/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Lynnedslag i masten
Fra : Per


Dato : 29-06-03 11:11

Hej,

Er der nogen der har prøvet eller hørt om fenomenet?
Jeg spekulerer på , om lynet vil "løbe" ned gennem riggen for så at gå
gennem skroget ud i vandet ved røstjernene?
Vil skoget tage skade eller?

Er det en god idé med lynafleder fra rig direkte i vandet?

/Per



 
 
Michael Pedersen (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Michael Pedersen


Dato : 29-06-03 11:36

Hej

Jeg har oplevet en maxi 77 hvor lynet slog ned i masten, og det så ud til at
lynet havde fulgt vant skruerne fra vandet og op, der var ret sort og
delamineret gelcoat omkring vantskruerne.
Det ægtepar der sejlede i båden var ret chockeret og konen havde det rigtig
skidt. hun havde holdt i faldet til storsejlet, men mente ikke lynet var
komme igennem hende.

Hilsen Michael

"Per" <per.francke@get2net.dkx> skrev i en meddelelse
news:EWyLa.20$Or5.15@news.get2net.dk...
> Hej,
>
> Er der nogen der har prøvet eller hørt om fenomenet?
> Jeg spekulerer på , om lynet vil "løbe" ned gennem riggen for så at gå
> gennem skroget ud i vandet ved røstjernene?
> Vil skoget tage skade eller?
>
> Er det en god idé med lynafleder fra rig direkte i vandet?
>
> /Per
>
>



Claus Tersgov (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 29-06-03 20:13


"Per" <per.francke@get2net.dkx> skrev i en meddelelse
news:EWyLa.20$Or5.15@news.get2net.dk...

> Er der nogen der har prøvet eller hørt om fenomenet?
> Jeg spekulerer på , om lynet vil "løbe" ned gennem riggen for så at gå
> gennem skroget ud i vandet ved røstjernene?
> Vil skoget tage skade eller?

Som regl vil det meste elektronik vlive ødelagt. Dernæst vil træ eller
glasfiber, der er i nærheden af metal også blive ødelagt. Har båden jernkøl er
det ikke ualmindeligt at skroget dlaminerer flere steder omkring kølen. Men det
er naturligvis afhængigt, om det er et direkte lynnedslag, eller om det blot er
en af lynets små "fangearme" der rammer.

> Er det en god idé med lynafleder fra rig direkte i vandet?

Det er eksperterne vildt uenige om, og argumentet er, at der er ikke nogen
grund til, at man ligefrem opfordre lynet til at slå ned (lad nu være med at
starte den tåbelige diskussion om, at lyn slå op og ikke ned!)

Med en afledning til vandet flytter man jo jordpotentialet op i masten, og
dermed tættere på udladningerne.

Der er såvidt jeg ved ikke nogen entydig konklussion på, hvad der er bedst. Men
afledning eller ej, slår lynet ned, så er skaderne nok de samme alligevel, når
vi taler små lystbåde. Alene varmen er nok til at ødelægge en masse.

Claus



Ole Pagh (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 30-06-03 18:52

Per wrote:

> Er der nogen der har prøvet eller hørt om fenomenet?
> Jeg spekulerer på , om lynet vil "løbe" ned gennem riggen for så at gå
> gennem skroget ud i vandet ved røstjernene?
> Vil skoget tage skade eller?
>
> Er det en god idé med lynafleder fra rig direkte i vandet?

Jeg vil mene at hvis man har en gennemgående alu. mast der hviler på kølen,
eller en mast der står på ruftaget og så en metalsøjle videre derfra til
kølen, så må masten være næsten så godt jordforbundet som den kan blive.
Kølen er selvfølgelig malet / glasset, og derved delvis isolerende, men pga
dens store flade vil den kapacitans til søvandet og dermed til 'jord' være
tilstrækkelig til at den i tilfælde af lynnedslag vil aflede lige så godt
som en kædestump der bindes til at af vanterne og derfra til vandet.

Med en træmast forholder det sig selvfølgelig anderledes.

mvh Ole Pagh



Dag Stenberg (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Dag Stenberg


Dato : 30-06-03 21:14

Ole Pagh <ole.pagh@mail.tele.dk> wrote:
> Jeg vil mene at hvis man har en gennemgående alu. mast der hviler på kølen,
....

Hur ofta har aluminiummasten elektrisk kontakt med kölen?
Vanligtvis är det ju plast emellan.

Dag Sten|erg

Bjarke Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-06-03 22:58

Jo, men for 100.000 volt er et par cm plastik/glasfiber blot en bagatel der
skal overvindes. "puf" siger det og så er det smeltet/brændt......

Bjarke


"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> wrote in message
news:bdq5li$fs4$1@oravannahka.helsinki.fi...
> Ole Pagh <ole.pagh@mail.tele.dk> wrote:
> > Jeg vil mene at hvis man har en gennemgående alu. mast der hviler på
kølen,
> ...
>
> Hur ofta har aluminiummasten elektrisk kontakt med kölen?
> Vanligtvis är det ju plast emellan.
>
> Dag Sten|erg



Claus Tersgov (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 01-07-03 02:10


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse
news:bdqbp5

> Jo, men for 100.000 volt er et par cm plastik/glasfiber blot en bagatel der
> skal overvindes. "puf" siger det og så er det smeltet/brændt......

Ja, og det er næppe nok!

10kV springer en gnist på 10mm, og i et lyn er der milioner af volt, så det
bedste råd er nok at undgå lynet

Hvorfor er folk så bange for lynnedslag? Personlig er jeg selv mere nervøs for
en fuld russer eller en 17årig speedbådsfører!

Claus



Mads Orbesen Troest (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Mads Orbesen Troest


Dato : 11-07-03 13:51

On Tue, 1 Jul 2003 03:10:20 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Hvorfor er folk så bange for lynnedslag? Personlig er jeg selv mere nervøs for
> en fuld russer eller en 17årig speedbådsfører!

Ja, især det sidste skal man vogte sig for. ;) Bådnyt efterspurgte på et
tidspunkt erfaringer fra folk, der var blevet ramt af lynet til søs (kan
desværre ikke huske hviket nr./år). Forbløffende få havde nogen sinde
oplevet det; man skulle tro, at en 15 meter metalstang midt på et fladt hav
var garant for lynnedslag, men i praksis sker det altså underligt nok
særdeles sjældent, og i de få eksempler der var i artiklen var der heller
ikke personskade i nogen af tilfældende.

Det kan godt være der ikke er nogen grund til ligefrem at give sig til at
holde ved vanterne når man sejler i tordenvejr, men der er heller ingen
grund til at panikke over lyn-faren - vinden er som regel en værre trussel
mod riggen. :)

/\/\\ads Orbesen Troest

Christian Gammelgaar~ (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian Gammelgaar~


Dato : 11-07-03 14:09

Et lyn slår ned i et bestemt punkt. Men alle ved at det slår ned i det
højeste punkt, men kun indenfor en radius af ca. 10 m.

Vh Christian
"Mads Orbesen Troest" <mads@troest.NEVERMORE.dk> wrote in message
news:pdbe7a8eft74$.ezhoo3eto57s$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 1 Jul 2003 03:10:20 +0200, Claus Tersgov wrote:
>
> > Hvorfor er folk så bange for lynnedslag? Personlig er jeg selv mere
nervøs for
> > en fuld russer eller en 17årig speedbådsfører!
>
> Ja, især det sidste skal man vogte sig for. ;) Bådnyt efterspurgte på et
> tidspunkt erfaringer fra folk, der var blevet ramt af lynet til søs (kan
> desværre ikke huske hviket nr./år). Forbløffende få havde nogen sinde
> oplevet det; man skulle tro, at en 15 meter metalstang midt på et fladt
hav
> var garant for lynnedslag, men i praksis sker det altså underligt nok
> særdeles sjældent, og i de få eksempler der var i artiklen var der heller
> ikke personskade i nogen af tilfældende.
>
> Det kan godt være der ikke er nogen grund til ligefrem at give sig til at
> holde ved vanterne når man sejler i tordenvejr, men der er heller ingen
> grund til at panikke over lyn-faren - vinden er som regel en værre trussel
> mod riggen. :)
>
> /\/\\ads Orbesen Troest



Claus Tersgov (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-07-03 14:11


"Mads Orbesen Troest" <mads@troest.NEVERMORE.dk> skrev i en meddelelse
news:pdbe7a8eft74

> Det kan godt være der ikke er nogen grund til ligefrem at give sig til at
> holde ved vanterne når man sejler i tordenvejr, men der er heller ingen
> grund til at panikke over lyn-faren - vinden er som regel en værre trussel
> mod riggen. :)

Prøv at læse Svend Bindesbøll, jeg mener, at det er ham, der beskriver en
aften, hvor luften og vandet er *tyk* af lyn, og hvor man ligefrem kan lugte de
elektriske udladninger...

Claus



Ole Pagh (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 01-07-03 06:47


"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> wrote in message
news:bdq5li$fs4$1@oravannahka.helsinki.fi...
>
> Hur ofta har aluminiummasten elektrisk kontakt med kölen?
> Vanligtvis är det ju plast emellan.

Jamen det var jo også det jeg skrev. Bemærk ordet _kapacitans_ = elektrisk
kondensator imellem køl og 'jord'.
En sådan virker som en kortslutning ved pludselige spændingsændringer, som
man vist roligt kan sige optræder ved lynnedslag.

citat:
....
Kølen er selvfølgelig malet / glasset, og derved delvis isolerende, men pga
dens store flade vil den kapacitans til søvandet og dermed til 'jord' være
tilstrækkelig til at den i tilfælde af lynnedslag vil aflede lige så godt
som en kædestump der bindes til at af vanterne og derfra til vandet.
....
Citat slut

mvh Ole Pagh



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408531
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste