Q: nforce2 vs. nforce220d chipset - hastig~
Fra : Dennis Nimand

Dato : 30-06-03 08:00

Jeg har pt. et Asus a7n8x bundkort med nforce2 chipsæt, men overvejer at
skifte til et asus a7n266-vm (microATX) bundkort med nforce220d chipsæt. Jeg
har forgæves ledt efter en test af disse kort i forhold til hinanden. Jeg
ville sådan set bare vide, hvor en stor forskel der er i hastigheden på de
to bundkort. Opsætningen bliver den samme på det nye kort som på det gamle
og ville bare vide hvor stort mit "tab" vil blive ved udskiftning til a7n266
kortet???

Nogen der kender forskellen på disse 2 chipsæt nforce 2 og nforce220d??

MVH og på forhånd tak
Dennis Nimand

Fra : Peter Christiansen

Dato : 30-06-03 13:45

"Dennis Nimand" <nimandFJERNDETTE@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> to bundkort. Opsætningen bliver den samme på det nye kort som på det gamle
> og ville bare vide hvor stort mit "tab" vil blive ved udskiftning til

Hvor stort dit tab bliver, afhænger af hvad du bruger pc'en til og hvar din
anden hardware er for noget.

> Nogen der kender forskellen på disse 2 chipsæt nforce 2 og nforce220d??

Hovorfor "opgraderer". Et a7n266-vm bygger på det gamle nforce1 chipset og
a7n8x på det nye nforce 2, så du vil helt sikkrt tabe hastighed. nforce1
findes i 2 versioner 220 og 420 hvor den eneste forskel er at 220 er med
single channel RAM bus og 420 er med dual channel. Jeg ville helt sikkert
beholde et a7n8x.

mvh
Peter

Fra : Dennis Nimand

Dato : 30-06-03 21:26

> [...]
> single channel RAM bus og 420 er med dual channel. Jeg ville helt sikkert

Jeg ved jeg taber hastighed. Men den simple grund er, at jeg ønske at lave
en pc i et micro atx kabinet og derfor er asus kortet en god løsning, da det
er billigt.

Hvad angår hardwaren er det for så vidt lige gyldigt, da det vil være det
samme som i mit nuværende system på nær bundkortet. Jeg ville bare høre om
det havde en stor effekt på ydelsen af gå fra nforce2 til nforce1
chipsettet!? Er det 50% forringelse eller er det mere 5-10% for så kan jeg
leve med det.

/nimand

PS. Tak for dit svar

Fra : Peter Christiansen

Dato : 30-06-03 22:15

> [...]
> en pc i et micro atx kabinet og derfor er asus kortet en god løsning, da

Hvorfor så ikke købe et mATX nf2 bundkort. Jeg har set at epox og aopen
laver nogle og de må være på vej/er her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264608012
Det er noget dyrere, men jeg ville betale for det.

> [...]
> det havde en stor effekt på ydelsen af gå fra nforce2 til nforce1
> chipsettet!? Er det 50% forringelse eller er det mere 5-10% for så kan jeg

Da nforce1 kom var VIA's KT266A lidt hurtigere, det blev efterfulgt af KT333
der igen var lidt hurtigere, der så blev efterfulgt af KT400 der ikke var
hurtigere end KT333. nforce 2 bliver ofte sammenlignet med KT400 hvor nf2
kommer ud som vinderen. Hvis man lægger det hele sammen, vil jeg mene at du
som minumum taber 10% i hastighed.

Hastigheden afhænger jo også meget af hvad du skal bruge den til. Er det
spil (3d) eller kontor (2d)? Er det 3g vil jeg tro at tabet er større end 10
%.

Peter

Fra : Peter Christiansen

Dato : 30-06-03 22:25

"Peter Christiansen" <peter.cREMOVE@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264608012
> Det er noget dyrere, men jeg ville betale for det.

Ok, nu har jeg lige kigget på priser, jeg troede ikke at et A7N266-vm var SÅ
billigt (400 kr. mod 1300 for aopen). Nu ville jeg nok vælge det hvis det
var til en server eller pc #2.

Peter

Fra : Dennis Nimand

Dato : 30-06-03 22:36

> Ok, nu har jeg lige kigget på priser, jeg troede ikke at et A7N266-vm var

> billigt (400 kr. mod 1300 for aopen). Nu ville jeg nok vælge det hvis det
> var til en server eller pc #2.

Det er nemlig lige det. Prisforskellen er STOR. Men det er til min primære
PC, som jeg bruger indimellem til 3D spil osv. Mit system er som følger:

Asus a7n8x bundkort
2x256 pc2700
80 gb WD 8mb cache HD
Geforce 4 mx440 64 mb DDR

Dette system kører mere end fortrinligt. Den er stabil og giver omkring 6500
i 3dmark2001, hvilket er fint for mig. Jeg kan køre de spil jeg spiller i en
ok opløsning med en ok detaljegrad.

/nimand

PS. Igen tak for dit svar :)

Fra : JK

Dato : 01-07-03 07:07

On Mon, 30 Jun 2003 23:36:26 +0200, "Dennis Nimand"
<nimandFJERNDETTE@obel.auc.dk> wrote:

> [...]
>i 3dmark2001, hvilket er fint for mig. Jeg kan køre de spil jeg spiller i en

Hvad med asus a7n8x-vm

micro-atx med nforce2 og grafik onboard. PRC-Data har det !

Det er en nyhed på edbpriser. Koster knap en tudse.

mvh

John

Fra : Dennis Nimand

Dato : 01-07-03 07:29

> Hvad med asus a7n8x-vm
>
> micro-atx med nforce2 og grafik onboard. PRC-Data har det !

PRC-Data har det ikke på lager endnu! Det er ikke nået til DK. Desuden er
prisen stadig 2½ gange så stor som det gamle nforce1 board. Men jo det ville
være et alternativ.

/nimand

Fra : Svend

Dato : 01-07-03 12:16

"Dennis Nimand" <nimandFJERNDETTE@obel.auc.dk> wrote in message

> PRC-Data har det ikke på lager endnu! Det er ikke nået til DK. Desuden er
> prisen stadig 2½ gange så stor som det gamle nforce1 board. Men jo det
ville
> være et alternativ.

Zitech har et nforce2 board med onboard grafik

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=32526

http://www.leadtek.co.jp/www/Mother/K7NCR18G/WinFastK7NCR18GM.htm

Fra : Dennis Nimand

Dato : 01-07-03 13:57

> Zitech har et nforce2 board med onboard grafik

Det er også et godt alternativ, men endnu dyrere end Asus. koster 995.-

Men jeg kan se hos de fleste producenter, at der er nye micro atx kort på
vej så mon ikke der kommer et til en rimelig penge eller det presser
priserne lidt ned

/nimand