Sonofon FWA vs. TDC ADSL
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-06-03 12:09

Jeg har en firmabetalt pro@ccess ADSL forbindelse fra TDC. Den er jeg
rimeligt tilfreds med, men nu har mit firma besluttet at flytte al
telefoni til Sonofon i stedet, og det åbner jo selvsagt en mulighed
for at få en FWA forbindelse i stedet.

Nu er spørgsmålet så om det kan betale sig. For øjeblikket har jeg en
512/128 kbit ADSL (Langt fra telefoncentralen), mens jeg med FWA fra
Sonofon kan få en 512/512 kbit forbindelse. Nu er spørgsmålet så hvor
meget man kan regne med den hastighed i f.eks. svevejr eller tåge. Jeg
har ca. 2,5 km til den nærmeste Sonofon mast.

Og hvordan ser det ud i de mere generelle termer omkring NAT og
eventuelle spærrede porte etc? Kort sagt, skal jeg forsøge at holde
fast på mit TDC abb. eller skal jeg gøre en ekstra indsats for at få
FWA?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : jens

Dato : 30-06-03 14:10

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er spørgsmålet så hvor
> meget man kan regne med den hastighed i f.eks. svevejr eller tåge. Jeg
> har ca. 2,5 km til den nærmeste Sonofon mast.

Kun ved ejstrem snestorm er arrows FWA out pga vejret.
Hvodan Sonofon fungerer med hastigheden vides ikke, men arrows er altid over
det betalte.... når ellers dimserne ikke brænder af.

Mvh Jens

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 30-06-03 14:41

On Mon, 30 Jun 2003 15:09:51 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Kun ved ejstrem snestorm er arrows FWA out pga vejret.
>Hvodan Sonofon fungerer med hastigheden vides ikke, men arrows er altid over
>det betalte.... når ellers dimserne ikke brænder af.

Jeg har også arrownet og jeg kan altså godt mærke på min forbindelse når
at det er rigtigt møjvejr udenfor. Og Om jeg får det jeg betaler for vil
jeg lade stå hen i det uvisse, men jeg vil dog våge den påstånd at min
gennemsnitslige hastighed ligger lige omkring det jeg betaler for.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : jens

Dato : 30-06-03 14:46

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en

> Jeg har også arrownet og jeg kan altså godt mærke på min forbindelse når
> at det er rigtigt møjvejr udenfor.

Sært, jeg synes ikke der er forskel, medmindre det er himmel og hav i èt....

>Og Om jeg får det jeg betaler for vil
> jeg lade stå hen i det uvisse, men jeg vil dog våge den påstånd at min
> gennemsnitslige hastighed ligger lige omkring det jeg betaler for.

Uploaden er under hvad jeg foventer, men down er noget over....

Mvh jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-03 15:55

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en

> Sært, jeg synes ikke der er forskel, medmindre det er himmel og hav i
èt....

Men det har vel noget med omgivelser og mastens plasering og
monteringsmåde...

Hvis selve antennen sidder og ryster, eller hvis træer osv svinger så
påvirker det.

Hvis antenne fx er monteret på et 6 meter antennerør, uden at dette rør er
stivet af.. Så vil den jo også stå og svinge... og da antennen er
retningsbestemet, vil det jo svinger meget "i den anden ende"

Hvis antennen er monteret direkte på en husmur o.l og der ikke er træer osv
der står og svæver jo det blæser.. så skulle den være i vinkel... Det er
vist ikke så meget med regn og sne osv.. det er mere om antennen er stabilt
monteret.

Fra : jens

Dato : 30-06-03 16:19

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en

> Hvis antenne fx er monteret på et 6 meter antennerør, uden at dette rør er
> stivet af.. Så vil den jo også stå og svinge... og da antennen er
> retningsbestemet, vil det jo svinger meget "i den anden ende"

Ja, men ifølge arrow er det uden betydning bare den ikke drejer mere end 30
grader væk fra retningen mod senderen.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-03 16:28

> Ja, men ifølge arrow er det uden betydning bare den ikke drejer mere end
30
> grader væk fra retningen mod senderen.

Ja hvis signalet er kraftigt nok, skulle det jo være godtnok... Men sådan et
signal har jo aldrig godt, at det er ustabilt.. Altså at signalstyrkerken er
meget svingende. Så hellere et svagt, men stabilt signal.

Hvor er det nu man kan se hvor Arrownet dækker gennemluften?

Fra : jens

Dato : 30-06-03 16:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en

> Hvor er det nu man kan se hvor Arrownet dækker gennemluften?

Det kan man ikke se nogen stedder, der er en side med
www.arrownet.dk/tilmelding vist nok, men det er bare all.. de fleste
foreninger der står der, blandt andet Østbirk er der som om der ikke er FWA,
men der er nu antenner på masten i Østbirk så mon ikke.....

En anden mulighed er at se på www.arrownet.dk/aab feks, og så se under
priser på de forskellige sider, det er ret nemt at finde den rigtige
forening hvis man kender navnet, ellers ikke.

Man kan iøvrigt komme ud for at arrownets support ikke er klar over der
findes noget som hedder FWA....... (Jeg har prøvet den oplevelse med
supporten.)

http://www.arrownet.dk/jelling/index.php?2.abonnement.priser fremgår det
jo tydeligt ar der er FWA (Landmodel), men det står ikke på alle sider.

Mvh jens

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-06-03 14:24

> [...]
> meget man kan regne med den hastighed i f.eks. svevejr eller tåge. Jeg
> har ca. 2,5 km til den nærmeste Sonofon mast.

De FWA forbindelser jeg har været i nærheden af har haft mange problemer og
er nu skiftet ud med løsninger hvor der bruges kabel. Det kan selvf. virke
meget godt i dit konkrete tilfælde ... det afhænger jo meget af udsyn, træer
mv.

> [...]
> eventuelle spærrede porte etc? Kort sagt, skal jeg forsøge at holde
> fast på mit TDC abb. eller skal jeg gøre en ekstra indsats for at få

FWA laver PPPoE sessions, og fast ip er tilkøb.
Jeg husker ikke om der er lukket for nogen porte, men det ser ikke sådan ud
www.sonofon.dk

Jeg ville beholde min pro@ccess hvis jeg var dig - jeg oplever den som meget
mere stabil. FWA er trods alt en relativt meget nyere teknik med de
fordele/ulemper det giver. Men igen... det er jo subjektivt.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Olger

Dato : 30-06-03 14:36

Har du brug for at sende med 512? Hvis ikke, hvorfor så udskifte noget, der
fungerer, til noget, der måske - måske ikke - fungerer?

v.h.

Fra : Søren Emig

Dato : 30-06-03 14:56

> [...]

> meget man kan regne med den hastighed i f.eks. svevejr eller tåge. Jeg
> har ca. 2,5 km til den nærmeste Sonofon mast.

Min chef har 2048/512 og er ikke særlig glad for det. Han falder tit ud i
perioder af 5 sek til et par min, hvilket ikke er så fedt, da han arbejder
på Citrix.
Sonofon ser ikke ud til at kunne løse problemet.

> [...]
> eventuelle spærrede porte etc? Kort sagt, skal jeg forsøge at holde
> fast på mit TDC abb. eller skal jeg gøre en ekstra indsats for at få

Hvis jeg var dig ville jeg beholde TDC abon.