Cookie skal dø når browser vindue lukkes ?
Fra : Ronni

Dato : 31-03-01 22:12

Hej NG

Har lige et par spørgsmål ang. cookies!

1. Hvordan sætter jeg en cookie til at dø (udløbe, forsvinde, blive væk, gå
sin vej, blive spist
af stor frø i bil af ål) ??? Den skal med andre ord ikke længere være aktiv
eller kunne bruges.

2. Hvordan lægger jeg flere værdier ned i én cookie ?
Jeg forsøgte en gang, men den fjernede bare den første værdi og lagde den
anden ned i ??

Håber at der er nogle som kan hjælpe!

Med venlig Hilsen
Ronni
riwen@ofir.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 22:32

On Sat, 31 Mar 2001 23:11:30 +0200, "Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>sin vej, blive spist
>af stor frø i bil af ål) ??? Den skal med andre ord ikke længere være aktiv

Sker det ikke automatisk hvis du ikke sætter en expire værdi?

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Ronni

Dato : 31-03-01 22:38

Jo! søreme så! :)

Men hvad med flere værdier i samme cookie ?

/Ronni

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 22:57

On Sat, 31 Mar 2001 23:38:09 +0200, "Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote:

>Jo! søreme så! :)
>
>Men hvad med flere værdier i samme cookie ?

Jeg ved desværre ikke hvordan man gør i PHP.

I ASP ville det være
Response.Cookies("CookieNavn")("Værdi1") = "Værdi1"
Response.Cookies("CookieNavn")("Værdi2") = "Værdi2"

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-04-01 22:56

www.php.net/setcookie

--
Henrik Hansen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 31-03-01 22:51

"Ghashûl" wrote:

> Sker det ikke automatisk hvis du ikke sætter en expire værdi?

Mere præcist: en cookie sat uden udløbstidspunkt vil først dø, når
browseren lukkes - ikke når det aktuelle vindue lukkes (medmindre man
derved lukker browseren).

Christian

Fra : Ronni

Dato : 31-03-01 23:03

Hvad så hvis det SKAL være det aktuelle vindue ?
Kan man lave et eller andet java-script der åbner et nyt midlertidigt vindue
som går ned og sletter cookien ?

/Ronni

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 23:07

On Sun, 1 Apr 2001 00:02:38 +0200, "Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote:

>Hvad så hvis det SKAL være det aktuelle vindue ?
>Kan man lave et eller andet java-script der åbner et nyt midlertidigt vindue
>som går ned og sletter cookien ?

Ja ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-04-01 06:13

On Sat, 31 Mar 2001 23:51:23 +0200, Christian Schmidt
<christian@schmidt.net> wrote:

>Mere præcist: en cookie sat uden udløbstidspunkt vil først dø, når
>browseren lukkes - ikke når det aktuelle vindue lukkes (medmindre man
>derved lukker browseren).

.... og i PHP: En cookie sat uden værdi (altså kun med én parameter)
vil få en expiretid sat til for et år siden.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-04-01 06:12

> [...]

>sin vej, blive spist
>af stor frø i bil af ål) ??? Den skal med andre ord ikke længere være aktiv

Sæt et expire-tidspunkt i fortiden (fx for et år siden), så bliver den
slettet med det samme - fx:
Cookie("kagenavn","kageværdi",time()-31536000);

Alternativt kan man nøjes med at skrive:
Cookie("kagenavn");
.... så giver PHP den selv værdien "deleted" (det sletter den dog
ikke), og sætter expiretidspunktet for et år siden (hvilket så sletter
den). Bemærk denne feature, da den ikke er identisk med
Cookie("kagenavn","kageværdi").

Begge dele (der blot er varianter af at sætte expiredatoen til
fortiden) er netop aftestet i MSIE og Netscape4, og cookie'n bliver
slettet øjeblikkeligt - den er i hvert fald ikke at se i næste
HTTP-requests, heller ikke som "deleted" eller lignende.

Bemærk forskellen:

1. Cookie("kagenavn");
Her sættes kagenavn til "deleted", MED en expiredato sat et år
tilbage.
Serveren sender følgende linie i HTTP-headeren:
Set-Cookie: kagenavn=deleted; expires=Sat, 01-Apr-00 05:04:16 GMT
Resultat: Cookie'n bliver slettet med det samme.

2. Cookie("kagenavn","kageværdi");
Her sættes kagenavn til "kageværdi", UDEN at der bliver leveret en
expiredato med.
Serveren sender følgende linie i HTTP-headeren:
Set-Cookie: kagenavn=kagev%E6rdi
Resultat: Cookie'n lever, indtil browseren lukkes.

3. Cookie("kagenavn","kageværdi",time()-31536000);
Serveren sender følgende linie i HTTP-headeren:
Set-Cookie: kagenavn=kagev%E6rdi; expires=Sat, 01-Apr-00 05:04:16 GMT

Fra : Morten Gade Sørensen

Dato : 01-04-01 16:17

[...]

Har du overvejet at bruge sessionvariabler istedet?
- Nu ved jeg godt at du skriver cookies, men hvis du har mulighed for at
bruge sessions (forudsat at du kører PHP 4>) så er det da at foretrække.

--
Morten Gade Sørensen (mgs@kp-elektro.dk)
KP Data A/S v/ Unitalk, KP Elektro A/S