Retriever til avl feks. ??
Fra : Mars

Dato : 02-07-03 13:24

Hej

Jeg har en han Labrador, som jeg bruger til jagt og træner en del med han
har da osse udmærket sig til div. apporteringsprøver med 1 og 2 præmier
(ingen stambogsførte). Mit spørgsmål er hvad skal der til for at han kan
være være interessant i avls øjemed ?? en 1 præmie på en udstilling er nok
en god ting men hvad mere kan gøre ham attraktiv ?? Grunden til jeg spørger
er at jeg gerne vil have en hvalp efter ham på et tidspunkt men har ikke
selv en tæve.

mvh
ms

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-03 13:43

"Mars" <no@name.com> wrote in message
> [...]
spørger
> er at jeg gerne vil have en hvalp efter ham på et tidspunkt men har ikke

Avlsrådgivningen fra DRK's lab. raceudvalg:

http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_avl.html

Avlsrestriktioner:

http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_avl.html

Han skal HD fotograferes og helst være A eller til nød B.
Albuefograferes og helst fri for AA
Øjenlyses, og fri fro PRA

Er han stambogsført ?

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Mars

Dato : 02-07-03 21:37

Ja han er stambogsført!

ms

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-03 06:58

"Mars" <no@name.com> wrote in message
> Ja han er stambogsført!

Hvor om jeg må spørge ?

Fra : Mars

Dato : 03-07-03 19:52

DKK ??
kan han være registreret andre steder ??

Fra : Søren Voigt

Dato : 03-07-03 20:57

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> DKK ??
> kan han være registreret andre steder ??

Ja da. Der findes mindst et par andre stambøger. Men du har i mine øjne
valgt den rette. Du ved at begge forældredyr til din hund er
HD-fotograferede og at de er øjenlyste og fundet fri for arvelige
øjensygdomme. En Labrador stambog fra f.eks. DJR kan sagtens have
forældredyr der hverken er HD-fot. eller øjenlyste.DJR-stambogen er baseret
på det misforståede princip at hvis man bare giver al avl fri så får man nok
nogle gode jagthunde.

Hvis du havde haft en DJR stambog på din hund kunne du da også vinke farvel
til avl med en DKK-tæve. Dermed havde du afskåret dig fra avl med 80-90% af
alle stambogsførte Labrador-tæver i DK. Bare ud fra kravene om at begge
forældredyrene skal være HD-fot. og øjenlyste indenfor det sidste år kan man
diskvalificere 12 ud af 15 kuld på DJR's hvalpeliste. Og mens det
efterhånden er mere reglen end undtagelsen at forældredyrene er AA-fot. i
DRK så er det virkelig sjældent at DJR orker at gøre dette.. For racen er
det en lidt høj pris for at få "stambogsføring af jagthunde tilbage til
jægerne".

Desværre har jeg hørt, at der findes ivirige opdrættere der har fået dårlige
HD-bedømmelser hos DKK som overlytter deres tæver til DJR fordi de her kan
avle på tæverne uden at oplyse HD-status.

Mvh
/SV

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-03 08:31

"Mars" <no@name.com> wrote in message
> DKK ??
> kan han være registreret andre steder ??

I hvert fald DRU, der er vist andre. DKK er dog den eneste internationalt
anerkendte.

Fra : Søren Voigt

Dato : 03-07-03 00:00

> [...]
spørger
> er at jeg gerne vil have en hvalp efter ham på et tidspunkt men har ikke

Du skal først og fremmest tænke på om dette er en hund som du godt selv
kunne tænke dig en hvalp efter... Det har du tilsyneladende gjort!

I mine øjne kræver avl på hunden at den....

a) er HD-fri (dvs. min. B og helst A i hofterne)
b) er fri for arvelige øjensygdomme (øjenlyst hos godkendt dyrlæge indenfor
12 måneder fra parringen)
c) ikke kommer fra linjer der er belastet med et dårligt HD-index (kan du
slå op på DKK's hjemmeside)
d) er fri for AA (dvs. 0)
e) er racetypisk - da der ikke længere afholdes
avlsgodkendelsesarrangementer kunne det f.eks. oversættes til at hunden kan
få en andenpr. på udstilling og en 2. pr. i åben klasse på markprøve B.
f) har et godt temperament

a)-b) er stambogsføringsreglerne - disse krav er altså ufravigelige (for HD
er det dog kun et krav at hunden er fotograferet). c)-f) er subjektive (der
er for d) ikke noget krav om AA-foto, men de fleste tæveejere vil stille
dette krav). Udstillingspræmiering af hanhunden er et hedt ønske hos mange
tæveejere da det er adgangskravet til DKK's hvalpeliste.

Endelig står det jo på om du kan finde en tæveejer der har lyst til at bruge
hunden i avlen, og som har værdier for avl som du kan acceptere. Du skal i
denne sammenhæng jo også tænke på om tæven er en hund du selv godt kunne
tænke dig en hvalp efter? Desværre har der været en tendens i avlen at der
stilles meget strengere krav til hanhunden end til tævehunden. Det er i mine
øjne noget pjat.

Bedste hilsner
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-03 07:02

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> stilles meget strengere krav til hanhunden end til tævehunden. Det er i

Både og, en af grundene til at man måske skal stille større krav til
hanhunden end til hunhunden er at hannen kan typisk blive far til måske 5
kuld hvalpe, mens tæven oftest kun bliver mor til 2-3 kuld. Derfor er den
arvemasse som hannen bidrager med til racen større og har større indvirkning
i kraft af flere hvalpe.

Dermed ikke sagt at man ikke skal stille krav til tæven, for det skal man.
Tæven skal være en rodentlig tæve, som man mener vil bidrage positivt til
racen.

Fra : Mari

Dato : 03-07-03 10:16

> [...]
man.
> Tæven skal være en rodentlig tæve, som man mener vil bidrage positivt

Og dermed er det allerede sagt - at det er en mega underskudsforretning
at
lave sin egen "ene hundehvalp" i stedet for at studere de avlstæver, der
allerede har vist deres gode egenskaber.

At man har en godmodig hanhund borger ikke for, at man får en ligeså god
hvalp efter ham.

Så, mit råd er og bliver - KØB din hvalp efter en god avlslinie i stedet
for at satse på, at din egen hund kan give dig en. Han er der jo ikke
til at præge den - og det er mindst ligeså vigtigt, som generne.

/Mari

Fra : Storr

Dato : 03-07-03 14:53

> [...]
> stilles meget strengere krav til hanhunden end til tævehunden. Det er i

Jeg har labradortæver, som jeg bruger til avl. For mit vedkommende er det
absolut et krav til hanhunden at den er røngtenfotograferet på albuerne. Jeg
synes ikke det er et urimeligt krav! Mine tæver er også røngtenfotograferede
for AA og det er mit indtryk at ihvertfald NOGLE hvalpekøbere faktisk også
interesserer sig for det.

Jeg forlanger også at hanhunden skal have været udstillet på en officiel
udstilling, og argumentet om at udstilling (eller avlsgodkendelse) er
nødvendigt for at hvalpene kan komme på DKK's hvalpeliste synes jeg ikke på
nogen måde er urimeligt. Se blot på hvor mange hvalpekuld der i øjeblikket
er tilsammen på både labradors og DKK's hvalpelister - det er ca. 40 kuld!

Derudover skal hanhunden også være racetypisk hvad brugsegenskaber angår og
frem for alt skal han have et godt temperament.

Om muligt kigger jeg også på hvad evt. kuldsøskende har lavet og hvordan de
er sundhedsmæssigt.

Derudover kigger jeg på hans stamtavle, som jeg skal synes om, og den skal
også passe til min tæves.

Endelig og det er mit absolut væsentligste og ufravigelige krav: Det skal
være en kombination af han og tæve, som jeg ikke ville have noget imod at få
en hvalp fra - også selv om jeg ikke selv skal beholde en fra det pågældende
kuld - det kunne det jo være jeg kom til alligevel, eller at jeg fik en
retur. Og under alle omstændigheder lægger jeg navn til kuldet - og jeg har
ikke lyst til at lægge navn til en kombination, som jeg ikke selv vil synes
om at have en fra.

I betragtning af at der indgår betydeligt færre hanhunde end tæver i avlen
og at en hanhund er istand til at lave rigtig mange hvalpe, synes jeg ikke
det er helt urimeligt hvis mange stiller større krav til hanhunden end de
gør til tæven før end de kan indgå i avl.

Mange hilsener
Anne-Mette
http://vovve.net/kirill