Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PX 27 batterier
Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-01 20:47

Jeg har for nylig i min tråd om Minox nævnt PX 27 batteriet, der
bruges både af Minox 35 og de små Minox. Det skulle være blevet forbudt
i flere lande heriblandt USA pga. kviksølvindholdet, og de amerikanske
batterimærker laver slet ikke kviksølvbatterier mere. Som nogen ved,
findes der et erstatningsbatteri uden kviksølv i samme størrelse, men på
6 V. Minox har lavet adaptere til deres kameraer, som tager to eller
fire knapceller afhængig af, om det er til Minox 35 eller et af de små.
Som jeg skrev, fandt jeg forleden et Varta PX 27 hos Merlin her
i Esbjerg, men jeg vidste ikke, om det blot var et enkelt, de havde
liggende på lager. I dag var jeg ned hos Merlin igen. Jeg kiggede på
hylden med batterier, og de havde adskillige (mere end ti vil jeg tro)
Varta PX 27 kviksølvbatterier på 5,6 V. Jeg kan ikke lige huske den
præcise modelbetegnelse, der jo varierer mellem fabrikaterne. Pakken
siger, at batteriet er til en fjernbetjening til en autoalarm. Hvorfor
det lige står på pakken ved jeg ikke. Batterierne ser ud til at være
gode nok, og de koster kr. 59.95. Ekspedienten kender ikke noget til, at
de skulle være udgået, men en anden fotohandler har fortalt mig, at de
ikke laves mere. De findes heller ikke på Vartas hjemmeside.
Er der nogen, der kan sige mig, om de stadig laves, eller om jeg
skal sikre mig restlageret? Hvis der er nogen, der mangler et PX 27
batteri, skal jeg gerne sende dem et mod et rimeligt honorar, he-he
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : ulrik

Dato : 04-08-01 19:18

dine PX27 batterier kan koebes flere steder paa nettet,
de produceres stadig saa de rer ingen grund til bekymring
eller ekstra honorar

ulrik

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-01 23:44

ulrik <ulrik.news@kandu.dk> wrote:

> dine PX27 batterier kan koebes flere steder paa nettet,
> de produceres stadig saa de rer ingen grund til bekymring
> eller ekstra honorar

Ja, men da kun i en sølvudgave på 6 volt. Det oprindelige PX27
var et kviksølvbatteri på 5,6 volt, og lysmåleren er jo kalibreret efter
det. Det siges nu, at det ikke gør nogen praktisk forskel, så jeg klarer
det nok.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : ulrik

Dato : 06-08-01 00:18

"Henrik Münster" skrev d. 31-03-01 20:47 dette indlæg :
> [...]

> skal sikre mig restlageret? Hvis der er nogen, der mangler et PX 27
> batteri, skal jeg gerne sende dem et mod et rimeligt honorar, he-he

hilsen
> Henrik
Münster

Esbjerg

http://www.kandu.dk/

Fra : ulrik

Dato : 06-08-01 00:50

den lysmaaling dit minox giver dig er ikke saerlig avanceret, den
upraesished som batteriet kan give maa siges at vaere helt ubetydelig,
jeg har kun gode erfaringer med 6v batterierne.
hvis du virkelig vil have en helt praecis lysmaaling er en lysmaaler
eller spotmaaler maaske en bedre ide.

ulrik

http://www.kandu.dk/