige linje ud til en dummy
som altid falder i en bestemt afstand fra dig og så finde den og komme
tilbage og få ros. Svaret er: Jo bedre hund du har desto kortere tid vil den
være stimuleret af dette.

En anden variant af apporteringsøvelsen er at gå med hunden fri ved fod.
Helst op langs en mur/hæk/hegn på den ene eller på begge sider. Læg dummien
foran fødderne på dig mens du går så hunden ser den. Hunden må ikke samle
dummien op, men skal markere den. Nu går du væk fra dummien med hunden fri
ved fod. Når du er kommet et stykke væk vender du dig rundt, og hunden
følger dit venstre knæ og ser nu ud mod dummien. Du skal nu bøje dig ned i
knæ ved siden af hunden og sænke din venstre arm ned mod dit venstre knæ
mens du med flad lodret hånd peger ud mod dummien. Du har nu en "væg"
bestående af dit ben og din arm og denne "væg" peger i retning mod dummien.
Hunden SKAL blive siddende mens du peger. Når du sådan peger dummien ud
sender du hunden med kommandoen "ud" (hvilket betyder "bevæg dig væk fra
mig"). Hunden henter herefter dummien og kommer tilbage. Når hunden
returnerer skal du blokere for, at den kan komme til at gå bagom dig. Sørg
gennem dit kropssprog for at hunden standser foran dig og sætter sig ned
inden den afleverer.

Øvelsen træner mange ting. Fri ved fod med distraktion "kast af dummy".
Kontakt (formentlig vil din hund gå og glo dig ind i øjnene mens du går fri
ved fod for at sige "Rinnie din gamle hejre..... skal jeg ikke lige fise
tilbage og hente den dummy du tabte"?? Og ved ikke at sende hunden
manifesterer du dit lederskab (at du *er* en gammel hejre). Ro på post (ved
afsendelse). Så er der en simpel ligeud-dirigering der aflsutter med en
apportering.

Denne øvelse er opbygget af en række komponenter som selvfølgelig kan trænes
hver for sig, men som når de kombineres som beskrevet kan varieres i det
uendelige. Øge afstand. Lægge to dummies. Lave sværere distraktioner. Gå ud
i et åbent terræn (ingen støtte af mur/hæk etc.).......... Det bliver
pludselig en langt mindre forudsigelig øvelse for hunden og dermed sjovere
for både den begavede hund og dig. Desuden kan denne øvelse lægges ind som
et moment på en almindelig gåtur, og på denne måde er det hele meget mere
socialt interessant.

> Jeg skal i øvrigt til Sydsjælland den 2.8. (BonBon-land) og til skue i
> Ringsted den 3.8. så er da ovre på de kanter i næste mdr. Kommer du på det
> skue? Det bliver Jenna's 2. tur i ringen! Spændende!

Tilstået - skuer er ikke lige min stærke side sådan rent interessemæssigt.
Du må ikke tro, at jeg ser ned på det, men jeg kan bare ikke helt selv få
noget kick ud af at deltage - og de gange jeg har prøvet har mine hunde
klaret det fint, men jeg har svært ved at se at de har haft nogen speciel
sjov dag. Og så gælder som bekendt regel a) . Desuden er der dual
arrangement d. 19-20 juli her i regionen. Var det ikke noget? Jeg deltager
definitivt d. 19. i markprøven.

Ellers må vi finde ud af noget når du er på vej til Bonbonland. Jeg bor
næsten på vejen mellem Storebæltsbroen og Næstved.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 03-07-03 12:51

> [...]
(ved
> afsendelse). Så er der en simpel ligeud-dirigering der aflsutter med en

Den vil jeg helt klart prøve i eftermiddag. Den lige linie bruger vi mest
dage hvor han trænger til lidt nemme øvelser.
Heldigvis har vi 50 meter her fra et kæmpe område med skov og marker hvor
Balto og jeg elsker at træne!
Det er sjovt at se som han ændrer sig når vi træner, for normalt er han lidt
opkørt (bla.a. derfor jeg ikke vil avle på ham) men så snart dummyerne
bliver taget frem er han fokuseret! I ørigt gør jeg det at jeg gnubber
dunnyen på midten med mine hænder inden den kastes... Men go' idé med
elastikken egenlig...

