Fluesmækker
Fra : Benny Nissen

Dato : 02-07-03 13:49

Hejsa.

Hvad kan være skyld i en panisk angst for en fluesmækker ?
Hunden er aldrig (svjv) blevet slået, men alligevel flygter han eller gemmer
sig bag andre personer, hvis blot man tager en fluesmækker i hånden.

--
Benny Nissen

Fra : Michael Petersen

Dato : 02-07-03 16:01

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> mumbled something in

> [...]
> Hunden er aldrig (svjv) blevet slået, men alligevel flygter han eller
> gemmer sig bag andre personer, hvis blot man tager en fluesmækker i

den har vel set at den bliver brugt til at slå med og der er jo ikke rart.
Han ved jo ikke at den ikke er tiltænkt ham.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-03 21:32

"Michael Petersen" skrev d. 02-07-03 16:01 dette indlæg :
> [...]
> Han ved jo ikke at den ikke er tiltænkt ham.
>

> Hvordan skulle han vide, at det ikke er rart at blive slået, det ved
han jo forhåbentlig ikke. Hvis man føler man er nød til at slå sin hund,
så burde man slet ikke have den.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-03 21:34

"Benny Nissen" skrev d. 02-07-03 13:49 dette indlæg :
> [...]
gemmer
> sig bag andre personer, hvis blot man tager en fluesmækker i hånden.

Er det kun fluesmækkeren, han er bange for, eller er der også andre
ting?? Hvis det kun er fluesmækkeren, må der være en der har tævet ham
med en fluesmækker, måske da han var hvalp. Hvor gammel er han nu??
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 03-07-03 02:52

> Er det kun fluesmækkeren, han er bange for, eller er der også andre
> ting?? Hvis det kun er fluesmækkeren, må der være en der har tævet ham
> med en fluesmækker, måske da han var hvalp. Hvor gammel er han nu??

Ja, det er i store træk kun fluesmækkeren han er bange for. Det er ikk
elyden i sig selv, for man behøver slet ikke slå med fluesmækkeren. Det er
nok at tage den i hånden.
Han kryber sammen, som om han har opfattelsen af, at vi er vrede på ham.
Du ha rnok ret i, at han har haft en meget uheldig oplevelse med en
fluesmækker på et tidtpunkt.
Han er en Labrador/Beagle-blanding og er 5 år nu.
Det er nok bare en af særhederne fra beagle-siden

--
Benny Nissen

Fra : Tina

Dato : 03-07-03 08:59

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fluesmækker på et tidtpunkt.
> Han er en Labrador/Beagle-blanding og er 5 år nu.
> Det er nok bare en af særhederne fra beagle-siden

Hejsa Benny!

Jeg har haft samme oplevelse med min tidligere hund, en foxterrier, som vi
fik som etårig.

Hun var simpelthen så ræd, for alt hvad der kunne "slå", og vi havde ALDRIG!
slået hende, på nogen som helst måde.
Jeg mistænker dog de tidligere ejere, for at have misrøgtet hende, hvilket
er nærved en dødssynd i mine øjne.

Vi droppede derfor hurtigt fluesmækkeren, og gik over til at "klaske" myg og
fluer med et sammenfoldet blad, hvilket nu ikke gjorde
problemet ret meget mindre. Hunden begyndte at forbinde lyden af en myg med
noget forfærdeligt, og lagde sig oven på vores
hoveder, når den om aftenen kunne høre en myg eller flue.

Hun var en god "myggealarm", men jeg ville nu 100 gange hellere have byttet
hendes sind med en selvsikker og ikke nervøs måde
at reagere på.

Vi forsøgte alt muligt, for at dæmpe hendes angst. Legede med "ta'-fat" med
fluesmækkere, og lod hende fange den og bide lidt i den,
men lige meget hjalp det. Til sidst besluttede vi os for, at en af gik på
"flue-/myggejagt", mens den anden gik tur med hunden. Det hjalp lidt på
problemet, men hun fortsatte stadig med at krybe sammen "i hovedet" på mig,
når hun kunne høre myggen.

