menu roder
Fra : pepss

Dato : 02-07-03 10:40

som man kan se på http://www.team-blitz.dk/index.asp er afstanden på linksen
i menuen ikke lige stor.
hvordan for jeg samme afstand mellem dem og samtidig beholder centering af
menuen?

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-07-03 11:02

pepss wrote:

> [...]
> i menuen ikke lige stor.
> hvordan for jeg samme afstand mellem dem og samtidig beholder centering af

I stedet for at angive en fast vidde på dine div elementer angiver du en
fast margin-left og margin-right på dem.

Hintzmann c",)

Fra : pepss

Dato : 02-07-03 12:59

Martin Hintzmann Andersen wrote

> I stedet for at angive en fast vidde på dine div elementer angiver du en
> fast margin-left og margin-right på dem.

vist jeg skriver sådan:
div.navi2 {
   margin-left:5px;
   margin-right:5px;
   float:left;
}

er menuen ikke center mere.... hvordan kan jeg få den til det?
m.v.h. pepss

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-07-03 07:42

pepss wrote:
> [...]
>    float:left;
> }
>
> er menuen ikke center mere.... hvordan kan jeg få den til det?

Jeg syntes bedre om display:inline; istedet for float:left; til en sådan
menu.

Jeg har et eksempel på en menu til dig her.

   #menu {border:1px solid black;margin:0;padding:0;text-align:center;}
   li {display:inline;margin-left:5px;margin-right:5px;}

<ul id="menu">
   <li>Forside</li>
   <li>Historie</li>
   <li>Klubben</li>
   <li>Fotoalbum</li>
   <li>Medlemmer</li>
   <li>Links</li>
   <li>Kontakt</li>
   <li>Sponser</li>
   <li>Gæstebog</li>
</ul>

Den er lavet som en list, hvilket jeg mener er semantisk korrekt
fremfor med div elementer.
På den måde tager den sig også godt ud i browser uden understøttelse af
CSS, tekst/tale browsere og i PDA'er.

Håber at du kan bruge det.

Hintzmann c",)

Fra : pepss

Dato : 03-07-03 12:02

"Martin Hintzmann Andersen" skrev
> [...]
> fremfor med div elementer.
> På den måde tager den sig også godt ud i browser uden understøttelse af

du skal ha rigtig mange tak!
jeg har brugt det eks. og udbygget det lidt!

Fra : Marchwitz

Dato : 02-07-03 11:03

Jeg vil mene du må kunne ændre i din <div class="navi">
uden at jeg skal gøre mig alt for klog på det.

MEN:
Med min opløsning på 1024X768 kan jeg lige netop have din menu på én
linie. Hvis jeg har mine foretrukne liggende ude i siden, som jeg oftest
har, går det galt. Så ryger det sidste link ned på næste linie. (Det er
jo også mange bogstaver at have på en linie)
Jeg ville nok overveje at bruge en anden menu.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : pepss

Dato : 02-07-03 13:04

Marchwitz wrote
> [...]
> jo også mange bogstaver at have på en linie)
> Jeg ville nok overveje at bruge en anden menu.

ja det kan du ha ret i!
jeg vil da lige tænke på en måde at lave det om på!

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-07-03 07:49

Marchwitz wrote:

> [...]
> jo også mange bogstaver at have på en linie)
> Jeg ville nok overveje at bruge en anden menu.

Jeg mener at det netop er en styrke at menuen flyder ned på næste linie.
På den måde at alle menupunkterne tilgængelig uanset opløsning.
Jeg syntes at det er >bip< irriterende når en menu har en fast bredde
(f.eks. lavet i en tabel), hvor man skal scroll'e ud til højre for at få
alle menupunkterne med.

Men ... jeg vil give dig ret i at der er mange menupunkter, som måske
ville være bedre tjent ved at være placeret vertikalt frem for horisontalt.

Hintzmann c",)

Fra : pepss

Dato : 03-07-03 12:05

> [...]
>
> Men ... jeg vil give dig ret i at der er mange menupunkter, som måske
> ville være bedre tjent ved at være placeret vertikalt frem for

ja det var ved at kommer for mange menupunkter (og der kommer nok flere
så det blev til en vertikalt menu

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-03 13:28

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev

> ja det var ved at kommer for mange menupunkter (og der kommer nok
flere
> så det blev til en vertikalt menu

Du har nu opnået, at siden er fleksibel i forhold til bredden på brugernes
browservindue, ros for det.

Men tværs hen over det mærkat, der bekendtgør, at css er valid, har du en
tekst, som fortæller seneste opdateringsdato. Overvej en anden placering af
den tekst.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-03 14:14

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
> [...]
> tekst, som fortæller seneste opdateringsdato. Overvej en anden placering

Ser nu, at fejlen kun optræder i MSIE. Måske du skulle give menuen et par
pixels mere i bredden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 03-07-03 20:00

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
> af
>
> Ser nu, at fejlen kun optræder i MSIE. Måske du skulle give menuen et par
> pixels mere i bredden.

jeg ved ikke om du var udheldig lige at kikke på siden mest jeg var ved at
opdatere den før jeg kan ikke se fejlen på min IE 6 men vist fejlen statig
er der vil jeg da meget gerne vide det!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-03 23:45

> [...]
> opdatere den før jeg kan ikke se fejlen på min IE 6 men vist fejlen statig

I min IE 5.5 er fejlen der stadig, selv om jeg maksimerer til skærmens 1024
px i bredden.

Jeg kan poste et screendump direkte, hvis du er interesseret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 04-07-03 08:28

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
1024
> px i bredden.
>
> Jeg kan poste et screendump direkte, hvis du er interesseret.

det vil jeg blive meget glad for!
jeg kan ikke helt forstå hvad der er der går glat! jeg bruget jo px fra top
og left det skulle jo være det samme uanset hvilken browser man bruger....