Pas på med Dansk Unlock - de snyder med be~
Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 01-07-03 18:51

Jeg vil bare oplyse om, at når man betaler med Dankort hos Dansk
Unlock på Rathsacksvej 10 på Frederiksberg bliver der lagt 4 kr. oven
i betalingen. Det er ikke lovligt.
Så hvis du bruger dem, bør du sørge for at betale kontant.

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/

Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Fra : Karina[6000]

Dato : 01-07-03 18:58

"Flemming Thor Hansen" <a4-fjerndette@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i betalingen. Det er ikke lovligt.
> Så hvis du bruger dem, bør du sørge for at betale kontant.

arhh, jeg mener nu at det er ganske lovligt, bare butikken skilter om det...

mvh

Karina

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-03 22:13

Karina[6000] skrev Tirsdag den 1. juli 2003 19:57 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> arhh, jeg mener nu at det er ganske lovligt, bare butikken skilter om
> det...

Men du bare om igen. Det bliver lovligt men ikke så meget som 4 kroner.

Ivar Madsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 22:41

Ivar Madsen skrev:

>Men du bare om igen. Det bliver lovligt men ikke så meget som 4 kroner.

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men ER det ikke lovligt
allerede nu, at tage gebyr for dankortbetaling på nettet (selvfølgelig
skal der gøres opmærksom på det). Jeg ved det ikke, og kan oplyse, at
simlock.dk ikke har planer om at opkræve et særligt gebyr ved
Dankort-betaling.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-03 22:47

Lasse Hedegaard skrev Tirsdag den 1. juli 2003 23:41 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men ER det ikke lovligt
> allerede nu, at tage gebyr for dankortbetaling på nettet
> (selvfølgelig skal der gøres opmærksom på det).

Jeg kan naturligvis tage fejl, men jeg mener bestemt ikke at det er
trådt ikraft endnu.

XFUT fra dk.teknik.telefoni.mobil til dk.videnskab.jura

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-07-03 06:32

Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev:

> Jeg kan naturligvis tage fejl, men jeg mener bestemt ikke at det
> er trådt ikraft endnu.

Det er fuldt ud lovligt at tage gebyr for dankortbetaling via nettet.
Se §14 i lov om visse betalingsmidler
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000041430

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 19:01

Flemming Thor Hansen skrev:

>Jeg vil bare oplyse om, at når man betaler med Dankort hos Dansk
>Unlock på Rathsacksvej 10 på Frederiksberg bliver der lagt 4 kr. oven
>i betalingen. Det er ikke lovligt.

Prøv at kontakte PBS og gør dem opmærksom på det. Hvad siger Dansk
Unlock når du konfronterer dem med det?

De skriver desuden "Al kommunikation er sikret med SSL-kryptering.",
men der er hverken hængelås eller en https-adresse at se hos mig...

>Så hvis du bruger dem, bør du sørge for at betale kontant.

Man skal da hellere helt holde sig væk, hvis de laver den slags
plattenslageri.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Nic

Dato : 01-07-03 19:39

> Man skal da hellere helt holde sig væk, hvis de laver den slags
> [...]

No offence, men jeg mener at du netop ikke skulle komme med en melding i sådan en tråd - man når ingen vegne med at
jokke på andre for egen vindings skyld - uanset om det er fortjent eller ej...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 19:47

Nic skrev:

>No offence, men jeg mener at du netop ikke skulle komme med en melding
>i sådan en tråd - man når ingen vegne med at
>jokke på andre for egen vindings skyld - uanset om det er fortjent
>eller ej...

PBS accepteret (heldigvis) ikke, at man hæver et større beløb end
aftalt, og jeg ville selv blive godt knotten, hvis jeg blev udsat for
det. Jeg foreslår derfor Flemming at kontakte PBS, hvis Dansk Unlock
ikke reagerer på hans henvendelse. Underligt nok skriver de, at al
data krypteres med SLL - det er også et krav fra PBS. Men de krypterer
ingenting!

PS! Din linielængde er for lang.

Venligst,
Lasse Hedegaard - som også er en "alm. forbruger".

Fra : Per

Dato : 01-07-03 19:59

> [...]
> ikke reagerer på hans henvendelse. Underligt nok skriver de, at al
> data krypteres med SLL - det er også et krav fra PBS. Men de krypterer

Jeg har lige været inde og kigge og det er krypteret, den form man sender
har action til en https adresse så det er krypteret men selve siden ligger
ikke krypteret, men det kræver pbs selvom det ingen betydning har. De skrev
at de ville hæve 100 kr, så hvis de hæver 104 er det ulovligt.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 20:04

Per skrev:

>Jeg har lige været inde og kigge og det er krypteret, den form man sender
>har action til en https adresse så det er krypteret men selve siden ligger
>ikke krypteret, men det kræver pbs selvom det ingen betydning har.

