Hvad gør man?
Fra : pops2

Dato : 29-06-03 19:21

Hej NG!
Jeg har et vennepar med en ca 1½ år gammel hund. De har nu haft ham
siden han var fire måneder. Når f.eks. han skal på 'plads', gør de
meget ud af, at 'dét er _ikke_ på plads'! Han får så lov til at vandre
rundt om 'føreren', mens han/hun gentager 'dét er _ikke_ på plads!!'
indtil han/hun er tilfreds med, at han er på 'plads'.

Derfor to spørgsmål:
1) hvad burde man som hundeejer gøre; rose hunden for et nogenlunde
resultat, eller skal man bare sige 'om igen' eller ... noget helt
tredje?? (i tilfælde at jeg selv en dag får en sådan hund)

2) hvad skal jeg gøre som 'tilskuer', skal jeg sige noget til
ejeren(e) om at 'jeg synes da han gør det godt' eller 'han skal lære
det nu, for ellers bliver det aldrig til noget' eller ... noget helt
tredje??

Jeg 'låner' nogle gange hunden og lufter ham- jeg har altid haft hund
og nu hvor jeg er flyttet hjemmefra kan jeg godt få 'abstinenser'- og
jeg må indrømme, at jeg er meget mere blød end ejerene ... siger meget
tit 'nå, han ved jo hvad jeg mener' - og roser ham for det han har
gjort.
Håber der er nogen derude med løsningén på mit dilemma! Hilsen
Pernille

Fra : Louise Viborg

Dato : 29-06-03 19:32

Hej Pernille!
Vi fik vores hund da han var 1½ år gammel. Han har lært at "på plads"
er "et eller andet sted omkring føreren". Jeg har så lært ham at det
er på venstre side, ved at sige "på plads" mens jeg klapper på mit
venstre lår, og blvier ved indtil han sætter sig der. I starten
prøvede han at sætte sig alle mulige andre steder, men jeg sagde ikke
"nej" eller " det er ik på plads".Sådan en lang sætning vil jeg
iøvrigt ikke mene at hunden kan forstå. Man bliver nødt til at bruge
korte og klare ord når man træner med hunde. Når han så satte sig på
venstre side, blev han rost til skyerne. Sådan lærte han det hurtigt

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Helle Jensen

Dato : 29-06-03 19:51

Hej Pernille

Jeg ved ikke om jeg har løsningen, men vil da komme med et bud.

Hvor perfekt pladsen skal udføres kommer jo an på, hvad føreren ønsker. Skal
hunden f.eks. i konkurrence skal pladsen jo være rimelig perfekt. Ved min
egen hund belønner jeg aldrig en plads, som ikke er korrekt. Men jeg ville
aldrig lade hende lave øvelsen om og om igen. Hvis hunden ikke får øvelsen
rigtig i første forsøg, er det for mig at se fordi, at jeg ikke har lært
hende øvelsen godt nok, og derfor må jeg hjælpe hende med at få øvelsen
rigtig.

Min hund er 5½ måned og jeg hjælper hende i pladsen med mine bevægelser og
godbidder, så hun hver gang sidder rigtig. Kan jeg for eksempel se, at hun
vil komme til at sidde skævt i pladsen, tager jeg et skridt frem, så hun får
tid til at rette ind. En anden ting er, at belønningen altid falder tæt på
mit ben lige på det sted, hvor jeg ønsker, hendes hoved skal være.

Den måde dine venner træner på, må for mig at se, være meget lidt
motiverende for hunden. Den forstår sikkert heller ikke, hvorfor den nogen
gange får ros og alle de andre gange ikke. Det er vigtigt at huske på, at
hunden lærer af det, den gør - også når det den gør er forkert. Derfor mener
jeg, at det er vigtigt altid at hjælpe hunden til at gøre, det man ønsker.