> Desuden er der dual
> arrangement d. 19-20 juli her i regionen. Var det ikke noget? Jeg deltager
> definitivt d. 19. i markprøven.

Ja, der stod jeg og vaklede lidt imellem det og Vejle den 20. men besluttede
mig for Vejle, da det ikke er så lngt her fra og vi jo skal til Sjælland 2
uger efter!
-Men vi finder lige ud af noget dne dag vi skal i bon-bon land nok så, eller
evt. den dag vi kører over, hvilket nok bliver Torsdag den 31.7. hvis det
passer dig...?:)

Rinnie

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 10:20

Hej Søren

> [...]
> det tager og jeg stiller bare ikke op i en konkurrence om, at mine hunde
> skal nå dette og hint inden en given alder. Indtil da gælder regel a).

Jeg smiler og klapper i mine små hænder ))))))))))))))))))))))

Jeg mindes, da jeg for en 3-4 år siden skrev herinde om min succes med at
lære min gl. hund at apportere med en klikker, da førte det til RAMASKRIG
over, at jeg brugte sådan en tingest (det var ikke dig, skal jeg da lige
sige - jeg bruger bare dit indlæg som anledning til at tænke lidt tilbage
. Men jeg skal love for at meget har ændret sig siden. Og nu begynder
jagtfolkene også at få øjenene op for klikkertræningens forrygende
egenskaber ))))))))

Vil bare lige sige, at Karen Pryors bog lige er oversat til dansk af Dinny
Lund og kan købes i boghandlen. Ellers kan man købe "Don't shoot the dog" på
norsk hos www.canis.no

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 03-07-03 11:13

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige - jeg bruger bare dit indlæg som anledning til at tænke lidt tilbage

Jeg tror faktisk at det var mig. Og for nu ikke at lyde 100% konverteret fra
sort til hvid så bruger jeg klikkeren med en lille smule skepsis endnu. Der
er een meget vigtig forudsætning for at jeg vil betegne projektet som en
success, nemlig at det skal lykkes mig at øge afstanden fra klik til
belønning med mange minutter og ultimativt lade belønningen udeblive.
Problemet er jo at hunden spytter dummien (vildtet) ud hvis den forventer at
få en godbid. Det er en diskvalificerende fejl. Det er derfor at jægere
historisk har haft aversion mod godbidder.

Foreløbig er jeg da meget positiv, og klikkeren har i det mindste i teorien
et potentiale i træning af jagthunde. Jeg håber at potentialet kan omsættes
til praksis.

> Men jeg skal love for at meget har ændret sig siden. Og nu begynder
> jagtfolkene også at få øjenene op for klikkertræningens forrygende
> egenskaber ))))))))

Brug af flertal kan muligvis være en overdrivelse.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-03 11:19

> [...]
teorien
> et potentiale i træning af jagthunde. Jeg håber at potentialet kan

Jeg vil i hvert fald følge evt. indlæg fra dig omkring klikkertræning med
stor interesse.

> Brug af flertal kan muligvis være en overdrivelse.

LOL

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 11:33

Hey jeg ser lige noget.

Du skal ALDRIG øge afstanden mellem klik og belønning (max en 10 sekunder).
Du skal derimod arbejde dig hen mod at hunden kan arbejde længere og længere
tid for hver klik/godbid.Det er altså ikke mellem klik og beløning, at tiden
skal trækkes - men hunden skal arbejde gradvist længere og længere tid for
at få klik/godbid.

Du skal heller ikke udelade belønningen efter klikket. For så er du i gang
med at variere din belønning - og noget af den nyeste viden omkring det
(Gary Wilkes og nogle amerikanske forskerer der kun arbejder med, hvordan
man kan få dyr til at variere deres adfærd) er, at hvis man variere sin
belønning, så variere hunden adfærden. Giver du kun et klik - risikere du at
du næste gang får en lidt anden adfærd, end den du vil have. Jeg kan finde
på at bruge blot et klik for at få min hund til at arbejde endnu hårdere på
et eller andet, men så kommer klik og godbid, når jeg har opnået det jeg
ville.

