Er der nogen steder hvor man kan læse om a~
Fra : Max[DK]

Dato : 02-07-03 10:54

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Max Sørensen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 02-07-03 19:20

Ja, i din lokale sejleklub.

Hvor bor du?

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Allan Unnerup

Dato : 02-07-03 19:33

Undskyld, jeg læste det som "lære at sejle"

Der er mange bøger - både på dansk og udenlandsk. Et godt sted et starte er
dit lokale bibliotek. Uanset, hvor godt Internettet er, er en bog efter min
mening at foretrække.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Max[DK]

Dato : 03-07-03 11:49

> [...]
er
> dit lokale bibliotek. Uanset, hvor godt Internettet er, er en bog efter

Det vil jeg prøve, dog fandt jeg lige dette på nettet som er noget af det
jeg søger:

http://sailing.about.com/library/weekly/aa061700a.htm

På denne side bliver det vidst sagt meget simplet og i grove træk

/Max

Fra : Max[DK]

Dato : 03-07-03 11:39

> Ja, i din lokale sejleklub.
>
> Hvor bor du?

Okay, jeg bor i mellem Horsens og Vejle. Det er ikke fordi jeg skal sejle en
rigtig båd, det er fordi jeg har købt en model sejlebåd og derfor gerne vil
lære/læse lidt om principper for at fange vinden på bedste måde, sejle mod
vinden osv.

Mvh Max

Fra : CarstenD

Dato : 02-07-03 22:02

Bent Aarre (?) - "Lær at sejle" er fremragende

Carsten

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 04:41

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-03 04:41

Ejvind
Hvor har du denne information fra?

Hvis din information er korrekt, frygter jeg, at det bliver ligesom
flyvning, til sidst skal man have helbredsmæssig godkendelse, fornyet dit og
fornyet dat, + man skal være medlem her og der, godt hjupet på vej af
lobbyisme.
pludselig koster det som ved flyvning flere tusinde kroner om året, inden
man overhovedet for sejlet den første time... og så er det måske ikke alle
forundt at kunne sejle...
Jan Rasmussen

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 23:51

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-03 23:51

Kære Anders

Først og fremmest vil jeg korrigere dig, der kræves "ikke" duelighedsbevis
for at enløbe nordtyske havne, med mindre du bevæger dig ind på de indre
Tyske vandveje. Det er korrekt at nogle Tyske havnechefer tror det er
lovpligtigt, men det er det altså ikke.

Det er muligt, at der er flere "uerfarne" sejlere der kommert galt afsted,
end erfarne. men dette er jo et etisk spørgsmål, udfra devisen, "det er
farligt at leve, man risikere jo at dø af det" men der findes jo også
erfarne sejlere uden duelighedsbevis.

Jeg betvivler ikke at man kan finde gode venskaber gennem en sejlklub, men
det kræver jo ikke en lovgiving, har man løst til at være med i
kammaratskabet i en sådan klub, står det jo alle frit for at vælge det, og
de som ikke ønsker denne sociale kontakt har så valget idag at undlade det.
og dette frie valg ser jeg gerne bibeholdt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-03 00:43

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:NuUMa.70

> Det er allerede en lov i Tyskland. Du må som sejler, uden duelighedsbevis,
> ikke anduve tysk havn.

Og denne lov er blevet *kasseret* af EU kommisionen. Det er ikke lovligt i
henhold til EU regler at påføre udenlandske borgere særlige regler, som ikke
gælder for landets egne borgere.

Tyskerne har accepteret dette, men måske der er enkelte "kasket-tyskere" som
tror, at de selv kan bestemme det hele.

Claus