PHP4 --> PHP3 spørgsmål
Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 22:01

Hej!

Jeg har nogen spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg vil gerne have at vide hvor mange unikke artister der er i min
database.
Hjemme kan jeg bruge dette (med PHP4)
$result = mysql_query("select count(DISTINCT artist) from cover");

Men den vil ikke på serveren. (PHP 3.0.12 og MySQL 3.22.27)

Denne har jeg også brugt men den vil heller ikke i PHP3:

foreach ($words as $word) {
//bla bla
}

Er der nogen der ved hvilke alternativer jeg har?
På forhånd tak!

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 22:09

On Sat, 31 Mar 2001 23:00:30 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

> [...]
>$result = mysql_query("select count(DISTINCT artist) from cover");
>
>Men den vil ikke på serveren. (PHP 3.0.12 og MySQL 3.22.27)

Denne har jeg løst således:

$result = mysql_query("select distinct artist from cover");
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
$counter = $counter + 1;
}

Jeg mangler stadig hjælp på foreach. Problemet er at arrayet ikke
altid vil have fortløbende tal.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 31-03-01 22:19

"Ghashûl" wrote:

> Jeg mangler stadig hjælp på foreach. Problemet er at arrayet ikke
> altid vil have fortløbende tal.

while(list($key, $val) = each($list))
svarer til
foreach($list as $key => $val)

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Ghashûl

Dato : 31-03-01 22:31

On Sat, 31 Mar 2001 23:19:21 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk>
wrote:

>while(list($key, $val) = each($list))
>svarer til
>foreach($list as $key => $val)

Ok takker!
Det må jeg teste i morgen (er efterhånden for træt nu ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-04-01 05:59

wrote:

>while(list($key, $val) = each($list))
>svarer til
>foreach($list as $key => $val)

.... med reset($list) kørt først.

Forskellen er dog, at foreach kører på en kopi af array'et. Det burde
dog i normale tilfælde ikke være noget problem (og de folk, hvor det
har betydning for, er nok opmærksomme på det).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-04-01 06:09

Fra : Jonas Delfs

Dato : 31-03-01 23:32

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men den vil ikke på serveren. (PHP 3.0.12 og MySQL 3.22.27
>
> Denne har jeg også brugt men den vil heller ikke i PHP3:

foreach() understøttes først fra PHP4, og som alternativ har du den gode
gamle for-løkke.
Nu ved jeg ikke om du bruger nummeriske keys, men hvis du gør, skulle dette
gøre det:

for($i=0; $i < count($words); $i++){
//echo $words[$i];
}

- Jonas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-01 08:14

wrote:

> [...]
>$result = mysql_query("select count(DISTINCT artist) from cover");
>
>Men den vil ikke på serveren. (PHP 3.0.12 og MySQL 3.22.27)

Definer "Vil ikke". Hvilke fejl kommer den f.eks. med?
Hmm.. jeg mindes en msg fra dig i går med noget ala:
"Hvis jeg ændre 'cover' til 'Cover' så virker det"

I mySQL på en unix-agtig maskine er der forskel på store og små
bogstaver, det er der ikke på windows.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 10:21

On Sun, 01 Apr 2001 09:14:17 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>"Hvis jeg ændre 'cover' til 'Cover' så virker det"
>
>I mySQL på en unix-agtig maskine er der forskel på store og små

Ja nu har jeg jo fjernet den igen, men der kom en fejl af en art. Og
det var _ikke_ på grund af store/små bogstaver denne gang.

Da jeg holdt op med at bruge COUNT() jvf. min post lidt senere virkede
det.

Jeg mener også at have hørt at COUNT() er en rimelig ny tilføjelse til
MySQL.

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 10:22

On Sun, 01 Apr 2001 11:20:42 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

> [...]
>det.
>
>Jeg mener også at have hørt at COUNT() er en rimelig ny tilføjelse til

Fejlen der kom:
Warning: 0 is not a MySQL result index in
/home/bruhn/bruhn-www/inc/music/stats.inc.php on line 3

Og denne gang var det ikke på grund af Windows --> Unix
vanskeligheder.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-01 12:06

On Sun, 01 Apr 2001 11:22:00 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Fejlen der kom:
>Warning: 0 is not a MySQL result index in
>/home/bruhn/bruhn-www/inc/music/stats.inc.php on line 3

En typisk fejl når en mySQL-query fejler.
Kør en mysql_error() og se hvad den siger.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 12:25

On Sun, 01 Apr 2001 13:05:52 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>En typisk fejl når en mySQL-query fejler.
>Kør en mysql_error() og se hvad den siger.

Den siger syntax error.
Men jeg har prøvet både med " og ' uden om DISTINCT artist. Så
returnerer den 61 selvom der kun er 24 unikke. Men jeg har jo som sagt
tidligere løst problemet med at lave et lille loop der tæller en op
for hver artist der er.