Hjælp med RAM problem på Gigabyte 8KNXP
Fra : Peter Enoch

Dato : 01-07-03 09:36

Jeg har store problemer med at få RAM'en til at kører ordentligt på dette
motherboard, så jeg kryber til korset og beder nu om hjælp

Jeg har først haft mig et par TWINMOS PC3200 512 MB RAM moduler. Med dette
setup kunne jeg ikke kører Dual Channel uden at Windows XP BSOD'et hele
tiden under installation.

Jeg anskaffede mig så et par Kingston KHX3500 HyperX RAM moduler, da jeg
havde set på Tom's hardware page at han havde testet dette motherboard med
blandt andet disse moduler. Jeg har dog stadigvæk store problemer. Ved at
kører memtest86 (www.memtest86.com) fejler denne ved 98% i Test 5 HVER gang
og kommer med over 20.000 fejl der!. Jeg har prøvet at ændre timings på
RAM'en, ændre spændingen på RAM'en, på CPU'en. Hvis jeg i BIOS vælger at
kører 333 mhz, så virker alt i Dual Channel!. Jeg ville dog påstå at PC3500
RAM (434 Mhz), burde og skal kunne kører 400 mhz, så er der nogen der har
nogle forslag eller andet der kan hjælpe mig videre?

Har læst at man kan købe RAM'en i kit, som skulle være testet til at kunne
kører Dual Channel, burde dette virkelig være nødvendigt?

Sådan ser mine timings ud som standart på RAM'en:

Advance Chipset Features
Configure Dram Timing = AUTO
CAS Latency = 2.0
Active to precharge Delay = 7
Dram RAS# to CAS# Delay = 3
Dram RAS# Precharge = 3
Refresh Mode Select = 7.8us

Har som sagt prøvet at sætte dem til det langsomste uden held..

MVH

Peter Enoch

Fra : Lars

Dato : 01-07-03 18:07

On Tue, 1 Jul 2003 10:36:14 +0200, "Peter Enoch" <pe@dsidata.dk>
wrote:

>RAM (434 Mhz), burde og skal kunne kører 400 mhz, så er der nogen der har
>nogle forslag eller andet der kan hjælpe mig videre?

Har du overvejet at det kunne være boardet der var defekt?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Peter Enoch

Dato : 01-07-03 22:23

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote in message

> Har du overvejet at det kunne være boardet der var defekt?
>
> --
> Lars,
> <http://www.gaarde.org/acronyms/>

JA, jeg har overvejet det, men jeg synes en del andre på nettet har haft
problemer med Intel 875 chipsættet og især gigabytes 8KNXP.

MVH

Peter Enoch

Fra : bp

Dato : 01-07-03 19:19

"Peter Enoch" <pe@dsidata.dk> wrote in message
> [...]
> blandt andet disse moduler. Jeg har dog stadigvæk store problemer. Ved at

Min maskine er heller ikke glad for Test 5 ved 98%. Og har prøvet med både
corsair or hyperX ramblokke med samme resultat. Dog kommer den ingen fejl
som i din, min fryser bare og kræver reset.

Board er et P4C800DL.

Kunne jo være en fejl i Memtest, men jeg tvivler. Har andre issues med mit
board, kan knap få det over 222 på FSB uanset hvad, så de kunne jo godt være
defekte, tvivler på det er ram problemmer !

Fra : Lars Krag

Dato : 01-07-03 20:17

"bp" skrev i en meddelelse ...

[snip]

> [...]

> board, kan knap få det over 222 på FSB uanset hvad, så de kunne jo godt være
> defekte, tvivler på det er ram problemmer !

Hmm, det lyder lidt spøjst. Både Toms og Anandtech har testet HyperX rammene
i begge boards, hvor de skulle køre fint.

Mine 2x 512MB Kingston HyperX PC3500 kører rigtig fint i mit Abit IC7-G. Jeg
kører ved 260 Mhz fsb med rammene på 5:4 (dvs. de kører 208 Mhz) endda ved
cas 2-2-2-5, dog skal de ha' 2.8V for at køre med den stramme timing. De klarer
adskillige passes (tror det var 6 eller 7) med memtest86 helt uden fejl.

Måske er nogle af ram indstillingerne i bios strammere på jeres boards. Abit
har noget de kalder "game accelerator" hvor man kan tweake ram yderligere i
bios, men det vil mine slet ikke være med til, heller ikke hvis jeg slækker på
deres cas/tras timings.

Men ét eller andet må da enten være defekt eller ha' brug for en bios update,
for PC3500 ram skal da kunne køre min. DDR400 i dual.

/Lars

Fra : Peter Enoch

Dato : 01-07-03 22:27

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message
> [...]
update,
> for PC3500 ram skal da kunne køre min. DDR400 i dual.

Ja, jeg ville også mene at de burde kunne kører DDR400 i dual, men åbenbart
ikke p.t

Jeg må vente på en BIOS opdatering og så og dette hjælper...

MVH

Peter Enoch

Fra : Peter Enoch

Dato : 01-07-03 22:25

"bp" <not@likely.dk> wrote in message

> [...]
være
> defekte, tvivler på det er ram problemmer !

Jeg tror heller ikke på det kan være ram'ene da jeg nu har prøvet med to
vidt forskellige mærker.

Mit board er ikke OC, kører standart 200 på FSB'en.

MVH

Peter Enoch

Fra : bp

Dato : 01-07-03 03:28

> [...]
> RAM (434 Mhz), burde og skal kunne kører 400 mhz, så er der nogen der har
> nogle forslag eller andet der kan hjælpe mig videre?

Ja, blev lige klogere på et messageboard, fixede ihvertfald problemmet på
mit eget P4C800 Deluxe board med lockups. Prøv at disable Legacy USB Support
hvis du har den
option i din bios.

Fra : Peter Enoch

Dato : 02-07-03 16:29

> [...]
> >

> Ja, blev lige klogere på et messageboard, fixede ihvertfald problemmet på
> mit eget P4C800 Deluxe board med lockups. Prøv at disable Legacy USB

Jeg kan kun slå USB fra generalt, men det kan jeg da lige prøve. Sygt hvis
det er det!...

Vender lige tilbage om det er en succes..

MVH

Peter Enoch

Fra : Peter Enoch

Dato : 02-07-03 20:13

"Peter Enoch" <enoch@spy.dk> wrote in message

> [...]

> det er det!...
>
> Vender lige tilbage om det er en succes..

Det hjalp desværre heller ikke...

MVH

Peter Enoch