Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RE: C-41 Hjemmestudio
Fra : A.H.

Dato : 31-03-01 20:52

Hej der.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at, fremkalde en farvefilm hjemme, men
hvad skal jeg bruge ? jeg har heller ikke prøvet at fremkalde s/h, så der
skal startes helt fra bunden. Jeg skal kun fremkalde negativet, ikke lave
billeder, da jeg har en scanner til dette.

På forhånd tak
Anders

Fra : Fotografering.org

Dato : 01-04-01 07:26

> [...]
> skal startes helt fra bunden. Jeg skal kun fremkalde negativet, ikke lave
> billeder, da jeg har en scanner til dette.

Du skal ikke bruge ret meget:
1. Kemikalier + tilhørende beholdere.
2. Fremkaldertank.
3. Termometer.
4. Et HELT mørkt rum.

Du skal spole filmen op i total mørke, hvilket ikke er så svært når man har
prøvet det et par gange. Resten kan du lave f.eks. på badeværelset.

Det der er det sværeste er at holde den rette temperatur. Den skal være
MEGET nøjagtig for at få et godt resultat.
Du kan med fordel fylde en stor balje med vand hvori du putter alle
flaskerne, så er det lettere at holde en konstant temperatur.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : A.H.

Dato : 01-04-01 10:24

Hej Finn.

Mange tak, for dit gode svar, det var lige det jeg var ude efter.

Hilsen
Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-01 22:27

"Fotografering.org" wrote:

> [...]
> Du kan med fordel fylde en stor balje med vand hvori du putter alle
> flaskerne, så er det lettere at holde en konstant temperatur.

Ja et stort vandbad gør det nemmere at styre temperaturen, og husk at
indrette det så du kan have din fremkaldertank stående i badet under fremkaldelsen.

Det næste problem er kemierne, de er ikke langtidsholdbare, og det er
ikke sikkert, at de kan købes i så små kvanti, at du har en ærlig
chanche for at bruge dem op inden de bliver forældet.

Vær opmærksom på, at et par af kemier til C41 leveres i et papkarton der
indeholder en speciel plastsæk med hane, kemien skal tappes så der ikke
kommer luft ind, det vil straks ilte og ødelægge koncentratet.

Læs grundigt på lektien, for det er langt fra lige så enkelt som S/H
fremkaldelse, og start ikke med nogle vigtige film.

Jeg glæder mig til at høre om det lykkedes for dig, det er jo lidt en
slags "mandomsprøve" for fotografer, at lave en C41 og en E6 process i hånden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : den glade dreng

Dato : 01-04-01 09:28

A.H. <no@mail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7uqx6.236$a6.6837@news.get2net.dk...
> [...]
> skal startes helt fra bunden. Jeg skal kun fremkalde negativet, ikke lave
> billeder, da jeg har en scanner til dette.

Jeg vil anbefale at droppe det, da du får for meget besvær med det og kan få
en film fremkaldt på en time for vel 30 eller deromkring hos din lokale
fotohandler

Så er du også sikker på at den bliver fremkaldt, sådan nogenlunde korrekt

hilsen

Per

Fra : A.H.

Dato : 01-04-01 10:22

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote in message

> [...]

> en film fremkaldt på en time for vel 30 eller deromkring hos din lokale
> fotohandler - Han holder desværre lukket om søndagen men det var mest
af alt bare for at prøve, ellers tak for dit indlæg. Anders