Jeg ved at Helle Poulsen snart holder nogle weekendkurser i klikkertræning -
hvis du er interesseret kan jeg lige give dig et praj. Klikkeren har så
stort potentiale, men det kræver, at man bruger den rigtigt - og det ikke
sagt for at lyde kæphøj, jeg kæmper også selv forskellige ting og bruger den
ekspertise, jeg har rundt om mig.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-03 12:05

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> [...]
tiden
> skal trækkes - men hunden skal arbejde gradvist længere og længere tid for

Dvs. man skærer ned på klikkene (godbidderne) ?

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 12:05

Ja - du skærer ned på klik og godbidderne.
--
KH
Søs

Fra : Pia J

Dato : 03-07-03 12:10

> Ja - du skærer ned på klik og godbidderne.

Må man så sige dygtig istedet for? Eller skal hunden lære at arbejde helt
uden ros. (Så er Molly vist tabt på gulvet

:Pia og de to altid sultne M'er

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 12:19

Hej Pia

Jeg roser ALTID mine hunde og de får også godbidder og klik hele livet
igennem. Men skal træningen lykkes, er det vigtigt, at man arbejder meget
bevidst på at trappe godbidder og klik ned. Men hos mig forsvinder de
aldrig. Uanset hvor god mine hudne bliver til en øvelse, slutter den altid
med klik/godbid - og der er i øvrigt også altid noget at forbedre. Det kan
også være, at de skal lave flere øvelser i træk, før de får klik/godbid.
F.eks. skal de kunne gå en eliteklasse uden at få en eneste belønnning. Men
her bruger man også det at trappe ned på belønninger - så hunden kan arbejde
længere og længere tid for en belønnning/klik.

Som jeg ser det, går ros/klik/godbid fra at være indlæringsværktøjer til at
blive motivation. Og med klikkertræning arbejder hunden altid for at opnå
noget - og hvis det udbliver mange gange, gider hunden jo ikke arbejde
længere. Så godt nok skrev jeg at det var et indlærningsredskab, som man så
lagde væk bagefter - men det passer bare ikke helt alligevel )))
--
KH
Søs

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-07-03 11:20

Hej Søren

Nå - så du var en af dem )))))

Hvor længe du kan få der til at gå mellem klikkene, er op til din egen
dygtighed som klikkertræner )

Klikkeren er et indlæringsværktøj, og når øvelsen er færdig - så lægges
klikker væk. Det kan dog tages frem til fejlretning og motivation.

alle mine hunde er klikkertrænet i apportering - og jeg kan love dig for, at
det også trækker fra til mine LP-prøver, hvis hunden spytter apporten ud
før, ejg har bedt om at få den. Jeg får i øvrigt altid ti i min apportøvelse
))) Albert er både klikket på, hvordan han samler aporten op, hvordan
han løber ud efter den, kommer hjem med den (så hurtigt som overhovedet
muligt begge veje og i samme tempo - hele vejen), ikke tygger, går ind på
plads med den og holder den, til jeg beder om at få den.

Den med at hunden spytter apporten ud for at få en godbid, er kun en
overgang. Pointen er jo netop, at man lærer hunden at holde den, til man
beder om at få den - før hunden får godbidden. Der er jo utrolig mange
delelementer i en apporteringsøvelse - og de skal trænes hver for sig og
sættes sammen (baglæns). Så hvis hunden spytter apporten ud for at få
godbidden, er der kun en at bebrejde - hundefører, som ikke har trænet hold
godt nok.

Men jeg er sikker på at du nok skal lykkes med klikkeren. Det er ikke så
svært - men drop lige alle forbeholdene og tænk på at det er dig som træner,
der bestemmer hvad din hund kan lære med klikkeren - det er ikke klikkeren,
som sætter begrænsninger )))))

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk