Blå Discus
Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 02-07-03 12:23

Hejsa!

Vi var på fiskeudsalg i går, og købte 4 discusunger på ca. 5-6 cm. De hed
blot "Blå Discus", og jeg tænkte på om det begreb dækker flere discus arter,
eller en bestemt. Jeg vil meget gerne have det originale (latinske) navn,
samt evt. pseudonymer til denne fisk.

Som de ser ud nu er de "kobberbeige" i grundfarven, med sorte bånd på tværs,
samt et bredere sort bånd på tværs af øjnene. Finnerne har samme, omend lidt
mere rødlig "kobberbeige" farve. De er ret rolige, og spiser pænt!

Anja R. Lynggaard

www.anjarosgaard.dk

Fra : N/A

Dato : 02-07-03 14:27

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 02-07-03 14:27

Det kan også være den type der bliver kaldt cobolt blue
de koster en del så hvad har han givet for dem ??

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 03:06

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 03-07-03 03:06

en gammel volvomotor måske?

900 liter måske, men 9000!!! Voldsomt!

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 02-07-03 18:48

Øhhh, er min postering blevet forvandlet til et slagsmål om et andet emne?
Det irriterer mig!

Jeg gav 100/stk for dem (-50%), da det er dyrehandlens eget opdræt. De ser
ud til at være ok kvalitet.

Anja

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-07-03 19:11

"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Øhhh, er min postering blevet forvandlet til et slagsmål om et andet emne?
> Det irriterer mig!

Helt forståeligt, men det er betingelserne på usenet. Prøv at kikke lidt på
dk.admin.netikette - der
har været en del debat om emnet på det sidste

> Jeg gav 100/stk for dem (-50%), da det er dyrehandlens eget opdræt. De ser
> ud til at være ok kvalitet.
>
> Anja
Mvh
Ole

Fra : Jesper Buch

Dato : 02-07-03 18:39

Han akvarie løber lige ud genne susåen og tilbage igen . . . så der er
rigeligt at tage af ;)

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bdv035$2p3o$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 02-07-03 20:05

Du er da et fjols
læs tråden højere oppe
tråden har oveni købte dit navn

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-07-03 20:53

"Ibber Rene Cairo" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Du er da et fjols
> læs tråden højere oppe
> tråden har oveni købte dit navn

Hvad er det du kommenterer så charmerende?

Ole

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 02-07-03 21:56

læs længere oppe så kan du ved selvsyn se hvorfor

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-03 04:33

> læs længere oppe så kan du ved selvsyn se hvorfor

Tja, måske......hvis jeg gætter rigtigt....
Du citerer nemlig således at man ikke aner hvad din mail refererer til.
Og det var jo hensigtsmæssigt om der var forbindelse mellem din
artighed og den bemærkning der affødte den.
Derfor henvisningen til:

Ole

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 03-07-03 07:14

så får i den så lige en gang til
Vedrørende det ubesvarede spørgsmål om filter og pumpe med et gennemløb på
9000 liter i timen.

Akvariet er på 294 liter
pumpen og filtret er beregnet til havedam
et eksempel af pumpen kan ses her
http://hyggedam.dk/teknik.htm#ny

bilka har dem forøvrigt til salg i en lidt mindre model
og det er væsentligt billigere end hvad en ehim spandpumpe i mindre
størrelse koster.
og så er der indbygget uv lys i.

ok

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 10:25

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 03-07-03 10:25

Der er lidt flere oplysninger om 9000 liters pumpen her
http://www.tlc-direct.co.uk/Products/HZ1314.html

og som sagt bilka i f.eks ishøj har dem og det varer vel ikke længe før
priserne bliver sat ned nu når havesæsonen er overstået

Fra : Martin Heller

Dato : 03-07-03 01:02

Ibber Rene Cairo wrote in <bdva83$6uk$1@news.net.uni-c.dk>:

> Du er da et fjols
> læs tråden højere oppe
> tråden har oveni købte dit navn

Den tråd kan jeg heller ikke finde og jeg kan heller ikke se dit
svar i tråden hvor du fortalte om den kraftige pumpe

Så Carstens spørgsmål:

er vist stadig ubesvaret. Kan du ikke gentage for alle os, som
har misset svaret hvilket mærke og hvor sådanne kraftige
spandpumper kan købes?

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 02-07-03 18:50

Vi har en diskussion omkring hvad sådan nogle discus behøver af foder. Nogle
mener de uden problemer kan leve af alm. flagefoder, supleret med lidt røde
myggelarver?

Anja

Fra : Jesper Buch

Dato : 02-07-03 19:22

Det er hvertfald vigtigt at de får rigeligt med foder mens de vokser.
Levene foder sviner mindre en flagefoder og er mere interessant for fiskene.

Fra : H.O.T

Dato : 02-07-03 19:48

Der findes forskellige former for discusmix, i frossent tilstand, og endelig
hust at fodrer dem flere gange om dagen...De vil tit gå og "snuse" bunden
efter resterne....Og også hyppige vandskift....
Men tillykke med dem, og held og lykke.....

Henrik

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 03-07-03 22:23

Hej Anja,

> [...]
Nogle
> mener de uden problemer kan leve af alm. flagefoder, supleret med lidt

Ja, det kan de vel godt (altså overleve), men du får næppe veltrivende
discus ud af det. Drop flagefoderet og køb noget discusgranualt. Det kan du
så fodre med et par gange eller tre om ugen.

De øvrige dage giver du dem frostfoder, f.eks. oksehjerte, artemia, mysis og
røde myg. Det kan købes i din lokale akvarieforretning. Når der er mulighed
for det, kan du fodre med levende klare myg, levende mysis og lignende, som
du selv kan fange eller alternativt også købe i din lokale
akvarieforretning.

Giv dine discus foder 2-3 gange om dagen så længe de er unger, derefter 2
gange om dagen.

--
Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-07-03 09:37

De diskos du har afbilledet på din side, ligner nu mere turkis/brilliant
turkis end blå diskos.

/thomas

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 03-07-03 09:51

Ok, det var jo rart at vide. Jeg forsøgte at finde et billede på nettet af
mine discus, da jeg ikke har digitalkameraet hjemme for tiden. Det var det
billede som svarede til det latinske nav for blå discus haraldi. Jeg har
altså ingen forstand på det, derfor spørger jeg om hjælp her! Jeg aner ikke
hvilke "blå discus" jeg har...Måske kan du hjælpe? De er jo kun unger, så
farverne kan man ikke se!

Anja

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-07-03 10:46

Du kan sjældent se noget som helst ud af ungerne. Det er altid forældrene
man kigger efter. Har du set forældrene? Har selv haft nogle brilliant
turkis - koster en brøkdel af blå diskos - og de lignede dem på billedet.
Jeg syntes nu de er flotte selvom de ikke er så dyre. "Rigtige" blå diskos
koster som regel friværdi'en i huset. 100 kr stk lyder ikke som om det
er rigtige blå diskos. De er som regel MEGET sjældne, og koster derfor også
derefter.

/ts

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 03-07-03 10:49

Som sagt er det første gang vi har discus. Men turkis er da også flot
ikke? - Også selvom de måske er billige!

Jeg har ikke set forældrene, da jeg købte fiskene hos Bonnie Dyrecenter i
Viborg. Men jeg fik at vide at de var så billige fordi de var af eget
opdræt.....

Nu ringer jeg altså til Bonnie!

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-07-03 13:38

> Som sagt er det første gang vi har discus. Men turkis er da også flot
> ikke? - Også selvom de måske er billige!

Hvis man er glad for fiskene, er det vel ligegyldigt hvilken farve der er
dyr, og hvilken der ikke er.

> Jeg har ikke set forældrene, da jeg købte fiskene hos Bonnie Dyrecenter i
> Viborg. Men jeg fik at vide at de var så billige fordi de var af eget
> opdræt.....
>
> Nu ringer jeg altså til Bonnie!

God ide.

> Anja

/ts

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 03-07-03 17:42

Ok så. Har været nede i dyrehandlen for at få informationer omkring fiskene.
Det er altså irriterende at købe fisk, og så blive i tvivl om hvilke det er.
Han sagde i dyrehandlen at de var unger af vildtfangede forældre, altså F1.
Det ER blå discus, men de findes jo i mange variationer. S.A.Haraldi arten.
Det er ikke de dyre "krydsede" discus, han kaldte dem et eller andet
specielt når det var arter som lå uden for naturens rammer, altså arter som
var krydset i akvarier. Den dyre blå discus, viste han mig, men dem jeg har
er BLÅ DISCUS som de ser ud vildtfangede...Jeg kan ringe om et par dage og
få at vide hvor forældrene er fanget.
De bliver brunlige på midten, med blå striber omkring, ved finnerne. Hmm, så
bliver de ikke lige som jeg havde troet, men pyt - de bliver sikkert søde
alligevel, og det er en tilfredshed at vide at det er en naturlig fisk jeg
har!

Hvad kan jeg ellers have brug for at vide?

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-07-03 19:17

> Han sagde i dyrehandlen at de var unger af vildtfangede forældre, altså
F1.

Undskyld mig, men det tor jeg ikke på at det er. Og slet ikke til den pris.

> Det ER blå discus, men de findes jo i mange variationer. S.A.Haraldi
arten.

Nej. Der findes kun én blå diskus - med mindre det noget blanding af noget
avl, men det kan det jo ikke være, når der er unger af vildtfangede fisk.

> [...]

> har!
>
> Hvad kan jeg ellers have brug for at vide?

Syntes det lyder som en masse bortforklaringer, men jeg kan ikke ligefrem
påstå at nogen svindler, når jeg hverken har set fiskene eller talt med
sælgeren. Det lyder i mine øre meget mistænkeligt. Desuden er "krydsede"
fisk som regel billigere end F1 eller lign, da de som regel er mere
hårdføre, og har tilvænnet sig "alm. vand".

I øvrigt vil jeg gerne vide hvordan man får blå diskus ud af andre fisk?
Måske er det Royal Blue han taler om, og det kan være en blanding af hvad
som helst. Som regel én MEGET flot rødturkis som er blandet med noget grønt
eller blåt diskos som også skiller sig ud af flokken pga af sin farvepragt.
Proffe avlere tager jo som regel de flotteste fisk, og så parrer dem på
kryds og tværs, og laver div. "vilde" former.

Men igen. Mine fisk kostede næsten intet, og de var bare SÅ flotte i mine
øjne. Nu ska du jo også betale for strøm, vand og løn i en butik, så måske
er 100,- kr pr stk en ok pris, så længe fiskene er i god stand. Ville dog
ikke købe ung fisk med mindre jeg var 110% det var VF, eller jeg havde set
forældrene.

Så længe du er glad for dine fisk er det jo lige meget hvad de hedder på
"fagsprog". Det er hvad DU syntes der tæller.

mvh
Thomas

Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 03-07-03 19:28

Nej, det betyder faktisk en del for mig at jeg ved hvad jeg har og hvor det
kommer fra. Men jeg har ALDRIG haft discus før, og interessen for dem er
først kommet gennem de seneste måneder, hvorfor jeg ikke ved en skid. Det
var min mand som ville have dem impulsivt netop den dag, da han mente det
var et unikt tilbud!

Hvad angår dyrehandleren krydsforhørte jeg ham omkring dem i et godt stykke
tid i dag, og det lader virkelig til at han ved hvad han snakker om. Han har
selv flere gange været ovre (jeg ved sgu ikke engang hvor discus lever!) og
vildtfabge dem. Han garanterede mig at det var F1, og hvorfor skulle han
lyve, når jeg slet ikke bragte på bane at jeg ønskede de skulle være noget
særligt. Måske har han bare kontakt til en billig importør?

Han snakkede også om Royal blue, som var DYR, men jeg tror grunden til de er
så billige, er fordi de ikke får den helt imponerende farvepragt, men måske
er mere moderate/naturlige? Folk vil jo gerne have de mest farvestrålende
fisk...

Han sagde der var 4 grundarter inden for discus. Blå, Brun, Grøn og Rød, og
mine var af de blå som de ser ud i naturen.

Thomas, jeg værdsætter din hjælp, men hvilken kompetence har du, som sætter
dig i stand til at modargumentere så overbevisende?

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-07-03 08:01

> Thomas, jeg værdsætter din hjælp, men hvilken kompetence har du, som
sætter
> dig i stand til at modargumentere så overbevisende?
>
> Anja

Jeg har arbejdet i akvarieforretning i ca. 4 år, og har været aktiv akvarist
siden jeg var 12 år gammel. Desuden læser jeg et hav af bøger og masser af
artikler på nettet.

Hvis der er Gunnar vi snakker om i Viborg, så har jeg aldrig hørt noget om
at han har rejst til sydamerika for at fange diskos ?!?!? Ved han er
saltvandsnørd, men det er jo ikke ensbetydende med at man ved noget om
diskos. Men igen. Jeg ved for lidt om hans tidligere "udskejelser" til
at kunne udtale mig om ham.

En anden ting. Inden man køber diskos, eller hvilket som helst andet dyr,
burde man lige finde noget info om dyret, og dets krav for at opretholde en
acceptabel levestandard. Man burde i mine øjne ikke blande større fisk fra
forskelige biotoper, og man burde altid sørge for at akvariet strl. og dets
indhold passer sammen.

Hvis du syntes han er tilforladelig og taler sandt, er det jo fint. Men som
Hr. Gall pointerede tidligere, så betyder F1 bare at det er førstegansopdræt
af to fisk som ikke fået unger sammen tidligere. Hvis af mine modne
guppyhunner får et kuld unger med en han fra et andet akvarie, er det også
F1.

/TS

Fra : Jesper Buch

Dato : 03-07-03 21:44

Jeg havde også en gang en kæreste . . . ind til jeg så forældrene !!