Netscape og tables
Fra : Claus O

Dato : 02-07-03 19:07

Fra hvilken NN er man begyndt at kunne placere tables
indeni tables? og er der en løsning ifm. med eks.
NN 4.x og måske også senere?
Gerne et par links til browserbruger oversigter samtidig.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-03 19:20

Claus O wrote:
> Fra hvilken NN er man begyndt at kunne placere tables
> indeni tables? og er der en løsning ifm. med eks.
> NN 4.x og måske også senere?

Jeg tror at NN3 understøttede nestede tables, og det skulle ikke undre
mig om 2'eren også gjorde. Der må imidlertid være en grund til at du
skriver som du gør: hvad er problemet?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Claus O

Dato : 02-07-03 19:32

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote

> Jeg tror at NN3 understøttede nestede tables, og det skulle ikke undre
> mig om 2'eren også gjorde. Der må imidlertid være en grund til at du
> skriver som du gør: hvad er problemet?

Jeg hentede NN7 og der ser mit "underlige" design ud som i IE,
men NN4.x kan ikke finde ud af at placere tables inde i tables,
uden at disse lukkes inden en ny oprettes.
Eks. placere NN4.x billeder under hinanden selvom de alle
andre "steder" er ved siden af hinanden, altså meget går galt
hvis tables ikke lukkes.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-03 19:48

Claus O wrote:

> [...]
> men NN4.x kan ikke finde ud af at placere tables inde i tables,
> uden at disse lukkes inden en ny oprettes.

Det er jeg nødt til at se før jeg tror det. Hvis det til gengæld handler
om at du ikke lukker dine td og tr'er så tror jeg dig gerne - så slap
kode vil NN4 ikke være med til.

> Eks. placere NN4.x billeder under hinanden selvom de alle
> andre "steder" er ved siden af hinanden, altså meget går galt
> hvis tables ikke lukkes.

Tables skal ikke lukkes, men celler skal. Må vi ikke se en URL?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Claus O

Dato : 02-07-03 19:57

> [...]

> Det er jeg nødt til at se før jeg tror det. Hvis det til gengæld handler
> om at du ikke lukker dine td og tr'er så tror jeg dig gerne - så slap

Jeg har det ikke online da det slet ikke er 1% færdigt. Men jeg må
nok lukke tr og td først, da jeg har sparet dette væk

> Tables skal ikke lukkes, men celler skal.

Er du nu sikker på det? Det er da ikke langt tid siden en anden person
sagde det samme i asp.gruppen, men ændrede til kun tables skal
lukkes.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-07-03 20:03

Hej Claus

Claus O wrote:
> Er du nu sikker på det? Det er da ikke langt tid siden en anden person
> sagde det samme i asp.gruppen, men ændrede til kun tables skal
> lukkes.

Jeg mener også at man kunne udelade at lukke celler og rækker i tabeller
i tidligere HTML-udgaver. Men det er en forfærdelig dårlig i idé ikke
altid at lukke sine tags i dag. Specielt hvis du også bruger CSS eller
avanceret DOM-baseret JavaScript (DHTML) er det et must.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-03 23:12

Claus O wrote:

> [...]

> Er du nu sikker på det? Det er da ikke langt tid siden en anden person
> sagde det samme i asp.gruppen, men ændrede til kun tables skal

Jeg er helt sikker, men kan også gi ham ret ;-D

I html4 kan man godt lave sider der validerer uden, men det er en dårlig
idé fordi NN4 har store problemer med det, og en række andre browsere
har små problemer med det af og til i forskellige sammenhænge.

CSS borders osv tér sig ofte mærkeligt i ikke lukkede celler og rækker.

i xhtml skal de være lukkede for at siden kan validere.

Når jeg skrev at de skulle være lukkede var det imidlertid primært med
henblik på dit NN4 problem, som ikke har noget med tabel i tabel at
gøre, men til gengæld kan løses ved at lukke alle tr og td tags

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-07-03 20:41

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev :

>Tables skal ikke lukkes, men celler skal. Må vi ikke se en URL?

Netscape 4.x kræver at tabeller og celler er lukkede, ellers
venter den på at der kommer noget, for den kan ikke finde ud af
at tabellen er slut.
--
Knud

Fra : Claus O

Dato : 02-07-03 21:22

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote

> Netscape 4.x kræver at tabeller og celler er lukkede, ellers
> venter den på at der kommer noget, for den kan ikke finde ud af
> at tabellen er slut.

Dette må så også betyde at NN4.x ikke understøtter nested tables
ordentligt?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-07-03 21:56

Hej Claus

Claus O wrote:
> Dette må så også betyde at NN4.x ikke understøtter nested tables
> ordentligt?

Hvorfor det? Følgende er da to nestede tabeller, og der er alle tags
lukket pænt:

Du må nok hellere vise os noget kode, hvis vi fuldstændig har
misforstået dig.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-03 23:15

Claus O wrote:

> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote

> Dette må så også betyde at NN4.x ikke understøtter nested tables
> ordentligt?

Det kan du godt argumentere for, men hvis du skal tage konsekvensen så
er det altså at NN4 ikke understøtter tabeller helt korrekt i forhold
til HTML4 standarden som tillader åbne celletags. Det er lige meget om
det er tabeller eller div/span, der kan ske mange sjove
opstillingsvarianter i NN4 hvis man ikke lukker sine celler og rækker...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Claus O

Dato : 03-07-03 11:01

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote

> det er tabeller eller div/span, der kan ske mange sjove
> opstillingsvarianter i NN4 hvis man ikke lukker sine celler og rækker...

Jeg må give dig ret. Har nu tilrettet "lukning" i denne ene asp side´s html.output
og ser at dette godt kan virke med nested tables, hvis jeg bare lærer at få flette alle disse lukkere
ind på de rigtige steder i asp.filen, hvilket dog bliver noget af en opgave, da denne ene asp side skal
køre alt på sitet :( - men takker for hjælpen :)
Der er ikke nogen der har en nyere oversigt over fordelingen af browsere på diverse sites/nettet?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-07-03 19:33

Hej Claus

Claus O wrote:

> Fra hvilken NN er man begyndt at kunne placere tables
> indeni tables? og er der en løsning ifm. med eks.
> NN 4.x og måske også senere?
> Gerne et par links til browserbruger oversigter samtidig.

I princippet tror jeg nestede tabeller har været understøttet sålænge
som tabeller har været understøttet. I nogle tilfælde kan Netscape 4.x
dog blive forvirret med tabel og celle størrelser, og baggrunde i
tabeller renderes anerledes i Netscape 4.x end i andre browsere.

Netscape 6 og fremad har *overhovedet ikke* noget tilfælles med Netscape
4.x og tidligere udgaver. Man er simpelthen startet helt forfra med at
udvikle en ny browser fra bunden. Så tænk altid på disse som to helt
forskellige browsere der ligeså godt kunne komme fra to forskellige
firmaer. De nyere Netscape'r (og Mozilla-browsere som de nye
Netscape-browsere er baseret på) er iøvrigt efterhånden langt foran
Internet Explorer når det gælder at fortolke (x)HTML, CSS, DOM, osv.
korrekt.

Jeg ved godt jeg endnu ikke har svaret helt konkret på dit spørgsmål,
men svaret kan vist læses mellem linierne