oplæsning af side
Fra : Per Kristensen

Dato : 30-06-03 20:53

Ved ikke helt om det er den rigtige gruppe.

Men har hørt at der findes programmer til at læse hjemmesider op (for
blinde)
Hvilket ? og skal siden laves på en bestemt måde for at det virker ?
Evt. en henvisning til flere oplysninger.

Per

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 30-06-03 21:12

"Per Kristensen" <mail@NOSPAMnapena.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilket ? og skal siden laves på en bestemt måde for at det virker ?
> Evt. en henvisning til flere oplysninger.

Hej Per :)
Jeg er hjælper for en blind, og hun har et program der hedder JAWS, som
læser op for hende. Det er lidt stakato og den læser rub og stub, så jo mere
"fnidder" der er på siden, jo værre!!
(læs lidt om det her: http://hjem.get2net.dk/hjak/jaws.htm) eller søg på
Google.com
Det kanm hentes her så vidt jeg ved:
http://free-game-downloads.mosw.com/abandonware/pc/sports/games_d_j/jaws.htm

F.eks. er det er mareridt at komme ind op en side hvor den læser at der er
258 links, for den læser altså fra en ende af, så det tager tid. Men hvis
hun ved hvad hun søger, benytter hun naturligvis funktionen "Søg/find"

Generelt elsker hun sider uden rammer og flash og andet "gøjl og specielt
sider hvor hun kan tabulerer sig frem over siden.

Du kan jo prøve at hente programmet, slukke skærmen og se hvor langt du
kommer på f.eks. www.nordea.dk *suk*

Du kan skrive til hende hvis du vil høre mere om hvordan det er at være
blind og på nettet.
Du kan se hendes hjemmeside her:
http://www.solring.dk

Venlig hilsen Heidi

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-06-03 23:20

Miver og Mulle's mor skrev:

>Generelt elsker hun sider uden rammer og flash og andet "gøjl og specielt
>sider hvor hun kan tabulerer sig frem over siden.

Det er vi flere der gør.

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-07-03 08:15

Per Kristensen wrote:

> [...]
> Hvilket ? og skal siden laves på en bestemt måde for at det virker ?
> Evt. en henvisning til flere oplysninger.

Hej Per

JAWS kan hentes her:
http://www.freedomscientific.com/
http://www.freedomscientific.com/fs_downloads/DL_JAWS451.asp

En 30 dages trial af IBM Home Page Reader kan hentes her:
http://www-3.ibm.com/able/solution_offerings/hpr.html

Hintzmann c",)