PBS stiller ret strenge krav, ja.

>De skrev at de ville hæve 100 kr, så hvis de hæver 104 er det ulovligt.

De skriver åbenbart nogle steder, at de tager et gebyr på 4,-. Men der
må INGEN tvivl være om hvad der hæves, og hvad man modtager.

simlock.dk er selv i forhandlinger med PBS, og er meget snart klar med
en Dankort-løsning - så jeg kender deres krav/regler ganske godt. Jeg
mener de er helt fair - og jeg sætter som forbruger meget pris på den
sikkerhed jeg har ved at bruge mit Dankort.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Johnny

Dato : 01-07-03 20:08

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
>
> PS! Din linielængde er for lang.
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard - som også er en "alm. forbruger".

Lasse er godt nok provokerende i hans indlæg, men hvis Nic føler sig
trådt over tæerne, så kan man bare indsætte mit navn i indlægget i
stedet for Lasse. Jeg mener også det er forkasteligt at "snyde" kunderne
på den måde...

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : Nic

Dato : 01-07-03 22:26

> [...]
> trådt over tæerne, så kan man bare indsætte mit navn i indlægget i
> stedet for Lasse. Jeg mener også det er forkasteligt at "snyde" kunderne

Jamen jeg er helt enig - Jeg faldt bare over at vi her snakkede om en mulig konkurrent

(det skal understreges, at jeg intet kender til de implicerede parter)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 22:40

Nic skrev:

>Jamen jeg er helt enig - Jeg faldt bare over at vi her snakkede om en mulig konkurrent
>(det skal understreges, at jeg intet kender til de implicerede parter)

Ikke mulig - vi ER da selvfølgelig konkurrenter.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 02-07-03 20:51

On Tue, 01 Jul 2003 19:51:24 +0200, Flemming Thor Hansen
<a4-fjerndette@c.dk> wrote:

> [...]
>i betalingen. Det er ikke lovligt.
>Så hvis du bruger dem, bør du sørge for at betale kontant.

Jeg kan se, at jeg ikke fik en væsentlig oplysning med, hvilket jeg
beklager. Jeg betalte personligt på adressen og betalte med mit alm.
dankort (ikke VISA) fysisk ved kassen med en 'fluesmækker', hvor jeg
skriver under på et bilag.
Ekspedienten oplyse mig, kun om at der på mit kontoudtog ville stå
EWIRE som betalingsmodtager. Og i øvrigt intet andet vedr. betalingen.

Allerede dagen efter var der trukket 104 kr. til firmaet EWIRE.
Jeg har henvendt mig til mit pengeinstitut i dag, og de oplyser, at
man med 'fluesmækker' betaling umuligt kan blive trukket allerede
næste dag!!! Så der må være eller andet helt galt med den betaling -
den er ikke sket ved hjælp af det bilag jeg underskrev!!!!! Så dansk
unlock kunne jo lige så godt have trukket 10000 kr fra mig, hvis de
ville, når det alligevel ikke bygger på det beløb jeg godkendte med
min underskrift.

Mit pengeinstitut vil nu få PBS til at spore den betaling på 104 kr.
til EWIRE og jeg vender naturligvis tilbage, når der er nyt i sagen.

Men indtil da, vil jeg kun råde folk til at holde sig fra det firma.
Der er absolut noget der lugter rigtig fælt i den sag.

Jeg har en mistanke om at de (mis)bruger det betalingssystem, de har
på deres hjemmeside til de betalinger, de har i den fysiske butik.
Det minder om de historier om hoteller og biludljningsfirmaer, der
bliver ved med at trække penge på kundernes kreditkort efter at de er
rejst hhv. har returneret bilen.

PS. Og der er truffet afgørelse (i Sø- og handelsretten anlagt af
forbrugerombudsmanden) om, at man ikke må opkræve gebyr ved betaling
med dankort når man handler i en fysisk forretning - heller ikke med
brug af fluesmækker. Det bliver først lovligt i 2005, hvor de nye
regler om dankortet træder i kraft. Ved handel på Internettet må der
opkræves et mindre gebyr, men det var altså ikke tilfældet her.

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/

Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Fra : Michael Frandsen

Dato : 02-07-03 21:50

i det tilfælde ville jeg nok overveje en politianmeldelse, for hvordan kan
man hæve på dit dankort ved brug af fluesmækker. Havde de dit dankort i
hånden på noget tidspunkt ?

