Beder om hjælp til tydning af dåb
Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 08:08

Hej i gruppen

Jeg er nu igang med at tyde en dåb, jeg øver mig gevaldigt i at læse den
gotiske skrift, men er ikke så øvet endnu, derfor håber jeg på at en venlig
sjæl, dem er der jo mange af i dette forum, vil hjælpe

Har lagt kopi på Binear.dk, sammen med min egen "oversættelse"

På forhånd tusind tak for hjælpen
Venlig hilsen Bente Poulsen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 09:10

Til Alle
Nedenstående bøn kan I desværre vist ikke hjælpe mig med alligevel, mit
outlook meddeler at det ikke kan sende en meddelelse til Binaer.dk

venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-07-03 09:15

> [...]

> Nedenstående bøn kan I desværre vist ikke hjælpe mig med alligevel, mit
> outlook meddeler at det ikke kan sende en meddelelse til Binaer.dk

Hvad med at prøve: dk.binaer.historie i stedet for?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 10:17

Hej Poul,

Jamen det er da mig der har sovet i timen, det var faktisk
dk.binaer.historie som jeg prøvede at sende til

Hilsen Bente

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-07-03 10:36

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Poul,
>
> Jamen det er da mig der har sovet i timen, det var faktisk
> dk.binaer.historie som jeg prøvede at sende til

Hej Bente,

OK-
Jeg vil prøve at hjælpe, når Lisbeth får den lagt på sin hjemmeside.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Angelbo

Dato : 02-07-03 09:18

> [...]
> Nedenstående bøn kan I desværre vist ikke hjælpe mig med alligevel, mit
> outlook meddeler at det ikke kan sende en meddelelse til Binaer.dk

Hej Bente

Hvis du har lyst kan du prøve at sende den til mig, så kan jeg lægge den på
min hjemmeside, så folk kan se den der.

Mvh
Lisbeth

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 10:18

Hej Lisbeth

Mange tak for tilbuddet, jeg sender kopien til dig

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Angelbo

Dato : 02-07-03 11:08

> [...]
> sjæl, dem er der jo mange af i dette forum, vil hjælpe
>
> Har lagt kopi på Binear.dk, sammen med min egen "oversættelse"

Så er den på hjemmesiden på følgende adresse:

http://www.angelbo.net/tydning.htm

Mvh
Lisbeth

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-07-03 12:07

> "Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> venlig

Hej igen Bente;

Her er mit forsøg pt.:

1795 d. 22. Januarij haver Hen-
ning Stephansen og Hustrues
Søn ved ?? ?? kaldet Christian.

Dom. Re??
Daaben publiceret

Chresten Buur
Søren Nørgaard
Jens H??mand
alle af Volsted

Mette Buur
af Volsted
Chresten Chrestensens Enke
af T??.

Håber andre kan hjælpe med at komplettere

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-07-03 12:13

On Wed, 2 Jul 2003 13:06:45 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Her er mit forsøg pt.:
>

>1795 d. 22. Januarij haver Hen-
>ning Stephansen og Hustrues
>Søn ved ?? ?? kaldet Christian.
>
>Dom. Re??
>Daaben publiceret
>
>Chresten Buur
>Søren Nørgaard
>Jens H??mand
>alle af Volsted
>
>Mette Buur
>af Volsted
>Chresten Chrestensens Enke
>af T??.
>

>Håber andre kan hjælpe med at komplettere

Her er mit FORSØG

1795 d. 22 january havde Hen
ning Stephansen og hustrue en
søn ved ?? kaldet Christian

Dom. premier 1.?
Daaben Publiceret

Chresten Buur | Mette Buur
Søren Nørgaard | af Volsted
Jens Hen? | Chresten Chris
alle af Volsted | tensen ? alle af ?

