Ekkolod forstyrrer VHF-radioen
Fra : Fly

Dato : 30-06-03 21:13

Hejsa!

Mit ekkolod forstyrrer min VHF-radio på en måde så "pulserne" fra ekkoloddet
går i radioen. Det er så meget at radioen "åbner" medmindre squelch-kanppen
er skruet næsten helt over i "mindst følsom".

Ekkolod og VHF er placeret med 30-40 cm. mellemrum, og det er da nok én af
grundene. Men der må da findes en måde at afhjælpe det på udover at have de
to enheder i hver sin ende af skiwet?

Jeg tænker på noget med nogle spoler, ferritkerner m.m., men det er vel mest
til lavfrekvent brum?!?

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-03 22:05

Fly wrote:
> [...]
> udover at have de to enheder i hver sin ende af skiwet?
>
> Jeg tænker på noget med nogle spoler, ferritkerner m.m., men det er
Afhjælpning af EMC problemer er ikke noget der er nødvendigvis er ligetil -
men lad mig vove det ene øje, først drejer det sig om at finde ud af hvad
vej forstyrelsen kommer ind i din radio
1) gennem strømforsyningen, prøv at flytte rundt på ledningerne
2) gennem signalkabler, er der en fejl i transducerkablet? ligger
transducerkablet tæt på powerkablet til radioen/mikrofon/antennekablet?
3) gennem "luften" prøv at fflytte rundt på enhederne, måske er radioen ikke
stelforbundet ordentligt så diverse filtre ikke virker ( ingen returvej)
en af enhederne _kan_ være defekt, er det noget der er pludseligt opstået?

Når du så har fundet udaf hvordan støjen kobler kan du begynde at finde en
metode til at fjerne den, ferrit/spoler/filtre/stelledninger kan alle være
et bud på metoder.
Og jo ferritvirker også på høje frekvenser, men ekkolod er jo lavfrekvens
sammenlignet med radioen, få hundrede kHz.

god fornøjelse

/carsten