Ps Lombardoi sp.
Fra : Anja R. Lynggaard

Dato : 01-07-03 19:18

Hejsa!

Endelig fik jeg købt ciklider, da den lokale fiskehandler havde 50% rabat. 4
stk. Ps. Lombardoi. Jeg valgte en gul og 3 blå, og håber de er udfarvede nok
til at det ikke ender galt. De er ca. 5-6 cm, hvilket jo kun er ca. ½
størrelse af fuldvoksen. Hvornår kan man forvente de er
udvoksede/udfarvede/kønsmodne?

Jeg har læst det litteratur omkring dem som jeg kunne finde, men jeg har
ingen erfaring med ciklider.

Nogle kommentarer til mit valg?

Og der er vel ikke problemer med at lade dem gå sammen med guld-xnocara
yngel?

Anja Lynggaard

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-07-03 19:35

"Anja R. Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Endelig fik jeg købt ciklider,
Tillykke :)

Ps. Lombardoi. Jeg valgte en gul og 3 blå, og håber de er udfarvede nok

> Nogle kommentarer til mit valg?
Udmærket valg 1.3 er ganske godt valgt :) - det er en han og tre hunner, som
du nok godt var klar over :)

> Og der er vel ikke problemer med at lade dem gå sammen med guld-xnocara
> yngel?
Altså malawi kan nemt gå sammen med maller, så længe mallerne er større end
et måltid :)

> Anja Lynggaard

Katja

Fra : Simon Rasch

Dato : 02-07-03 21:24

> [...]
> til at det ikke ender galt. De er ca. 5-6 cm, hvilket jo kun er ca. ½
> størrelse af fuldvoksen. Hvornår kan man forvente de er

Mine er 12-13cm. Hvornår de når den længde afhænger af hvor meget foder de
får og hvor megetplads og tryghed de får. Jeg ved ikke hvor gamle de skal
være for at være voksne, men omvendt ved du nok heller ikke hvor gamle de
er..(sikkert 3-6mdr.).

> Nogle kommentarer til mit valg?

Kønsfordelingen er gode, og det er en spændende fisk. Du skal ikke blive
forskrækket hvis din han pludselig graver hele akvariet om og jager alle
andre fisk op i den ene ende. Det er fordi han vil have noget afkom. Hannen
bliver meget aggresiv under parringen. Det har dog ikke kostet liv hos mig
(250L med ca 10 andre malawi'er).

> Og der er vel ikke problemer med at lade dem gå sammen med guld-xnocara
> yngel?

Det har Katja svaret på...de spiser kun det de kan gabe over (og fange)...

Mvh
Simon