Skærme
Fijala 3554
Paneler > Responsetid
Fra : rane

Dato : 29-06-03 12:25

Hejsa,

som de fleste her i gruppen og på mange websites, leder jeg for tiden
efter en god fladskærm, der både kan bruges til at spille på samt
klare de mest almindelige windows opgaver med god billedekvalitet og
farver.

Indtil videre har jeg ligesom mange gjort meget ud af at kigge efter
responsertider <25ms - idet det lader til at være et must, hvis man
skal spille bare nogenlunde. Nu har jeg imidlertid fundet ud af, at
dette IKKE er den afgørende faktor.

På Toms Hardware hjemmesiden er der således bla. en artikel hvor de
har testet 16ms og 20ms skærme op mod hinanden og endda kommet frem
til at visse 20ms skærme faktisk er hurtigere end 16ms skærme - altså
generelt bevist at disse ms-tider ikke altid passer.

Ligeledes har jeg fundet den tyske side Prad.de, hvor jeg de sidste 2
dage har lært meget omkring skærme og deres egenskaber. Her lægges der
specielt vægt på panelerne istedet for responsetiden og
kontrast-værdierne. Den generelle opfattelse og erfaring med de 3
forskellige panel-typer viser at med det rette panel, kan en fladskærm
faktisk yde bedre i spil, selvom den er sat til f.eks. 30ms - i
forhold til en 20-25ms skærm. Panelerne:

-MVA/PVA (Samsung skærmene bla.)
-IPS/S-IPS (NEC, LG bla.)
-TN

IPS/S-IPS er åbenbart helt klart de bedste paneler når det kommer til
spil. Eksempelvis har jeg læst mange små-anmeldelser fra brugere, der
helt klart anbefaler NEC1860/1880 og LG 1810B/1811B i forhold til
Samsung og andre <25ms skærme. Tilsyneladende skulle spil køre meget
bedre på disse 2 skærme pga. de begge bruger IPS-paneler. Og selvom
LG1810B for eksempel kun er opgivet med en kontrast på 350:1 skulle
det altså være klart nok pga. panelerne.

Hvis I kan tysk, vil jeg anbefale jer at gå ind på www.prad.de og
læse diverse tests + gennemlæse forummet (bemærk, der er RIGTIG mange
posts vedrørende alle typer af skærme - et rigtigt guldsted, hvis man
leder efter infos og erfaringer fra andre private brugere).

Men er der ellers nogen der har en LG1810B eller LG1811B, der kan
berette om dens spil-performance? :)

mvh
Rene