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 02-07-03 23:04

On Wed, 2 Jul 2003 22:50:12 +0200, "Michael Frandsen"
<m.frandsen@stofanet.dk> wrote:

>i det tilfælde ville jeg nok overveje en politianmeldelse, for hvordan kan
>man hæve på dit dankort ved brug af fluesmækker. Havde de dit dankort i
>hånden på noget tidspunkt ?

Ja jeg var jo i forretningen på Rathsacksvej 10. Giver ham dankortet,
ser han lægger dankortet og bonnen ned i fluesmækkeren, ser han kører
slæden henover dankortet, hvorefter han giver mig kortet tilbage og
skriver under på bilaget og får den øverste side (originalen).

Jeg har nu kigget efter på bonnen og kan se, at han med kuglepen har
skrevet kortes kontrolcifre øverst i hjørnet af bilaget. (Hvorfor ser
jeg først det nu??)
Så efter at jeg er gået, har han været inde på Ewire's hjemmeside og
indtastet kortoplysningerne (kortnr, udløbsdato og kontrolcifre),
hvorefter jeg så bliver trukket for det beløb han har indtastet.
Fikst fundet på må jeg sige.
Han kunne jo have trukket hvad som helst :-0

Så vidt jeg kan se er vi ude i ren svindel, så jeg vil kontakte PBS i
morgen med henblik på en politianmeldelse og derudover vil jeg have
spærret kortet.

Moralen er: Lær kontrolcifrene udenad. Tag så en kniv og skrab dem væk
fra bagsiden af dit kort.

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/

Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Fra : Dennis Enøe

Dato : 03-07-03 00:14

"Flemming Thor Hansen" <a4-fjerndette@c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se er vi ude i ren svindel, så jeg vil kontakte PBS i
> morgen med henblik på en politianmeldelse og derudover vil jeg have

Jeg tror godt din bank vil være med til at politianmelde, det der er svindel

det basker, det er da helt enormt at de vil forsøge sig med den slags.

Dennis

Fra : Michael Frandsen

Dato : 03-07-03 08:39

prøv evt at vidergive denne historie til www.mobilpriser.dk jeg tror de
ville være interesseret i den.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 03-07-03 10:46

>Moralen er: Lær kontrolcifrene udenad. Tag så en kniv og skrab dem væk
>fra bagsiden af dit kort.

Eller mal dem over med en sort sprittus
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 03-07-03 18:17

Jeg har haft fat i banken, EWIRE (som formidlede betalingen) og PBS i
dag.
PBS blev meget glad for min henvendelse, da der er foregået så mange
'uregelmæssigheder' i sagen, at det fører for vidt at komme ind på dem
i detaljer.
PBS vil også undersøge om hændelsen skal give anledning til
opstramning i hele dankortsystemets sikkerhed, da sådanne ting ikke
burde kunne foregå.
Så der sker virkeligt noget i sagen.

Flemming Thor Hansen

______ __
/\__ _\ /\ \
\/_/\ \/ \ \ \___ ___ _ __
\ \ \ \ \ _ \ / __ \ /\ __\
\ \ \ \ \ \ \ \ /\ \_\ \ \ \ \/
\ \_\ \ \_\ \_\ \ \____/ \ \_\
\/_/ \/_/\/_/ \/___/ \/_/

Fjern "-fjerndette " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Fra : Dennis Enøe

Dato : 03-07-03 21:09

> [...]
> PBS vil også undersøge om hændelsen skal give anledning til
> opstramning i hele dankortsystemets sikkerhed, da sådanne ting ikke

Kanon har du så hørt noget om du får dine penge tilbage og hvad der sker med
selskabet, ved man evt om andre har anmeldt dem?

Dennis

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 06-07-03 22:22

> Kanon har du så hørt noget om du får dine penge tilbage og hvad der sker med
> selskabet, ved man evt om andre har anmeldt dem?
>
> Dennis

Foreløbigt har PBS indkaldt alle fluesmækker notaerne for at se hvor
stort omfanget er. Men der ermange. Jeg vil spørge PBS om jeg ikke bør
afvise den betaling, der er trukket på Internettet. For betalinger på
Internettet, som man ikke selv har udført eller givet tilladelse til kan
afvises, og jeg har ikke givet tilladelse til at mit kort blev brugt på
nettet. Så må Dansk Unlock indsende den notat jeg godkendte, og så få
pengene den vej. At det så bliver svært, fordi firmaet ikke har en
indløsningsaftale, er så en anden sag.
Foreløbigt venter jeg på mit nye dankort...... håber det kommer mandag

Flemming Thor Hansen

______ __