Deling af Tele2adsl forbinnelse.
Fra : RB

Dato : 29-06-03 11:25

Hej
Efter har søgt en del på google.com, har jeg ikke rigtig kunne finde noget
hjælp til mit lille problem.
Jeg har en Tele2adsl forbinnelse som jeg gerne vil have delt til flere pc'er
her i huset.
Jeg har lånt et SpeedStreem 5100 modem fra tele2
og har selv købt en router (mærke: Billion Bipac-640 AC) med inbygget
Switch.
Ønsker info om kabler,programmer, osv.. som jeg skal bruge.
evt. nogle links.
På forhånd tak for hjælpen.
M.v.h.
Rafik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 11:41

"RB" <rafikbouanik@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har lånt et SpeedStreem 5100 modem fra tele2
> og har selv købt en router (mærke: Billion Bipac-640 AC) med inbygget

Jamen det er jo fint, du har købt det du skal bruge... En switch.. Har du
prøvet at kigge i manualen og tilsluttet udstyret eller hvad?

> Ønsker info om kabler,programmer, osv.. som jeg skal bruge.
> evt. nogle links.

For at routeren kan få forbidnelse, skal du højt sansynligt bruge det kabel
som nu sidder i dit modem.. Det skal så bare sættes i WAN porten på
routeren.. Derefter Tjek:

Kommer der link i routeren?
Kommer der link på modemmet?

Gør der det, ja så er der forbindelse til routeren, og routeren skulle have
fået sig en IP, og etableret forbindelse til nettet... Herefter tilslutter
du så dine computere til routerens indbyggede Switch.. hvor så den vil
tildele klienterne en IP via dens DHCP server...

Inden du tilslutter modemmet til routeren WAN port, kan det være en god ide
at release den eller de IP´ere du har fået på den/de pc´ere der er
tilsluttet... det gør du ved eat åbne en command promt... startmenu -> åbn
og skriv "command" herefter skriver du "ipconfig /release" så releaser den
din IP.. Således at routeren har mulighed for at få en IP adresse...
Routeren vil nemlig ikke have mulighed for at oprette forbindelse, hvis der
ikke er nogen ledige IP adresser.

og dine klienter vil modtage en ny IP med det samme via DHCP..

SÅ skulle du gerne kunne få forbindelse til routerens webinterfase, IP
adressen står sikkert i manualen og evt. password... Så skal du sætte
routeren op til at gå på nettet ved at hente IP via DHCP serveren hos
Tele2... Men det står den sikkert til som default.

Angående med kabler osv, som du skriver om... er der noget specielt du vil
vide? Skal du først have etableret kabling til dine stationere pc´ere?

Fra : RB

Dato : 29-06-03 11:44

hejsa..
tænke på om man skulle bruge cross-over kabel mellem routern og modem?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 11:52

> hejsa..
> tænke på om man skulle bruge cross-over kabel mellem routern og modem?

Det behøver du nødvendigvis ikke.. Derfor skal du bare prøve at tilslutte og
se om der kommer link... WAN porten plejer nemlig allerede at være "krydset"
fra mit modem til router bruges der ikkke cross-over

Fra : RB

Dato : 29-06-03 12:09

okey...
Har prøvet det opstilling du har givet mig, men det virker ikke.
Der er netnærk mellem pc'erne men der er ingen af dem der kan komme på
internettet.
Der er link i routern og modemet der skal være, så der er forbinnelse, men
de kan bare ikke komme på... :(
hvad kan de så være?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 12:37

> [...]
> internettet.
> Der er link i routern og modemet der skal være, så der er forbinnelse, men

Det er jo fint...

Har du gjort som jeg sagde, med at release IP fra den computer du var på
nettet, inden du satte routeren til?

Har du sat routeren op til at fungere som DHCP klient.. altså at den skal
hente en IP via DHCP?

Hvad siger den under status? hvis der står noget med 0.0.0.0 som IP adresse
har den ikke fået nogen IP adresse... Prøv om en time, eller sæt kablet
tilbage til computeren, og relase IP´en

Fra : RB

Dato : 29-06-03 13:05

>Har du gjort som jeg sagde, med at release IP fra den computer du var på
> nettet, inden du satte routeren til

Ja, det har jeg.

> Har du sat routeren op til at fungere som DHCP klient.. altså at den skal
> hente en IP via DHCP?

det stod den på som default

> Hvad siger den under status? hvis der står noget med 0.0.0.0 som IP
adresse
> har den ikke fået nogen IP adresse... Prøv om en time, eller sæt kablet
> tilbage til computeren, og relase IP´en

Status er:
ip: 192.168.1.129
subnet mask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.254

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 13:11

> Status er:
> ip: 192.168.1.129
> subnet mask: 255.255.255.0
> default gateway: 192.168.1.254

Er det status på routeren eller hvad? eller status på en af klienterne?

Hvis det er de IP adresser den har fået... Så for den IP adresserne fra en
DHCP server på lokalnettet..

I min router skriver den dette i Status:

WAN:
(MAC Address: 00-06-25-60-3F-4A)
IP Address: 80.161.68.105
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 80.161.68.1
DNS: 193.162.153.164
194.239.134.83
0.0.0.0
DHCP Remaining Time: 0:46:10

Under LAN status skriver den så:

LAN:
(MAC Address: 00-06-25-60-3F-49)
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP server: Enabled

Men jeg forstår ikke, hvordan er du på nettet nu?

Hvilken konfiguration har du hos Tele2 ?

Har du flere dynamiske IP adresser eller en enkel fast IP ?

Routeren har sikkert også en MAC clone... så kan du prøve at clone mac
adressen fra det netkort hvor netforbindelsen virker på,, og så skrive den
ind i routeren.... og så tilslutte kablerne, hvor routeren sidder lige i
enden af speedstream modemmet..

Du finder MAC adressen ved at igen at åbne dos prompen, og skrive "ipconfig
/all"

Fra : RB

Dato : 29-06-03 13:19

det er status på en af pc'erne, efter jeg havde ipconfig/release den.
Jeg kommer på nettet via en laptop > k56, dvs et andet abon.
jeg har en fast IP hos tele2.
har du icq eller msn?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-06-03 13:23

> det er status på en af pc'erne, efter jeg havde ipconfig/release den.

Okay, så har den fået IP adresse som den skal fra routeren... og routerens
IP adresse er så 192.168.1.254, prøv at gå ind på webinterfaset som den
sikkert har...

http:\\192.168.1.254

> Jeg kommer på nettet via en laptop > k56, dvs et andet abon.
> jeg har en fast IP hos tele2.

Okay

> har du icq eller msn?

Ja,