kan jeg nøjes med en Hub til mit adsl mode~
Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-03 22:29

Hej,

jeg sidder her med mit fine ADSL fra tdc, og det kører fint med en computer,
jeg satte så min Hub til for at
få flere computere på, men det virkede ikke helt, jeg går udfra et det er
fordi det kun er en 100mbit hub og ikke 10/100mbit, kan det passe?, kan jeg
nøjes med at købe en ny 10/100 hub istedet? eller skal jeg ud og have en
switch, eller endda en router?, er det ikke noget med at der skal tildeles
ipadresser eller noget?, det skal man da have en router til, eller
hvad?...jeg er lidt lost på dette område......

mvh
Simon Nielsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-07-03 22:55

"Simon Nielsen" <simon_nielsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> få flere computere på, men det virkede ikke helt, jeg går udfra et det er
> fordi det kun er en 100mbit hub og ikke 10/100mbit, kan det passe?,

Hvilket modem har du?

Hvis modemmet ikke kan køre 100Mbit så vil det selvfølgelig ikke virke, hvis
hub´en kun er 100mbit

fx mit Speedstream 5100 adsl modem, kan godt køre 100Mbit full duplex, ved
ikke om det kan køre half

> [...]
> ipadresser eller noget?, det skal man da have en router til, eller
> hvad?...jeg er lidt lost på dette område......

Det kommer lidt an på hvor mange computere og IP adresser du har. Der er jo
som standart 2 dynamiske adresser.. Så hvis du kun skal på nettet med 2, så
er det bare at smide modemmet i en 10/100 hub, men bedst er at bruge en
switch.

At bruge en router, kan man gange være løsningen. Da det er ligemeget hvor
mange computere der skla på nettet, samt at det giver lidt mere sikkerhed,
og man kun skal bruge en enkel Ip adresse... I de billige routere, er jo
ofte også indbygget switch, og i nogle også printserver.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 10:45

Bjarke Hansen wrote:

> [...]

> giver lidt mere sikkerhed, og man kun skal bruge en enkel Ip
> adresse... I de billige routere, er jo ofte også indbygget switch,

Jeg vil helt klart anbefale en router, når der alligevel skal investeres
i en switch. Routere er også nede i et prisleje der er interessant:
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674617896

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : kim014

Dato : 02-07-03 17:18

Jeg står også og mangler " noget" så jeg kan koble 2 computere på
internettet med ADSL netexpress. Vil den nemmeste måde være at købe den
router du linker til , og tror du det vil virke bedre /være nemmere end en
switch ??? Mvh. Kim

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3f02a987$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 17:24

kim014 wrote:
> [...]
> computere på internettet med ADSL netexpress.
> Vil den nemmeste måde være at købe den router du
> linker til , og tror du det vil virke bedre /være

Ja til det hele :)
- Med Netexpress kan man ikke få flere IP-adresser,
så enten er det en router (som jeg linker til eller software
i PC som server) eller delt Internet, da skal den ene PC
dog være tændt før den anden kan komme på nettet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : kim014

Dato : 02-07-03 17:58

> [...]
> i PC som server) eller delt Internet, da skal den ene PC
> dog være tændt før den anden kan komme på nettet.

Vil det sige at , hvis jeg køber denne router, og sætter min kabel i den fra
ADSL boxen , og fra routeren ud til 2 PCer , så er jeg kørende eller er der
andet jeg skal tænke på ???
Vil de 2 PCer kunne gå på internettet uafhængig af hinanden ??
Vil de 256 M/bit blive fordelt lige hvis begge PCer bruges??
Mvh. Kim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 18:30

kim014 wrote:
> Vil det sige at , hvis jeg køber denne router,
> og sætter min kabel i den fra ADSL boxen,
> og fra routeren ud til 2 PCer , så er jeg
> kørende eller er der andet jeg skal tænke på?

Mere eller mindre, jeg kender ikke lige routerens
konfiguration, men den skal lige sættes til at bruge
DHCP. Det plejer at være nemt.

> Vil de 2 PCer kunne gå på internettet uafhængig
> af hinanden?

Ja.

> Vil de 256 M/bit blive fordelt lige hvis begge PCer
> bruges?

Det kommer an på hvad der bliver brugt, men i de
fleste tilfælde ja. Vi har 5-6 PCer på vores 1024 linie.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-07-03 18:35

kim014 wrote:
> Vil det sige at , hvis jeg køber denne router, og sætter min
kabel i
> den fra ADSL boxen , og fra routeren ud til 2 PCer , så er jeg
> kørende eller er der andet jeg skal tænke på ???

Der er ikke så meget andet på de nyere modeller, så det skulle
gerne bare køre

> Vil de 2 PCer kunne gå på internettet uafhængig af hinanden ??

Ja.

> Vil de 256 M/bit blive fordelt lige hvis begge PCer bruges??

Ikke nødvendigvis - der er ikke noget der deler hastikgheden lige
i en billig router eller switch.

Men hvis du kun bruger forbindelsen til mail og internet, så er
det ikke noget problem.

Hvis hvis den ene henter fra rn FTP-server, så kan den godt æde
hele båndbredden.

Det er der ikke nogen billig løsning på - det billigste en gammel
PC, der kører Linux - der kan man vist lave noget, der klarer
det, men til alminedeligt brug af mail og internet er det ikke
nødvendigt.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : kim014

Dato : 02-07-03 19:37

Tak for svarene Mvh. Kim

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-03 10:57

det er en speedstream 5100, som vist godt kan kører 10/100, men jeg har nu
testet min hub med nogle computere og det ser ud til at den bare ikke vil
mere, så jeg kan jo prøve at med en router nu når jeg alligevel skal ud og
investere....

mvh Simon