Jeg tror ikke, at du kan afhjælpe problemet, men søge for at gøre
"fluejagten" så bekvem som muligt for hunden, ved at lukke den ud
mens jagten står på.

Mange hundeknus fra Tina (som nu har en hund, som er ekspert i at snappe
fluer)

Fra : Dharma

Dato : 02-07-03 23:20

Hej Benny!

Hvordan har han det med lyde generelt?? Jeg har hørt om flere, der har
fået et lille chok, når man har ramt noget hårdt. Hvis han ikke lige har
været parat til lyden, og fået et lille chok, så forbinder han jo
fluesmækkeren med det!

Det var måske en mulighed!!

Hilsen

Dharma

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise

Dato : 03-07-03 13:07

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in message news:<3f02d4c8$0$76137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Hunden er aldrig (svjv) blevet slået, men alligevel flygter han eller gemmer
> sig bag andre personer, hvis blot man tager en fluesmækker i hånden.

Hej Benny

Hvad der end er årsagen til din hunds angst, vil jeg råde dig til at
begynde at træne det væk. Væn ham langsomt til fluesmækkeren - giv ham
guf eller leg med ham, mens den f.eks. ligger på gulvet. Næste skridt
er at rykke tættere på fluesmækkeren og måske tage den i hånden og
fortsætte ros og leg. Det kan være at du mener det er for meget at
gøre ud af problemet, men jeg har meget dårlige erfaringer med angste
hunde - angsten kan brede sig til andre ting/lyde og til sidst blive
helt invaliderende. Derfor er det bedst at løse problemet mens man
endnu kan overskue det.

Go'arbejdslyst

Fra : Anja Bjerke

Dato : 03-07-03 14:21

Benny Nissen wrote:
> [...]
> Hunden er aldrig (svjv) blevet slået, men alligevel flygter han eller
> gemmer sig bag andre personer, hvis blot man tager en fluesmækker i

Hos oss er det motsatt. Hunden _kommer_ løpende når hun ser fluesmekkeren.
For da vet hun at det snart faller en død flue til jorden. Og den kan hun
kaste seg over som et villdyr, og hun er kjempestolt over hver (død) flue
hun klarer å fange og spise opp!

Jeg tror jeg ville prøvd det vi gjorde for å få Rolly til å ikke være så
redd støvsugeren. Vi la godbiter på støvsugeren. Og etter en lang stund
(uten noe mas fra oss) tok hun godbitene. Nå synes hun bare støvsugeren
lager et forferdelig leven, og går ennå unna, men er ikke panisk redd
lenger. Legg fluesmekkeren på gulvet, legg noe veeeeldig godt på den, og
sett deg i nærheten med en god bok eller lignende. Det er ikke umulig at
hunden etter en laaang stund vil prøve å få fatt på godbiten!

Hilsen Anja

Hilsen Anja

Fra : Osvald

Dato : 09-07-03 01:17

Hejsa
Vi har osse haft op til flere hunde der er bange for fluesmækkere, jeg tror
ikke de kan lide lyden og måske opfatter de vreden fra ejeren som rettet mod
dem, jeg har opserveret at de små dyr tit er ret "nærtagende".

Jeg har aldrig slået en hund i hele mit liv, og alligevel reagere vores
yngste (en blanding på et år) som om hun får tæv så snart man hæver stemmen
over hende, og jeg tror ikke de slog hende der hvor hun kommer fra, sådan
virkede de ikke...

Men jeg tror Anjas foreslag er godt, når hunden har vendt sig til i har den
i hånden, så begyn med at slå én gang ned på et gulvtæppe eller noget andet
der ikke larmer, ros ham og gå langsomt over til noget mere støjende at slå
på....
Håber det hjælper....
Knus

Fra : UG