3tia søndag i fasten moderen introduseret

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-07-03 12:23

>Her er mit FORSØG
>
>1795 d. 22 january havde Hen
>ning Stephansen og hustrue en
>søn ved ?? kaldet Christian
>
>Dom. premier 1.?
>Daaben Publiceret
>
>Chresten Buur | Mette Buur
>Søren Nørgaard | af Volsted
>Jens Hen? | Chresten Chris
>alle af Volsted | tensen ? alle af ?
>
>3tia søndag i fasten moderen introduseret

Alle af Fræer

Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-07-03 12:43

Sikke noget vrøvl jeg skriver.

mon ikke der står Remin?

2den, søndag i fasten.

Mvh
K. Thidemann

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 14:33

Hej til alle

Tak for jeres mange bud, jeg har tænkt på om der kan noget i retningen af
at " Henning Stephansen og hustrue en søn til hjemmedåb" , Christians
søskendes fødsler og dåb er jeg ved at kæmpe mig igennem, og de fleste er
hjemmedøbte, men jeg syntes så heller ikke order før kaldet ligner ordet
hjemmedaab

Modtager meget gerne flere bud
Venlig hilsen
Bente Poulsen

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:13h5gv0nj7l0m2045gn21q81stagc51e81@4ax.com...

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 02-07-03 18:27

> [...]
| hjemmedøbte, men jeg syntes så heller ikke order før kaldet ligner ordet

Korrekt med hjemmedåb.
Der står Hiemedaab med steg over m'et, hvilket betyder at bogstavet
gentages, altså Hiemmedaab.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-07-03 21:52

> [...]
> hjemmedøbte, men jeg syntes så heller ikke order før kaldet ligner ordet

Her kommer så mit bud, ganske meget ligt de andres:

1795, d. 22 Januari, havde Henning Stephansen og hustrue en Søn
ved hiemdaab kaldet Christian.
Dom. Remin. Daaben publiceret.
Chresten Buus Mette Buus
Søren Nørgaard af Valsted
Jens Hiulmand Chresten Chrestensens Datter
alle af Valsted af Traer (el. Fraer)

3die Søndag efter Fasten Moderen introduceret.

Mvh.Bodil.

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 02-07-03 16:30

On Wed, 02 Jul 2003 13:12:40 +0200, K. Thidemann
> [...]

hiemmedaab

>Dom. premier 1.?
Reminisc.(ere)
>Daaben Publiceret
>
>Chresten Buur | Mette Buur
eller måske Buus
>Søren Nørgaard | af Volsted
>Jens Hen? | Chresten Chris
Hiulmand
>alle af Volsted | tensen ? alle af ?
tensens Dattr (de kan jo heller ikke alle være af Fræer, når de andre
er fra Volsted

>3tia søndag i fasten moderen introduseret
(jeg tror du har ret i) 3die Søndag i Faste (men der står nærmere)
Moderen indle?? (altså indledt af præsten)

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 17:42

Jeg er 99,9% sikker på at der står " af Fræer" efter den sidste fadder i
højre side, da familien har noget forbindelse til Fræer

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 02-07-03 19:23

On Wed, 2 Jul 2003 18:42:15 +0200, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Jeg er 99,9% sikker på at der står " af Fræer" efter den sidste fadder i
>højre side, da familien har noget forbindelse til Fræer

Det har jeg slet ikke skrevet noget om, og jeg er da enig med dig i
læsningen.
Altså tror jeg der står:
Chresten Chrestensens Dattr af Fræer

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-07-03 19:48

On Wed, 02 Jul 2003 20:22:55 +0200, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

>Det har jeg slet ikke skrevet noget om, og jeg er da enig med dig i
>læsningen.
>Altså tror jeg der står:
>Chresten Chrestensens Dattr af Fræer
>
>Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Det kan vi godt blive enige om

Det skal jo også være en pige eller dame i 2. kolonne

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-07-03 19:26

Hej igen
Har via FT fra Volsted fundet frem til navnene på to af fadderne
Christen Buur = Christen Buus, han står fadder til alle børnene
Jens Hiulmand = det viser sig at han er Hiulmand af profession, men hedder
Jens Knudsen
Hilsen Bente