Håber det hjælper dig lidt

Mange hilsner

Helle

Se mine hunde på www.helleshunde.dk

Fra : ssidsel

Dato : 29-06-03 20:15

Hej Pernille

At kommentere andre menneskers måde at opdrage hunde..... puha det er
vist en svær en. Den hundetræner jeg brugte til mig sidste hund lærte
mig, synes jeg, en god ting. Man skal ikke sige en komando til sin hund
før man ved at den er klar. Selvfølgelig, vil man i begyndelsen opleve
lidt start problemer :) Men hunden skal være opmærksom på en - og så kan
man sige komandoen. Hvis nu hunden ikke reagere, eller ikke forstår
komandoen, så ville jeg komme med en komando som jeg ved hunden forstå.
Fx sit. Så får man selv, og ikke mindst hunden en god oplevelse - for
det er jo det der er meningen.

På plads komandoen, har jeg oplevet, kan godt tage lidt tid - derfor
bruger jeg altid rigtige gode godbidder til at "trække" hunden på plads.
Og hvis ikke den sidder klinet op af mit ben, ja så får den altså
alligevel et "dygtig" fra mig. Igen en god oplevelse. Ovennævnte
hundetræner lærte mig også, at man altid skal sige hunden navn først og
derefter komandoen. Navnet bruges til at skabe kontakt til hunden. Og
komandoen skal være så kort så muligt, så hun opfordrede os til kun at
bruge "plads"... Men det er jo et temperament spørgsmål. Hun fortalte en
sød lille historie om en hundeejer der hele tiden sagde nej til sin
hund, uden at bruge hundens navn. Efter et stykke tid troede hunden at
den hed NEJ...:) Ergo, den fattede slet ikke komandoen nej, hvilket i
nogle tilfælde godt kan være temmelig uheldigt.

Nå, det blev vist en længere historie.
Held og lykke, hilsen Sidsel

http://www.kandu.dk/

Fra : Is

Dato : 29-06-03 21:22

> [...]
> resultat, eller skal man bare sige 'om igen' eller ... noget helt
> tredje?? (i tilfælde at jeg selv en dag får en sådan hund)
---
Målet er vel at man siger en kommando EN gang og så gør hunden det ! derfor
vil jeg foreslå at du gir kommandoen en gang, er det ikke nok, gir du den en
kommando mere og samtidig hjælper du den til at udføre kommandoen, og så
roser du.

Hvis ikke hunden lyster første kommando er det ikke fordi den ikke vil, den
forstår ikke hvad du vil den skal gøre.

(du kan nogle gange se hvis en fører gir en kommando, og så bare venter,
hvis ikke hunden ved hvad føreren mener, så vil hunden gøre en hel masse
forskellige ting i håb om at gøre det føreren ønsker.)

---

> [...]
> gjort.
> Håber der er nogen derude med løsningén på mit dilemma! Hilsen
---
Når du låner hunden, kan du jo øve det på "din måde", er resultatet godt,
kan du jo "blære" dig ved en passende lejlighed, men ellers vil jeg ikke gå
og gi andre "gode råd" med mindre jeg bliver spurgt. Der er jo somsådan ikke
noget galt i at ejeren ikke er tilfreds før hunden sidder rigtigt.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-06-03 05:35

Hej Pernille

1 Gå lidt længere, og prøv igen. Lad mig gætte, den ene part går til
træning med hunden, og kræver en regelbelagt " Plads " men den anden har
bare hunden derhjemme, og tager derfor Plads kommandoen lidt mere afslappet.

2 Du kan i grove træk ikke gøre noget. Du kan, hvis snakken tilfældigvis
falder på hundetræning, fortælle hvordan du ville gøre det, men ret det
aldrig sådan, at de opfatter det som kritik af deres måde. I det hele
taget, kun nævne hvordan du ville gøre, ikke noget om hvordan de gør. Så kan
de selv adoptere det de syntes de kan bruge, og i undgår at blive uvenner
over det.

M.V.H.....Benny..