Effektive 100Mbps på WAN port
Fra : Jonas Levring

Dato : 01-07-03 14:32

Hejsa

Er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor det ikke er muligt at finde nogle
routere der kan køre 100Mbps EFFEKTIVT på WAN porten - den skulle nemlig
også gerne være til en rimelig pris..

/Jonas Levring

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 01-07-03 15:00

Kan du få en forbindelse med så stor hastighed (100 Mbps) ?

Er det højeste man kan få ikke en 2 Mbps linie ?

Så hvorfor skulle det være hurtigere !

Michael

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-07-03 15:04

> Kan du få en forbindelse med så stor hastighed (100 Mbps) ?
Jeg sidder på et kollegiet, hvor der er begrænsninger på hvormange
ip-adresser hvert værelse får tildelt - Derfor vil jeg have sat en router
imellem. Forbindelse til lokalnetværket og internettet er 100mbit,
effektivt. Derfor ville det være lækkert også at kunne udnytte dette. Det er
jo trods alt det jeg betaler de dyrebare 8 kr for om måneden.

/Jonas Levring

Fra : Mads Bahrt

Dato : 01-07-03 15:12

Jonas Levring wrote:
> [...]
> routere der kan køre 100Mbps EFFEKTIVT på WAN porten - den skulle nemlig

Nu er routing ikke nogen "let" operation - du skal lede efter en meget
dyr router for at finde en der kan route pakker med 100 Mbps. Det
kraftigste du kan finde til menneskepenge er at sætte din største
maskine til at være router for resten.

MVH
Mads

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-07-03 15:25

> [...]
> dyr router for at finde en der kan route pakker med 100 Mbps. Det
> kraftigste du kan finde til menneskepenge er at sætte din største

Det lyder godt nok dyrt.

/Jonas

Fra : Martin Damberg

Dato : 01-07-03 17:37

"Jonas Levring" <jonas@slet_dette_levring.dk> wrote in message
"klip"

> Det lyder godt nok dyrt.
>
> /Jonas

ellers sæt en linuxbox op med 2 x gigabit netkort, fungere næsten/lige så
godt.
Hvis den virkelig skal route 100mbit fuldduplex, så skal det nok være en
rimelig stor processor
samt en del ram i.

mvh

Martin Damberg

Fra : Mads Bahrt

Dato : 01-07-03 17:45

Jonas Levring wrote:

> Det lyder godt nok dyrt.
>
> /Jonas

Det behøves ikke være dyrt - min pointe er at det kraftigste du får for
menneskepenge er en normal computer.
Den behøver ikke kun virke som router: Den kan sagtens være normal pc
samtidig - blot med den begrænsning at den ikke må være slukket når de
andre pc'er skal på nettet.
Den vil nok heller aldrig kunne route med 100 Mbps men den vil komme
væsentligt tættere på end alle de små bredbåndsroutere der er på markedet.
Effektivt set er dette en "gratis" løsning, da routingfunktionerne er
bygget ind i operativsystemet. Gratis skal forstås med de undtagelser at
det bruger mere strøm end en lille bredbåndsrouter og du skal have dig
et netkort mere.

MVH
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-07-03 23:48

On Tue, 1 Jul 2003 15:31:37 +0200, "Jonas Levring"
> [...]

> at finde nogle routere der kan køre 100Mbps EFFEKTIVT på WAN
> porten - den skulle nemlig også gerne være til en rimelig pris..

100 Mbps wirerate L3 forwarding med NAT. Det er det ikke så for-
færdeligt meget udstyr der kan. Selvfølgelig kan det laves, men
det kræver brug af ASICs, der er temmelig meget dyrere end at
lade en eller anden lille general purpose CPU lave det samme i
software, som det er tilfældet med de små, billige SOHO-routere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-07-03 00:24

> [...]
nogle
> routere der kan køre 100Mbps EFFEKTIVT på WAN porten - den skulle nemlig

Jeg ved det ikke...

Men hvis man skal tro PRoconsult..

Så burde du kunne bruge Linksys BEFSX41 Router.. Den har i hvertfald 100Mbit
på WAN porten... Men om du så for fuld 100Mbit båndbredde kan være
uprøvet...

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrfw/netlsbefsx41.html
http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=67818
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898

Billig er den i hvertfald.. Du kan nok ikke få noget bedre, når du også vil
have det "gratis"

Fra : Jonas Levring

Dato : 02-07-03 16:28

> Så burde du kunne bruge Linksys BEFSX41 Router.. Den har i hvertfald
100Mbit
> på WAN porten... Men om du så for fuld 100Mbit båndbredde kan være
> uprøvet...

Tjaa - men man sakl vist ikke tro dem - godt nok er det okay hurtigt... -
meen ifgl:

http://www.smallnetbuilder.com/Reviews-17-ProdID-BEFSX41.php

kommer den op/ned på max 34Mbps

/Jonas Levring

Fra : Bent Nielsen

Dato : 05-07-03 19:44

Jonas Levring wrote:
> [...]
> routere der kan køre 100Mbps EFFEKTIVT på WAN porten - den skulle nemlig

PheeNet BIG-01/4B denne kan dette.
Der er ikke andet en micro start manual og så online help en rigtigt QEM
vertion men der Upnp og andre til som man kan lege med, men den kommer
med en ikke ny firmware som bør opdates.

Jeg har købt en af den til test hos:
http://www.pcgodt.dk/webbutik/vare-vis.php?id=35

http://www.imw.dk/ har den også men der må man søge på Pheenet for at
finde den

Den kan også købes hos
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netreth/netphbig-01-4b.html
På deres side er skrevet er 10 på Wan side men det er fejl(De har fået
en mail om dette)
(de har ikke dankort betaling) så der kommer der efterkrav gebyr på